En stegvis guide för att komma över blyghet

27 december, 2019
Blyghet kan förhindra att du når dina mål och njuter av nuet. Det är ett hinder som du måste överkomma.

Det kan vara en riktig utmaning att försöka komma över blyghet. Blyghet är ett emotionellt tillstånd som får dig att skämmas och som hämmar ditt beteende.

En blyg person undviker inte andra. Personen tycker för det mesta om andras sällskap och är heller inte rädd för andra. Faktum är att personen är rädd för att bli exponerad och för att stå i centrum.

För att kunna komma över din blyghet så bör du förstå vad det hela handlar om.

Man ska heller inte blanda ihop det med att vara introvert, för alla som är introverta är inte blyga. Blyghet är istället ett problem som gör att man inte vågar göra saker som man skulle vilja göra.

Kvinna i folkmassa.

Vad är blyghet?

Det finns tre aspekter när det gäller blyghet. Först och främst så finns det en organisk aspekt. Enligt denna så kan blygheten vara genetisk. Det kan även orsakas av anomalier i olika typer av körtlar.

Det finns även en beteendeaspekt som menar att blygheten är ett inlärt beteende och att det oftast börjar under barndomen.

Ibland har det att göra med hur en person uppfostrades och huruvida barnet kände sig uppskattat av sina kompisar eller de vuxna i omgivningen. Det kan även uppstå efter övergrepp.

Psykoanalysen menar också att blygheten är en manifestation av en intern konflikt. Den är associerad med det undermedvetna undertryckandet av en eller flera instinkter.

Om en blyg person känner sig utsatt så kommer han att tro att han har gjort något fel och att han inte kan försvara sig. Denna person kan också uppleva att hans rykte har blivit förstört.

Personer med emojis.

Hur man kommer över blyghet steg för steg

Minst 50% av befolkningen kategoriserar sig själva som blyga. Det är ett vanligt problem som ofta leder till obehag.

Här är några steg för att hjälpa dig att komma över blyghet:

  • Identifiera din blyghet. Det finns en global blyghet och en situationsrelaterad. Den första förekommer konstant. Den senare manifesterar sig bara då man bemöter vissa typer av personer eller situationer. Identifiera vilken typ av blyghet du har.
  • Lär dig vad som orsakar blygheten. Försök att komma ihåg de gånger då du kände dig mest skamsen. Vad var den gemensamma nämnaren i dessa fall? Vilka är de mest inflytelserika faktorer som har fått dig att känna dig skamsen eller generad? Vem gjorde dig nervös?

En praktisk guide

Om du märker att din blyghet förhindrar dig från att njuta av livet så kan det vara en bra idé att gå i terapi. Det finns nuförtiden många sätt att komma över blyghet.

Om din blyghet å andra sidan inte är förlamande så kan du alltid försöka gå framåt genom att följa dessa strategier:

  • Acceptera din blyghet. Du måste förstå att det bara är ett karaktärsdrag som vissa personer till och med kan tycka är attraktivt.
  • Definiera tio situationer då detta uppstår. Gör en lista över tio sociala situationer som du är mest rädd för. Det spelar inte någon roll om de verkar dumma eller betydelselösa för dig. Försök att vara specifik och koncis. Exempelvis då du drar ett skämt och ingen skrattar.
  • Organisera din information. Gå från en enkel situation till en mer komplex. Exempelvis då en enkel situation inte gör dig alltför rädd samtidigt som en mer komplex förlamar dig.
Råd för att komma över blyghet.

Prova följande efter att du har slutfört stegen ovan:

  • Dominera dina situationer. Då du har definierat de stressiga situationerna så börjar du arbeta med dem en i taget. Försök att utsätta dig själv för liknande omständigheter för att bemöta dina rädslor.
  • Red ut vad som gör dig generad. Då du börjar känna dig generad så bör du stanna till och notera vad du tänker och känner. Fortsätt inte förrän du förstår vad du känner för tillfället.
  • Liva upp dig själv. Förbättra din hållning och jämför dig inte med andra. Betona istället dina bästa karaktärsdrag.

Blyghet i sig är inte ett problem. Det blir ett problem då det leder till obehagliga känslor som gör att du inte når det du vill ha.

  • Martin, M. A. (2012). Como superar la timidez y el miedo a hablar en público. Barcelona: AMAT.