Hjärnan brinner: inflammation och depression

· 8 april, 2019
Hjärnan brinner-teorin hävdar att en orsak till allvarlig depression är inflammation eftersom immunförsvaret försöker försvara kroppen från ett uppfattat hot.

”Hjärnan brinner” är en teori som antyder att det finns ett förhållande mellan inflammation och depression. Otaliga studier visar att många människor diagnosticerade med depression har förhöjda nivåer av proinflammatoriska cytokiner som påverkar hjärnans funktioner och humör.

Författarna till en av dessa studier,  Charles L. Raison, Lucile Capuron och Andrew H. Miller, publicerade sitt arbete i tidskriften Cell 2006. Det är dock viktigt att notera att den här hypotesen har funnits i flera decennier. Faktum är att den är direkt relaterad till hypotesen som på engelska kallas för ”The malaise theory of depression”.

Dr Bruce Charlton på Buckinghams universitet har spenderat en signifikativ mängd tid på att försöka bevisa sin teori med forskning och analyser.  I en studie som han publicerade år 2000 försökte han definiera samma koncept.

Vissa människor tror att depression kan länkas till livsstilen, kosten eller till och med miljöförstöring. Andra experter tror att det är en fysisk respons på miljömässiga stressfaktorer eller oro.

Enligt hjärnan brinner-teorin finns det ett fysiologiskt svar på ett antaget hot. Det är därifrån inflammatoriska eller immunförsvarsreaktioner kommer från. I det här fallet verkar den som din värsta fiende och försvagar dig istället för att försvara dig.

Enligt hjärnan brinner-teorin frigör hjärnan kortisol när den känner av en stressfaktor. Detta hormon triggar produktionen av cytokiner, vasoaktiva aminer, kvävoxid och glukokortikoider.

hjärnan i brand

Vad baseras hjärnan brinner-teorin på?

Det finns två hypoteser som länkar depression till inflammation som har ganska minnesvärda namn. Å ena sidan har du missnöjesteorin (malaise theory); å andra sidan hjärnan brinner-teorin. Utöver de olika namnen har de båda teorierna en hel del gemensamt.

Anledningen till varför forskare började tror att det fanns en länk mellan immunförsvaret och depression var det ökande antalet människor som inte svarar på psykologisk behandling eller medicinering. Vad var det som kunde vara fel? Med start år 2000 fick ordet inflammation stor popularitet bland neurologer och psykiatrer.

Låt oss ta en närmare titt på hjärnan brinner-teorin och dess koncept:

Mekanismer som förklarar länken mellan inflammation och depression

När din kropp upptäcker ett virus triggar det ett immunförsvar med målet att bekämpa fienden. Immunförsvarets svar är inflammation. Hjärnan brinner-teorin hävdar att vår kropp triggar samma immunförsvar när vi upplever påtryckning, stress, rädsla eller ångest.

hjärnan brinner-teorin

  • Så när din kropp bekämpar en intern patogen, använder den vita blodceller och andra kraftfulla kemikalier, såsom cytokiner. Cytokiner är en typ av protein kapabla att koordinera immunförsvaret.
  • Precis som vi sade i början har forskare noterat att många människor med depression har en nivå proinflammatorisk cytokiner som är högre än normalt.
  • En studie från Janssen Research and Development analyserade 14,275 patienter med depression. En av forskarna märkte att 60% av dessa patienter hade en väldigt hög nivå av C-reaktivt protein (RPC) – ett kännetecken för inflammatoriska sjukdomar.
  • Cytokiner kan stanna i blodomloppet i flera månader, vilket kan orsaka neuroinflammation. Med tiden kan det även orsaka fysisk smärta och försvagat immunsystem.

Hur kan du bekämpa inflammationstriggad depression?

Först och främst måste vi klarlägga någonting viktigt. Inte all depression är skapad på samma sätt, och inte all depression orsakas av inflammation. Hjärnan brinner-teorin spelar in för individer som har provat psykologisk terapi och medicinering och inte har märkt av någon förändring.

Forskare och den farmaceutiska industrin har en stor utmaning framför sig. De måste framställa nya mediciner för dessa tillstånd. Under tiden har följande strategier visat sig vara effektiva:

  • Stress reducerande övningar
  • Andnings och avslappningsövningar
  • Fysiska övningar
  • Antiinflammatorisk kost (äta mindre socker, salt, vitt mjöl, processad mat, mättade fetter samt undvika alkohol och tobak).
  • Omega 3 och vitamin D tillskott.
Ät antiinflammatoriska livsmedel

Sammanfattningsvis tror många specialister att kronisk stress triggar depression. Om vi var bättre förberedda på och bättre utrustade för de här problemen skulle vi kunna undvika inflammation och obalanser i immunsystemet.

Tänk inte två gånger innan du söker professionell och specialiserad hjälp för dina problem. Det är möjligt att bli bättre och leva ett berikande och lyckligt liv.

  • Raison, C. L., Capuron, L., & Miller, A. H. (2006, January). Cytokines sing the blues: Inflammation and the pathogenesis of depression. Trends in Immunology. https://doi.org/10.1016/j.it.2005.11.006
  • Slavich, G. M., & Irwin, M. R. (2014). From stress to inflammation and major depressive disorder: A social signal transduction theory of depression. Psychological Bulletin140(3), 774–815. https://doi.org/10.1037/a0035302