Matlagningsterapi: se vad den kan göra för dig

· 29 maj, 2019

Det handlar om mer än att bara konsumera mat för att ge energi till kroppen; matlagning har kraften att minska vår stress och ångest. Vill du lära dig mer om vad matlagningsterapi kan göra för dig?

Med tanke på alla matlagningsprogram på TV och resurser online, har matlagning blivit mer tillgängligt. Vi lär oss tekniker och hur man jobbar tillsammans som ett lag för att tillreda en måltid. Men hur kan matlagning vara terapeutisk?

Matlagning och kreativitet

Låt oss säga att du planerat alla måltider för veckan. Men plötsligt är det tisdag, och du saknar huvudingrediensen för dagens rätt. Suck! Har du tid att köpa den? Kommer grannen låta dig låna lite? Här kommer lösningen: kreativitet!

Kanske blir den resulterande rätten inte precis som du tänkt dig, eller så kanske du inte fick till smaken riktigt bra. Men att lära sig att kombinera livsmedel och leka med konsistensen såväl som smaker kan vara väldigt bra för hjärnan.

Vad du tolkat som ett bakslag är i själva verket en möjlighetAtt vara tvungen att ändra planerna med kort varsel ger dig chansen att vara innovativ. Låt fantasin flöda och bli kreativ. Det gör dig mer beslutsam, organiserad och effektiv. Så många nya färdigheter!

Att kliva ut ur din komfortzon och låta dig själv bara ”se vad som händer” kommer ge dig självsäkerhet.

Nylagade muffins

Matlagningsterapi får dig att växa

Något annat som matlagning gör är att sätta ditt tålamod på prov. Det kräver tid, och oavsett hur bråttom du har kommer det inte förändras. Du måste vänta och låta det ta den tid det tar.

Det kräver även koordination och sensorisk medvetenhet. Man måste med andra ord använda alla sina sinnen för att det ska bli bra. Tänk på hur du använder doftsinnet, smaken eller synen för att hålla koll på matlagningsprocessen och korrigera den när det behövs.

När du knådar degen använder du känseln; du ser hur brynt något i ugnen är tack vare synen. Sensorisk integrering är därför en nödvändig del av matlagning och matlagningsterapi. Det innebär i sin tur att man måste vara närvarande i nuet.

Matlagning är att använda samarbete och kommunikation

Matlagning i grupp kan vara roligt och väldigt belönande. Om någon till exempel har problem med att delegera arbetet så kan det vara terapeutiskt att istället laga mat tillsammans som familj. För personer som är vana vid att vara självständiga ger det även övning i att vara förstående och generösa.

Att dela upp arbetet är fundamentalt för alla områden av livet. Det gäller sysslor i hemmet, projekt på jobbet och till och med på festen med vännerna. Att ha goda förhandlingsegenskaper är viktigt.

Matlagning hjälper oss att lära känna varje persons individuella roll för att nå ett gemensamt mål. Inget är trivialt och allt spelar roll. Varje person har en roll att spela i processen av att tillreda en måltid.

Personer lagar pasta

Matlagningsterapi mot depression och ångest

Experter på mental hälsa rekommenderar ofta specifikt att patienter med depression, ångest eller höjda stressnivåer ska laga mat. De lär sig hur man lagar mat, med start från ruta ett. Att följa lärarens instruktioner så att de inte missar några steg och lära sig nya kulinariska tekniker låter dem koppla bort från sina problem.

De fokuserar på att laga mat, inte på sitt tillstånd. Det ger dem ett annat perspektiv av vad ”psykologisk hjälp” kan vara, eftersom de flesta inte föreställer sig ett kök när de tänker på terapi. Matlagningsterapi kan vara en perfekt kognitiv beteendemetod.

Matlagning är att lära sig

Oavsett hur gamla vi är så slutar vi aldrig att lära oss. Ju mer vi aktiverar våra nervnätverk, desto mindre troligt att vi utvecklar degenerativa sjukdomar som AlzheimersBörja laga mat och håll dig frisk!

Att lära sig om nya livsmedel, använda nya tekniker, prova på nya recept från familj och vänner, skapa nya rätter… allt detta håller våra hjärnor aktiva. Och utöver alla dessa fördelar kan matlagning dessutom vara ett bra sätt att föra folk samman.