5 oersättliga böcker för självhjälp

18 juni, 2018 i Psykologi 0 Delat
Böcker för självhjälp

Du har förmodligen genomgått komplicerade perioder i livet som fick dig att vilja finna en förklaring. Kanske vill du förstå vad som hände med dig, eller helt enkelt finna lösningar på dina problem. För att göra det kan du ha vänt dig till böcker för självhjälp. I dessa tider finns det många mediciner av ”papper och bläck” där ute.

Vissa böcker för självhjälp talar om kärlek, sorg, ångest och hur man övervinner hinder som står i vägen för ens mål. Det finns ämnen såväl som författare som lockar en rad olika smaker. Det finns till och med böcker som lär folk att bli bättre föräldrar.

Med alla dessa alternativ i åtanke är det svårt att välja en passande bok. De kan verka liknande men ändå olika på samma gång. Det finns ingen poäng med att välja den tjockaste boken om innehållet inte är applicerbart. Man behöver en som inspirerar och motiverar en att stiga upp och göra positiva förändringar.

Varför är böcker för självhjälp så framgångsrika?

Enligt psykologen Susana Moraga ”kommer framgången hos böcker för självhjälp från deras stora tillgänglighet för en varierad publik.”

Vidare tror hon att anledningen till deras ökande popularitet är att de är bra prissatta och lättillgängliga på bibliotek och digitala plattformar. Och inte bara de, för de använder även ett åtkomligt språk, vilket gör att folk gillar dem. Detta är viktigt eftersom popularitet ofta sprids från person till person.

Moraga påpekar även att ”vi har kommit över klichén eller skammen över böcker för självhjälp. Vi tänker inte längre att folk som läser dem måste ha mentala sjukdomar”.

Folk inser i allt högre utsträckning vikten av mental hälsa.

En god bok

5 böcker för självhjälp

Här kommer fem böcker om självhjälp som jag har i mitt bibliotek. Det betyder inte att de är helt oersättliga; när du läser detta har det kanske kommit ut bättre alternativ. Nya självhjälpsböcker kommer ständigt ut, men jag kan försäkra dig om att dessa är vetenskapsbaserade och enkla att förstå för de flesta.

Feeling Good: The New Mood Therapy av David D. Burns

Som titeln antyder fokuserar denna bok på att övervinna dåligt humör. Vi bör dock för tydlighetens skulle påpeka att ”dåligt humör” inte är synonymt med depression. Burns förklarar på ett tydligt och koncist sätt hur du kan förbättra ditt humör och undvika depression.

Denna bok bör vara ett kompletterande material för psykologisk terapi. Informationen i boken är en användbar påminnelse om olika aspekter inom terapi. Den är inte bara användbar för patienter, utan även för erfarna psykologer.

”Med utgång i principerna hos kognitiv terapi har Dr. Burns utvecklat en snabb och kliniskt bevisad metod som identifierar masochistiska fällor såsom perfektionism, beroende av andras åsikter, arbetsnarkomani, apati, etc. Med enkelhet, övertygelse och förståelse försöker Dr. Burns hjälpa folk att undvika depression och uppnå ett liv fullt av energi och självsäkerhet.”
Dela

David Burns bok

If Life Gives Us Lemons, We’ll Make Lemonade av Ernesto Lopez Mendez och Miguel Costa

Författarna av denna bok var mina professorer när jag studerade för min magisterexamen i psykologi. De är charmerande människor med stor erfarenhet inom fältet psykologi. Kanske är det därför jag gillade denna bok så mycket.

Den är tydlig, enkel och utbildande, och låter oss fördjupa oss i betydelsen av stress. Den hjälper läsaren att förstå hur och varför stress påverkar oss så mycket. Och inte bara det, utan även varför den kan vara skadlig för vår hälsa.

Boken fokuserar dock inte bara på stress; den har även praktiska tips för hur man konfronterar rädslor, ångest, nöd och besattheter.

Ernesto Lopez Mendez och Miguel Costa erbjuder strategier som hjälper dig att organisera din tid. Genom att göra det blir du bättre utrustad att konfrontera hot och hotfullhet i ditt liv. Detta inkluderar andningsövningar för när ångesten få fysiska effekter, såsom andfåddhet.

”Utan tvivel är det en uppmaning om att leva livet till fullo och njuta av det, eftersom dessa upplevelser i livet ger mening när stressen komplicerar saker och ting eller gör dig bitter.”
Dela

Älska dig själv av Wayne Dyer

Vad kan man säga om denna bok? Det är en klassiker inom självhjälpsgenren. Jag läste den för första gången för 15 år sedan. Det är den perfekta boken att ha som sällskap på nattduksbordet. Du kan vända dig till den när du mår dåligt, och därför kallar jag den för min ”SOS-bok”.

Älska dig själv är en bok som många psykologer rekommenderar. Den listar de grundläggande bidragande faktorerna för vår psykologiska hälsa. I ett enkelt och lättförståeligt språk beskriver Wayne Dyer hur man är självständig, lycklig och emotionellt frisk.

Varje kapitel är skrivet som om det vore en psykoterapimöte.

”Projicera inte din missnöjdhet på andra. Orsaken kommer inifrån dig, från de ‘felaktiga zoner’ i din personlighet som blockerar och kommer i vägen för ditt självförverkligande. I denna bok visar Dr. Wayne W. Dyer hur man hittar dessa zoner, vad de betyder, vad de leder till och hur man övervinner dem.”
Dela

Wayne Dyer

The Relaxation and Stress Reduction Workbook av Martha Davis, Matthew McKay och Elizabeth Robbins Eshelman

Denna bok är en praktisk guide för stressminskning. Den förklarar olika och effektiva sätt att hantera stress. Vidare erbjuder den tekniker för att kontrollera dina känslor. Det är ett kompendium av stressminskande strategier. Varje kapitel hanterar en egen.

”Tydligheten i språket och rikedomen hos innehållet gör detta till en extremt användbar manual för psykologer, psykiatriker, läkare, sköterskor, lärare och alla andra som handskas med stressrelaterade problem.”
Dela

You Can Learn to be Happy av Alexandra Dieguez Gonzales och Carmen Serrat-Valera

I denna bok lär psykologen Carmen Serrat-Valera och journalisten Alexa Dieguez oss att utforska våra egna personliga resurser, hantera känslor, utveckla olika talanger och ta hand om oss själva för att leva ett fullt liv. Det är en berikande bok. Författarna skriver i en praktisk och intim röst, och hjälper oss att förstå hur vi fungerar.

Den lär även läsaren att identifiera och övervinna alla hinder för självförverkligande. Den berättar även hur man tar rätt steg för att bygga det liv man vill ha. För att göra det diskuterar författaren olika övningar för kontrasterande effektivitet.

Dessa inkluderar berättelser, metaforer, vetenskaplig forskning och reflektion.

”Fördelarna med att vara lycklig (att veta hur man värdesätter de små sakerna, utveckla intellektuell och kreativ förmåga, bibehåller bra personliga relationer, deltar i tillfredsställande aktiviteter, dämpar effekten av stress, fyller livet med mening, etc.) är många, och det är upp till oss alla att jobba hårt för dem så att vi kan njuta av livet och varje upplevelse.”
Dela

Jag hoppas att du kommer gilla dessa böcker om självhjälp, precis som jag gör. Om du inte inte gillar dem alla kommer säker i alla fall en fånga ditt intresse. Det är dock viktigt att komma ihåg att de inte är substitut för professionell hjälp. De är bara ytterligare en resurs som hjälper dig att växa och frodas.

MER FÖR DIG