Emotionellt kaos: när världen faller samman runt dig

· 10 juni, 2019
Emotionellt kaos är något som kan drabba vem som helst, men det är upp till dig att tackla det modigt. Gör en förändring för att gå från lidande till harmoni i livet.

Du kanske genomgått tuffa tider i livet då allt känts som en börda och du saknade inre frid. Det är svårt att komma ut ur mörkret när du inte vet vad du känner eller hur du ska hantera det. Dessa är stunderna när emotionellt kaos råder i ditt liv.

Din värld rasar samman runt dig och du vet inte vad du ska göra. Du vrålar ”Nog!”, men du är förvirrad, saker och ting blir oförutsägbara och du kan bara tänka på dina tidigare misstag. Så du sjunker ned i ditt kaotiska sinne.

Det verkar som att det bara finns skuggor i ditt liv, bara frustration och vånda. Men det finns ett sätt att hantera emotionellt kaos.

Låt oss tala om vad man kan göra när man befinner sig i en situation som denna, hur man identifierar den och fördelarna med att vara medveten om den.

”Jag finner hopp i de mörkaste av dagar och fokus i de ljusaste. Jag dömer inte unversum.”

-Dalai Lama XIV-

Hur ser emotionellt kaos ut?

Det är ett tillstånd där man känner sig eländig och emotionellt förvirrad. Oftast associeras det med lidande, speciellt när man inte vet vad man ska göra när problem uppstår. Men emotionellt kaos stannar inte där: det kan även vara ett tillstånd där man inte kan hantera sina positiva känslor.

I grunden inträffar det när du inte riktigt vet vad du känner. Du kan uppleva olika känslor utan at veta vad de är, och du kan inte uttrycka dem i ord. Att inte veta hur man ska hantera allt är också en del av emotionellt kaos, även om du kan analysera dina känslor.

Med andra ord finns det i tider av emotionellt kaos en motsägelse mellan den emotionella och rationella världen, vilket leder till att du tappar kontrollen och ofta agerar impulsivt.

Stressad kvinna

Kännetecken

Emotionellt kaos innefattar vanligtvis:

  • Kaos: du tappar kontrollen över dina känslor, du börjar känna saker du inte trodde att du kunde känna, och som ett resultat börjar du bete dig impulsivt.
  • Förvirring: eftersom du saknar klarhet vet du inte vilka beslut du ska fatta, så du skjuter på dem.
  • Rädsla: du är rädd för att begå misstag eftersom du känner dig osäker.
  • Ånger: du kan känna dig skyldig och rastlös.
  • Projicering: att beskylla andra eller känslorna själva för de dåliga saker som sker. Du ser dem som externa när de i själva verket är en del av dig.

Detta tillstånd kan associeras med emotionell blockering, vilket är ett sätt att beskydda dig själv för att överleva en viss situation.

I början kan det kännas säkert att beskydda dig själv på detta vis, men när du låter dina tankar stanna i det undermedvetna utan att bearbeta dem så kommer det troligen sluta med att du inte vet hur man hanterar dem. I framtiden, när du inte längre har behov av att skydda dig, kan dessa känslor dyka upp igen och invadera ditt sinne.

Givetvis kan emotionellt kaos även vara associerat med nya upplevelser; situationer så nya och okända att det är svårt att beslut.

Att hantera emotionellt kaos på ett positivt sätt

Först måste du veta att det mitt i allt kaos är väldigt svårt att ta ett beslut och fixa skadan. Men det är möjligt att hantera situationen på ett positivt sätt, såsom:

  • Genom självkännedom: att sammankoppla med ditt inre jag är det bästa sättet att lära dig vad du känner, varför du har en viss reaktion på en situation samt vilken väg du bör välja.
  • Ge dig själv tid: ibland kan du vilja fly från det så pass mycket att allt du gör är att skjuta det framför dig, vilket leder till att du ansamlar känslor som gör problemet svårare. Det är bättre att bara erkänna att det kan drabba alla och sedan ta dig tid att låta det passera.
  • Förläng inte emotionellt kaos: även om det är viktigt att låta dina känslor flöda så är det viktigt att inte låta dem göra det föralltid. Låt dem inte stanna kvar i ditt system. Fortsätt röra dig framåt och sätt gränser för ditt emotionella kaos.

Världen utanför

Du kanske tror att allt sker på grund av externa faktorer. Ta dig lite tid att tänka på det; istället för att isolera dig från världen bör du söka hjälpa från andra.

Ha följande i åtanke:

  • Allt är inte någon annans fel: om det är ditt kaos så har det att göra med dig. Sluta beskylla externa faktorer för något som du måste jobba på.
  • Lär dig var du ska uttrycka ditt kaos: även om det är viktigt att få ut allt så måste du göra det vid rätt tillfälle. Att inte göra det vid rätt tidpunkt och plats kan förvärra situationen. Det är hälsosammare att leta efter någon att tala med.
  • Be om hjälp: det är normalt att söka stöd. Tala med dina närmsta vänner eller en expert om du behöver det. Psykologer är utmärkta på att vägleda människor genom svåra tider.
  • ”Avlär” dig vissa saker: om du eller din familj haft vissa övertygelser som du följt blint trots att de gör dig stressade, kanske det är dags att skjuta dem åt sidan. Det är hälsosammare att du identifierar vilka övertygelser som bidrar till din lycka och vilka som leder till frustration. Lär dig av dessa övertygelser och avlär dig sådana som är onödiga för att undvika emotionellt kaos.

Att träna kan också vara till stor hjälp. Det främjar utsläppet av olika hormoner och signalsubstanser som kan ge dig en känsla av välmående. En annan potentiellt underlättande aspekt är att fokusera på en hobby på fritiden. Konst kan till exempel bli väldigt värdefull för din hälsa.

Motion är bra för psyket

Fördelarna med att vara medveten om emotionellt kaos

Att fokusera på ditt emotionella kaos kommer göra dig mer bestämd. Några av fördelarna med att göra detta är:

  • Släpp på spänningar
  • Se värdet av varje känsla
  • Släpp vad som sårar dig
  • Identifiera dina gränser
  • Identifiera dina försvarsmekanismer
  • Förvandla ångest till kreativitet
  • Emotionell frihet
  • Förbättra förmågan att ta beslut
  • Självförverkligande

Kom ihåg att detta är en gradvis process. Du kan inte vänta dig att få kontroll över dina tankar över en natt och att aldrig uppleva emotionellt kaos igen. Likt varje människa har du toppar och dalar – det som spelar roll är att man lär sig av dem alla.

Så bryt dig fri från den mörka, överväldigande plats där det finns kaos, rädsla, förvirring, skuld och ångest. Tro på att det är möjligt att sluta se dessa känslor som något externt. Dansa med skuggorna, lär känna dem, bjud in dem för att bli av med dem vid rätt tillfälle, lär dig av dem och gör dem till välmående.

  • Solá, D. (2016). Del caos emocional a la paz interior: cómo lograr una sanación integral. Tyndale House Publishers.