Otåliga personer: jag vill ha allt och ha det nu

2 december, 2019
Otålighet får dig att rusa genom livet i ett frustrerat, ilskt och olyckligt tillstånd. Även om det inte är lätt att komma överens med en person så finns det vissa strategier som kan hjälpa dig.

Otåliga personer finns överallt. Du vet vilka vi talar om. De är konstant frustrerade och inget tillfredsställer dem. När de är glada så är glädjen kortlivad och präglad av ängslighet.

I nästa ögonblick behöver de mer. Få saker föder negativa känslor och gör det så svårt att komma överens med någon som otålighet.

De flesta av oss känner en sån här person. Eller kanske har du till och med egna otåliga tendenser som är svåra att kontrollera. Men vad gör detta tillstånd med dig? Vilka är de känslomässiga och psykologiska effekterna?

Först och främst kan detta levnadssätt leda till allvarlig stress och ångest. Den brittiske författaren John Ruskin sade att hopp hindrar en från att vara glad när den ackompanjeras av otålighet.

Därmed begränsar otålighet ditt välmående och gör det svårt att komma överens med andra människor. Om du lär dig att hantera den kommer du bli med fridfull, tålmodig och centrerad.

Arg man utan tålamod

Otåliga personer och deras konstanta frustration

Vissa personer tror att otålighet är på uppgång, speciellt bland unga. Nuförtiden har barn och tonåringar väldigt låg tolerans för frustration.

De behöver omedelbar tillfredsställelse, ”likes”  på sina foton och konstant positiv uppmuntra från omgivningen.

Problemet är dock mer komplext än bara beroende av sociala medier. En studie från National University of Singapore analyserade t.ex. en grupp studenter och fick väldigt intressanta resultat.

Dr. Xin Zhang, medförfattare till studien, antydde att det fanns en koppling mellan otålighet och kognitiv samt social inkompetens.

Otåliga personer är impulsiva, agerar utan att tänka och är inkapabla att njuta av nuet. De tenderar även att vara snabba att döma.

Otåliga personer tänker inte mycket på informationen de får på grund av sin korta uppmärksamhet och tendens att byta åsikt.

När man alltid skyndar sig så finns det inte tid att överväga andra perspektiv och lära sig av dem.

Otåliga personer tenderar även att ha fler relationsproblem. Det är svåra att komma överens med, för när de vill ha något så vill de ha det nu. De visar inte respekt, förståelse och känslomässig intimitet.

Otålighet är inte bara brist på tålamod, utan brist på utbildning

I grunden är otålighet ett inlärt beteende. Din kultur, din omgivning och din uppfostran slår fast hur tålmodig du är.

Föräldrar misslyckas ofta med att lära sina barn att vänta tålmodigt och acceptera att inte få omedelbar tillfredsställelse.

Istället för att vänta tålmodigt får de myror i brallan när internetuppkopplingen är långsam eller när någon inte svarar på ett SMS tillräckligt snabbt…

Tålamod måste läras ut i hemmet och i skolan. Men varje individ ansvarar för att utöva det varje dag, trots att samhället försöker få dig att fara fram i 200 knyck.

Klocka över person

Tips för att kontrollera otålighet

Du kan göra din otålighet till tålighet om du lär dig att kontrollera dina känslor och omedelbara impulser. För att göra det ska du reflektera över följande frågor:

  • När blir jag otålig? Vad är det vanligaste sammanhanget? Det är värt att stanna upp för att analysera de situationer där vi tappar kontrollen och vår otåliga sida kommer fram. För många är det bilkörning, för andra att försöka uppfostra ett barn eller bara att försöka komma överens med andra.
  • Vad utlöser det? Det andra steget är att analysera utlösarna. Här kommer några exempel: ”Jag blir otålig när min son tar för lång tid på sig att vakna och gå till skolan”, ”Jag blir väldigt otålig när jag sitter i bilköer” eller ”Jag orkar inte vänta på provresultat, det gör mig på dåligt humör”.
  • Vad gör du för att hantera otålighet? Försök att bli medveten om huruvida du använder strategier för att kontrollera din otålighet. Räcker de?
  • Använd rationell fokus: en användbar strategi för att hantera otålighet är att jobba med problemet med ditt rationella sinne. Om du t.ex. blir ängslig när din tonårsson inte bryr sig om sina ansvar, ska du försöka undvika att inte bli arg på honom. Att vara på dåligt humör kommer trots allt bara göra saken värre. Tala istället med honom på ett tålmodigt sätt och resonera för att undvika gräl.
  • Mindfulness: avslutningsvis är det en god idé att titta på strategier som mindfulness, eller medveten närvaro, eftersom de kan vara väldigt användbara för att lugna ett otåligt sinne. De hjälper dig även att hantera uppmärksamhet och känslor.

Otålighet är oundvikligt

Det står klart att otåliga personer alltid kommer existera. I vissa omständigheter har alla potential att bete sig på detta sätt.

Men du bör använda bra strategier för att hålla sinnet lugnt. Det kommer avsevärt förbättra din livskvalitet.

  • Chien-Kai Chen (2012) Comparing Jiang Zemin’s Impatience with Hu Jintao’s Patience Regarding the Taiwan Issue, 1989–2012. Journal of Contemporary China. https://doi.org/10.1080/10670564.2012.701034
  • Reuben, E., Sapienza, P., & Zingales, L. (2015) Procrastination and impatience. Journal of Behavioral and Experimental Economics 58, 63–76. https://doi.org/10.1016/j.socec.2015.07.005