Tips för att organisera din tid bättre

29 augusti, 2019
Om du kan hantera din tid så kommer du skilja dig från mängden då du letar jobb. Men fördelarna slutar inte där. Om du kan organisera din tid bättre så kommer du må bättre inom alla aspekter av ditt liv.

Varför känns det som att andra alltid har mer tid än du? Varför känns det som att tiden rinner iväg? Hur kan du organisera din tid bättre?

Kan man hantera det sociala livet, familjen, arbetet och den fysiska och mentala hälsan samtidigt på ett bra sätt?

I den här artikeln kommer vi svara på alla dessa frågor och ge dig några råd rörande hur du kan få ditt hektiska schema att funka för dig.

Alla har lika mycket tid under dagen, det är inget man kan ändra på. Det du dock har kontroll över är hur du använder denna tid.

I ett samhälle som rusar förbi allt snabbare för varje dag så håller denna förmåga på att bli allt viktigare. Den kan utgöra skillnaden mellan att få ett jobb eller inte och att känna sig användbar eller inte.

Den första strategin för att bättre organisera din tid är att planera. Ägna några minuter åt att lägga upp din dag, vecka, månad och även året. Detta hjälper dig att prioritera det som du behöver göra.

Detta framtidsperspektiv kan även hjälpa dig att skilja på vad som är brådskande och vad som är viktigt.

Hur mycket tid kommer en uppgift att ta? Ställ dig denna fråga innan du gör något och ge dig själv en felmarginal. Var ärlig med dig själv och försök att förutsäga vad som skulle kunna hända som du måste ta itu med.

Om du har planerat att gå och handla, ringa en vän, skicka e-post till en medarbetare, laga middag och slutföra en presentation så ska du ge dig själv tillräckligt med tid för varje uppgift så att du inte behöver brådska.

Du kan exempelvis tänka på hur långa pendlingstider du har, oväntade distraktionsmoment, köer i affären, trafiken, etc.

Kvinna med kalender.

Använd en agenda eller telefonen för att bättre organisera din tid

Vilken typ av agenda eller planeringsredskap bör du använda för att organisera din tid bättre?

En studie vid University of California visade att deras studenter lärde sig bättre då de skrev ned saker för hand istället för att skriva på ett tangentbord.

Anledningen till detta är att man genom att skriva för hand aktiverar de områden som berör finmotoriken i hjärnan, vilket har en större påverkan på långtidsminnet.

Om du spenderar tid med att skriva ner saker så kommer din hjärna bli bättre på att organisera och hantera koncept.

Genom att skriva ner saker i en agenda så kommer du bättre kunna skapa en mental karta över din tid och de uppgifter du har att göra.

Det är också ett värdefullt redskap för att stoppa tankar som distraherar dig, eftersom du tvingas till att använda din energi till att göra något som du verkligen kan kontrollera.

Genom att använda olika färger i agendan så kommer du bättre kunna organisera dina prioriteter och aktivera ditt visuella minnet. Detta hjälper också hjärnan att ta in information.

Kvinna med laptop.

Din tid och din viljekraft

Då du vaknar upp på morgonen så kommer din mentala energi och din viljekraft ha återhämtat sig sedan dagen innan.

Många specialister rekommenderar att man spenderar de första timmarna med att göra det som man tycker minst om och det som oroar en.

Om du väntar med detta till senare på dagen så är det mer troligt att du kommer prokrastinera. Det innebär fler saker att göra nästa dag och mer stress.

Din hjärna behöver också utrymme för att kunna slappna av. Se till att du planerar din tid under dagen så att du kan improvisera och vara kreativ. Det är lika viktigt att du spenderar tid med att göra saker som du tycker om.

Det innebär att man lämnar en öppning i schemat under dagen. Genom att göra det kommer du må bättre och du kommer inte känna att ditt schema styr dig alltför mycket.

Faktum är att en studie har visat att det tar 23 minuter för att återfokusera igen efter att man har blivit distraherad.

Minimera distraktionerna

Ju fler distraktionsmoment du har omkring dig, desto mer tid kommer du behöva för att slutföra saker. En lämplig arbetsyta och en bra planering är viktiga aspekter för att du ska kunna uppnå produktivitet och balans.

Att få tillräckligt med sömn, att äta hälsosamt och att ha tillräckligt med tid för att göra saker du tycker är kul är också viktigt för att man ska kunna njuta av livet.

Ingen har fler timmar än någon annan under dagen. Vi har alla lika mycket tid för att arbeta, studera och ha kul.

Det som utgör skillnaden i varje enskilt fall är hur du organiserar och prioriterar dina uppgifter. Se till att du njuter av varje sekund av din tid. Vad väntar du på?