Hulkensyndromet: Bruce Banners mardröm

25 december, 2018
 

Det finns inte många människor som känner till Hulkensyndromet. Det karaktäriseras av plötsliga raseriutbrott. Dessa utbrott utvecklas ofta till våldsamt beteendeDet medicinska namnet för detta är Amoks syndrom. Folk associerar det dock med det gröna monstret Hulken.

Hulken är en karaktär från Marvel Comics. Han har också dykt upp i flera Marvel Cinematic Universe-filmer. Han dök upp i de senaste filmerna om Thor och i The Avengers-serien. Hulken är den gode Dr. Banners alter ego. Medan han utförde experiment med giftigt avfall kontaminerade Dr. Banner sig själv.

Från det ögonblicket har Dr. Banner en andra personlighet: Hulken. Detta gröna monster dyker upp utan förvarning när Dr. Banner blir arg. Han är våldsam och har en tendens att förstöra allt omkring sig. Dr. Banner har ingen kontroll över Hulken och vice versa. Sakta men säkert lär sig dock Dr. Banner att leva med sitt hemska gröna monster.

Hulkensyndromet, Amoks syndrom

I filmerna förvandlas Dr. Banner till Hulken när han blir riktigt arg. Hans beteende är okontrollerbart och det drivs av ilskaNär vi samlar på oss ilska kan vi explodera på ett väldigt våldsamt sätt.  Enligt experterna är Hulkensyndromet kopplat till kulturella faktorer. Även om Hulkensyndromet har dokumenterats i många kulturer, har de alla dokumenterats på olika sätt.

Hulkensyndromet
 

I västvärlden innan Hulken var en fiktiv karaktär fanns det redan fall av Hulkensyndromet. Det var då enbart känt under sitt andra namn: Amoks syndrom. Psykologer tog termen Amok från malajtermen “meng-âmok”. Den betyder ungefär “döda i vilt raseri”.

Psykologer tror att Hulkensyndromet har orsakat stor skada och är källan till många fysiska dispyter. Undersökningar föreslår dock att diagnosen ställs mycket mer sällan än dess faktiska förekomst i samhället. Många människor med Amoks syndrom kan till exempel begå självmord i slutet på en episod.

Att vända sitt raseri till energi

All ilska är inte negativ. Det fyller ingen funktion att avvisa våra känslor. En spirituellt hälsosamt person är någon som tillåter sig att känna hela spektrumet av känslor.

Detta inkluderar negativa känslor, som ilska eller ledsamhet. Ilska fyller sin funktion när den varnar oss. Någon kanske har kränkt våra rättigheter, vilket får oss att bli arga. Detta är berättigat och får oss att stå upp för oss själva.

Ilska är också värt när det ger oss energin till att reagera. Den talar om för oss att inte låta någon vi älskar bli utnyttjad. Den blir dok till ett problem när den här känslan, med sin potentiella negativa energi, helt dominerar vårt beteende.

Därför måste vi använda vår känslomässiga intelligens för att kontrollera vår ilska. Med stor ansträngning och dedikation kan våra raseriutbrott verka till vår fördel.

Hulkensyndromet
 

Det är viktigt att förstå att förmågan att kontrollera vår ilska är en process som kräver medveten ansträngning. Det är också en väldigt givande erfarenhet. En person kan kanalisera sin energi som tidigare orsakade våldsamhet mot en organiserad handlingsplan. Kom ihåg att Hulkensyndromet inte är en definierande kvalitet av en persons karaktär. Vi kan hantera vår ilska och göra den till en styrka.

Hur vi kanaliserar ilska

Här kommer vi att ge dig vissa strategier för att hjälpa dig att hantera din ilska bättre. Att använda dessa strategier kommer förhoppningsvis att reducera dina chanser att fångas upp av Hulkensyndromet.

  • Motionera och andas frisk luft. Att motionera gör det lättare att göra sig av med ansamlad energi. Dessutom frigör motion hormoner som associeras med lycka.
  • Få uttryck för tankarna du har. Ibland är det svårt att tala om våra känslor. Det är dock väldigt viktigt att finna uttryck för dessa så att vi kan hantera vår verklighet.
  • Meditera. Att lära sig att tömma våra sinnen är en förmåga som kan hjälpa oss i väldigt intensiva känslomässiga situationer. Det är till exempel möjligt för oss att lära känna oss själva bättre genom meditation.

Kom ihåg att ilska och frustration är naturliga känslorFörsök kanalisera dem på ett positivt och hjälpsamt sätt. Det bästa sättet att hantera dem är genom att använda de till din fördel.

 
  • Adler, L., Marx, D., Apel, H., Wolfersdorf, M., & Hajak, G. (2006). [Stability of the “amok runner syndrome”]. Fortschr Neurol Psychiatr. https://doi.org/10.1055/s-2005-919092
  • Sayers, J. M. (2007). The Incredible Hulk and emotional literacy. In Using superheroes in counseling and play therapy.