3 övningar i mental träning som gör dig lyckligare

· 24 november, 2018

Är det möjligt att bli lyckligare enbart genom att utföra övningar i mental träning? Svaret är ja! De två senaste årtiondena av forskning inom positiv psykologi har avslöjat att du kan träna din hjärna. Du kan faktiskt ändra sättet den arbetar på. Detta genom att höja neuroplasticiteten, öka den grå massan och stärka de neurala nätverken.

Det är precis som det finns specifika övningar för specifika muskelgrupper och fysiska kvaliteter. På samma sätt kan du träna olika grupper eller mentala förmågor. Detta är mental träning som kommer att öka din generella lycka och ditt välmående.

Men varför behöver du en lycklig hjärna? Det finns ett enkelt svar på det. Skanningar av hjärnbarken visar att hjärnan producerar mer elektriskt aktivitet efter negativ stimuli. Forskare tror att detta är eftersom hjärnan har en tendens att fokusera på det negativa. För att vara mer specifikt: den fokuserar på ”kamp eller flykt” impulsen.

Du kan träna din hjärna att göra sig av med den där negativa impulsen. Åtminstone ibland när den inte är nödvändig. En av de bästa sätten att göra det genom övningar i positivt tänkande. Om du gör dessa övningar del av din rutin kan du börja uppleva dess positiva förändringar på varje område i livet.

I den här artikeln, kommer vi att tala om  3 olika övningar av mental träning. Dessa tre hjälper din hjärna att bli lycklig och framgångsrik.

mental träning

Utöva tacksamhet

Det ligger i den mänskliga naturen att tänka på vad som kommer näst. Vilket som är nästa mål att jaga efter. Den här typen av optimism pushar dig framåt. Den ger dig energin till att fortsätta. Men den förlorar en hel del av kraften till att vara lycklig om du glömmer att vara tacksam för det.

Att utöva tacksamhet är extremt kraftfullt eftersom den påminner dig om allt du har. Det kan också understryka ett specifikt meddelande: du behöver inte så många saker som du tror att du behöver. Tacksamhet har länkats till många olika fysiska och psykiska fördelarna. Lycka är en av dem. Så den första övningen i mental träning är tacksamhet.

Vare sig du du gör det genom att säga att du är tacksam för din frukost eller att du för en tacksamhetsdagbok är det viktigaste att du kommer ihåg att säga att du är tacksam varje dag. Genom att göra det fokuserar din hjärna på den positiva sidan av saker och att ignorera det gör saken bara mer komplicerad. Detta är förmodligen det enklaste och mest effektiva sättet att förbättra ditt välmående.

Medveten andning som mental träning

Andningen kan ha underbara effekter när du tar kontroll över den. Många människor är omedvetna om dess otroliga potential som avslappnare och lugnande medel. Ilska, ångest, rädsla, stress och spänning kan leda till ytlig och ohälsosam andning.

Allt du behöver göra är att andas uppmärksamt i fem minuter. Det spelar ingen roll om du är ledsen eller ängslig. Avvara enbart 5 minuter under din dag till att fokusera på din andning. Detta är början till en meditationsövning.

”Det är den enkla hemligheten till lycka. Vad du än gör, låt inte dåtiden flytta ditt sinne; låt inte framtiden störa dig. För dåtiden finns inte längre och framtiden inte än.”

-Osho-

Leende kvinna

Le alltid

Det finns många studier som visar att leenden, vare sig de är naturliga eller framtvingade, producerar ”lycka” i kropp och själ. Detta eftersom leenden skickar ut positiva signaler till din hjärna, oavsett anledningen.

Det utfördes till och med en 30 år lång studie om detta på universitetet California-Berkeley om det här ämnet. Forskarna studerade folks leenden i gamla årsböcker och mätte sedan deras framgång och välmående.

Forskarna studerade saker som hur tillfredsställande och varaktiga deras äktenskap var. De skapade ett poängsystem och ett standardiserat mått för välmående. De såg efter hur väl dessa saker förutsåg resultatet i deras liv. Människorna som log mer i årsböckerna uppnådde en högre poängsättning i varje kategori.

Sanningen är att leenden är ett väldigt enkelt utövande. Ge dig själv en chans att skratta och le varje dag genom att se saker du gillar. Spendera tid med människor som gör dig glad, läs roliga saker, etc…

Kom alltid ihåg att ”sätta på dig” ditt leende och ta det med dig ut. Le när du hälsar på folk, när du tackar dem och när du träffar dem första gången. Det är lätt, roligt och tillfredsställande. Det kommer att medföra mycket lycka, både till dig och personen i andra änden av leendet.