Hur gör man för att minimera morgonångest?

28 mars, 2020
Morgonångest är vanligt eftersom det sker under en särskilt känslig tid på dagen. Tyvärr påverkar den ofta resten av densamma. Därför måste du lära dig vad du kan göra för att koppla bort oron direkt på morgonen.

Morgonångest är besvärande och svårt att hantera. Du vet aldrig när den kommer att dyka upp. Men den tenderar att göra det vid den mest olämpliga tidpunkten. Men det finns sätt att i alla fall minimera morgonångest.

Det börjar som ett ihållande, återkommande resonemang och smyger sig in som en skugga, en slags förväntan som leder till fysiologisk vaksamhet. Tyvärr kan ångest på morgonen lätt forma resten av dagen. Det leder till en intensiv rädsla för de hinder eller utmaningar som du kan komma att möta.

Morgonångest kan verka begränsande för en person som inte vet hur man hanterar den ordentligt. Så fortsätt att läsa den här artikeln för att upptäcka några tips som kan verka simpla, men som kan hjälpa dig att återställa dagen efter en dålig start.

Lär dig hur du kan minimera morgonångest.

Minimera morgonångest genom att stiga upp ur sängen

Du vaknar på morgonen och öppnar ögonen och innan du kan tänka på något annat känner du dig redan orolig. Därefter börjar du känna rastlöshet och detta övergår till fysiologisk vaksamhet, möjligen följt av ett tvång att gråta samt känslor av otillräcklighet. Där finns även en gnagande oro och så känner du plötsligt att du inte vill ta itu med dagen.

Ditt schema är fullt av saker du måste göra, till exempel ett möte med en person du aldrig har träffat eller en fest med vänner. Du kanske måste shoppa eller avsluta ett projekt. Men oavsett vad dina planer för dagen kan vara, finns ångesten där för att avskräcka dig. Inte bara det, den lockar dig att fly åt andra hållet.

Av den anledningen är det viktigt att du vet hur du kan minska de dåliga tankarna som förstör din dag så fort de börjar snurra. Denna typ av tankar existerar inte av en slump, och de kan lätt integreras i din interna dialog medan du fortfarande ligger i sängen.

Det finns faktiskt tekniker för att hantera ditt mentala monster. De hjälper dig att undvika tvångstankar, både när du vaknar och innan du lägger dig.

Cirkelresonemang kan förvärras genom att du stannar i sängen. Detta beror på att det enda du kan göra där är att tänka. Du blir lätt ett byte för ångesten när du vaknar och stannar halvt vaken i sängen.

Således, om du upptäcker tecken på att din ångest ökar så är det dags att stiga upp.

Att ändra plan – samma gamla plan

Undvikande, som strategi, kommer bara att öka din ångest. Dessa strategier uppkommer vanligtvis inte av någon giltig anledning, som att till exempel stöta på en giftig orm eller ett schemalagt besök hos tandläkaren. Ångest kan få dig att tro att du inte bör fortsätta med vissa planer. Detta beror på att dina hopplösa tankar har fastnat i en slinga, på samma sätt som en trasig vinylskiva. De är så ihållande att du börjar tro att du inte kommer att kunna övervinna vissa utmaningar.

Du kanske beslutar dig för att inte göra vissa saker du planerat på grund av denna mekanism för att undvika ångest. Men detta kommer inte att minimera din morgonångest på lång sikt. Istället uppmuntrar den dig att göra samma sak nästa gång du känner dig orolig. Tyvärr kommer misslyckande med att uppfylla dina mål att undergräva din självkänsla ännu mer.

Därför, även om det är svårt att vakna med ångest, kommer ett undvikande av dina dagliga aktiviteter bara att förvärra din situation. Varför är det på detta vis? Jo, eftersom dina dagliga uppgifter bara kommer att staplas på höjden då du inte hanterar dem.

Det bästa för att minimera din morgonångest är att konfrontera dina demoner, även om det gör dig ängslig. Ofta är de hinder du upplever lättare att hantera än du tror, ​ du är inte så sårbar som du uppfattar dig själv att vara.

Kaffe, utan socker, utan mjölk och utan kaffe

En typisk morgonrutin börjar ofta med en kopp kaffe. Men du måste komma ihåg att koffein är ett stimulerande medel som ökar din hjärtfrekvens. Detta kan misstas som en fysiologisk manifestation av ångest.

Koffein kan vara mycket positivt för din kropp som en start, men det kan vara till nackdel när du redan är mentalt vaksam. Det beror på att du inte bör uppmuntra ditt hjärta att slå snabbare då du redan är orolig. Det kan ha en eskalerande effekt på din redan stressade andning, rikliga svettning och andra läskiga fysiska symptom.

Därför bör morgonångest vara ett tecken på att kaffe inte är din vän den dagen.

”De naturliga effekterna av koffein stimulerar en mängd upplevelser, som att hjärtat slår snabbare, din kropp värms upp, andningsfrekvensen ökar – allt som efterliknar ångest.”

–Susan Bowling–

Undvik kaffe för att minska morgonångest

Alliera dig med fåfängan för att minimera din morgonångest

Att prioritera din personvård är ytterligare en rekommendation för att förhindra morgonångest samt undvika att slösa bort hela dagen. Sunda hygienvanor är enkla aktiviteter som kommer hjälpa dig att slappna av.

Således, när du vaknar orolig, måste du ta till aktiva och medvetna strategier för att konfrontera detta. Ångest är en blandning av hopplösa, irrationella och negativa tankar som försöker övertyga dig om att du är värdelös. De förminskar dig. Du är i fara ifall du inte kan inse att det hela är en lögn.

Undvik din första instinkt att fly från allt smärtsamt och gömma dig på en varm och bekväm plats där du tror att ingenting kan skada dig. Dessa enkla lösningar kommer att ha en förödande inverkan på dina känslor. De försämrar din produktivitet. Och de gör inget för att minimera din morgonångest.

Slutligen vill vi nämna att människor inte föds med kunskapen om hur de kan kontrollera sin ångest.

Morgonångest är ett symptom på en störning som man inte behöver möta ensam. Du bör söka terapi om övergripande ångest påverkar dina sociala, familje-, känslomässiga eller yrkesmässiga funktioner.