Kanske är du i din komfortzon

· 2 juli, 2016

Alla gillar vi att känna oss säkra och lugna i våra liv. Vi vill ha stabilitet och känna som om vi har allt under kontroll.

Men ibland övervärderar vi denna känsla på grund av rädsla för förändring, varpå vi missar massor av tillfällen, lärdomar och upplevelser. I dessa fall kan man säga att vi spenderar för mycket tid i vår komfortzon. Vi missar en rad upplevelser som garanterat skulle få oss att bli lyckligare med oss själva om vi bara vågade uppleva dem. Varför? För att varje gång vi övervinner nya utmaningar, hur små de än må vara, höjs vår självkänsla; vi lär oss, vi växer och vi mognar som personer.

Detta är ungefär som att vara vid kanten av en bassäng där alla har roligt medan vi inte vågar hoppa eftersom vattnet är för kallt… tills någon kanske knuffar i oss och vi säger: ”Oj, detta var ju härligt. Varför hoppade jag inte i tidigare?!” Det är att komma ut ur din komfortzon.

Avslappning på strand

Hur vet du huruvida du är i din komfortzon?

Du är rädd för att anta nya utmaningar

Om du inte har någon önskan att hoppa bungyjump, varför ska du åka och göra det? Men om du vill göra det, varför gör du det inte? Det är skillnaden mellan att vara i din komfortzon och att inte vara i den.

När du vill göra något men inte gör det på grund av rädsla eller när du berövar dig något i utbyte mot en fortsatt känsla av säkerhet där du för tillfället är, befinner du dig i din komfortzon.

”Det sinne som öppnar sig för en ny idé återgår aldrig till sin inledande storlek.”

Albert Einstein

Du vill gå framåt i ett område men hindrar alltid dig själv

Du skulle vilja åka på en resa själv, du drömmer om det eller vill tala med personen du är så attraherad till, men rädsla och säkerheten du redan har i ditt liv paralyserar dig. Då är du förmodligen i din komfortzon.

Din kropp ger dig fysiska bevis

När du försöker göra något nytt du gillar och som lockar dig så blir dina händer svettiga, du har fjärilar i magen, du känner en viss känsla av illamående…

Våra kroppar varnar oss också om dessa förändringar; de är ibland så själviska att de gör allt för att paralysera oss. Du kan dock alltid ändra ditt perspektiv – lyssna på kroppens tecken, men anta inte att din kropp vet allt.

Du är inte nöjd med dig själv

När du inte dyker i blir du senare missnöjd med dig själv; du känner dig skyldig för att du inte antog utmaningen.

Skuld associeras med att blicka mot det förflutna och att ibland spela offer. Det kan även vara en indikator på att du är i din komfortzon.

Hur tar jag mig ur komfortzonen?

1. Anta nya utmaningar

Även om de är små ska du ge dig själv nya utmaningar.

Vill du resa men är rädd för att du är lite sjuk, lider av någon svårighet eller att du aldrig har flugit förr? Ta då en liten resa; nästa kan bli större, och den därpå ännu lite större… Du kommer märka att du börjar ta dig över dina hinder lite i taget.

2. Ta en risk utan rädsla

Vi måste alla vara lite försiktiga, det är klart, men det är även sant att livet finns där för att levas, och inte bara att tänkas på.

Ta risken att den där personen du gillar så mycket säger ”nej”; försök få det där nya jobbet de erbjudit dig även om du inte tror att du duger, även om de kanske ger dig sparken…

Senare, när allt detta är över och även om du tycker att du misslyckats på grund av alla de gånger du fått ”nej”, ska du tänka på att det egentligen inte är så: detta var inte misslyckanden, utan triumfer.

Du har kommit ur dem starkare; nu är du bättre utrustad för att axla nya utmaningar. Du kan ta ett nederlag, för det är en del av livet. Att veta hur man välkomnar det som en vän, det är bara ytterligare en utmaning du har klarat av.

Utmaning eller komfortzon

3. Läs på om känslomässig intelligens

Vi är ofta fjättrade vid våra gamla och utgångna tankar. Att läsa öppnar upp nya horisonter, och ett speciellt hjälpsamt ämne är känslomässig intelligens.

Du kommer börja se många saker i ett annorlunda ljus. Kanske kommer du sluta lägga så stor vikt vid saker som egentligen inte spelar roll, kanske kommer du känna dig mer tursam etc.

4. Lär dig från personer med känslomässig intelligens

Det finns många personer som har medfödd känslomässig intelligens. Att bara spendera tid med dem kommer få dig att säga: ”jag känner mig som ny”. Tappa inte kontakten med dem och absorbera deras upplevelser.

5. Och bli framförallt inte överväldigad… Ta det steg för steg

Ta din tid. Skynda dig inte; vi har alla vår egen livsrytm. Det viktiga är att du rör dig framåt inom det du strävar efter.

Och kom ihåg att stabilitet kan ge dig frid, men att det kommer komma en tid när detta hindrar dig från att röra dig framåt. Ta risker och kasta dig in i saker så att du kan nå dina mål. Ta dig ut ur din komfortzon!