Rädsla, sorg och frustration: Vanliga känslor under krisen

21 maj, 2020
Ta hand om dig själv och håll dig säker, men glöm inte att vara medveten om dina känslor under coronapandemin, särskilt rädsla, sorg och frustration. Var också medveten om dina tankar och hindra dem från att höja dina ångestnivåer ännu mer. Vilka är de vanligaste känslorna i denna svåra tid?

Rädsla, sorg och frustration. Vi har nog inte fel om vi säger att det här är de tre vanligaste känslorna under coronapandemin. De kan vara ovälkomna besökare i de tysta stunderna när vi tittar ut genom fönstret. De kan även komma till oss när vi försöker göra allt vi kan för att undvika överanalyserande.

Dessa är tre helt normala sinnestillstånd som förenar oss i dessa svåra tider.

Experter har ofta sagt att de tusentals böcker och artiklar om självhjälp baserade på lycka, på något sätt har förvandlat oss till människor som är intoleranta mot negativa känslor. Vi har lärt oss hur vi ska vara lyckliga, säger de, och vi har inte fått lära oss vad vi ska göra när ångest och rädsla kommer vår väg.

Men i verkligheten har människor alltid varit mycket bekanta med dessa mer negativa emotionella tillstånd och hur de känns. Var och en har försökt att hantera dem på sitt eget sätt, till det bättre eller sämre.

Lidande är inget nytt för oss. Men med denna pandemi har det kommit i en annan form och har tagit oss på sängen. Varje person genomlever det på ett unikt sätt.

En del människor känner sig lyckliga med att ha sin familj runtom sig, att vara vid god hälsa samt att ha en trygg anställning. Andra å sin sida genomgår ett mer negativt scenario där förluster och osäkerhet är dagens ordning.

Oavsett var vi kommer ifrån och oavsett vår situation, upplever vi alla rädsla, sorg och frustration i större eller mindre grad.

Coronaviruset lämnar tomrum av ofattbar smärta och det är omöjligt att förbli likgiltig inför den verkligheten.

En katt vid ett fönster

Rädsla, sorg och frustration: de vanligaste känslorna under pandemin

Livet har nått en punkt där det berättar en historia med surrealistiska och skrämmande övertoner. Det verkar som att livet för närvarande är skrivet av en mycket obehaglig författare, och när du tänker på det inser du att du inte har någon kontroll över någonting som händer.

Du måste förstå en sak. Du kan inte kontrollera omständigheterna runt dig, men du kan kontrollera dina reaktioner och beteenden.

Med rätt inställning kommer du kunna ha en mer lämplig strategi för dagarna som kommer. Nyckelorden som du bör assimilera idag är acceptans, omvandling och motståndskraft.

Som Abraham Maslow, den välkända humanistpsykologen, sa, är livet en kontinuerlig tillväxtprocess och den uppgiften är ofta smärtsam. Men det finns tillfällen då detta lidande är mer intensivt och mer krävs av dig. Du måste vara förberedd.

Det första steget du bör ta är att förstå din inre emotionella värld. Kom ihåg att din hjärna inte talar svenska, spanska eller kinesiska. Den talar känslornas språk och du måste förstå dem.

Så under den här tiden av begränsningar är de tre vanligaste känslorna, som kommer att vara våra följeslagare hemma i större eller mindre grad, rädsla, sorg och frustration.

Håll ett öga på rädsla

Ställ en vakt vid dörren till ditt hjärta eftersom rädslan vill invadera det. Acceptera att det är normalt att känna rädsla och att det är tillåtet att vara rädd på grund av allt du ser hända omkring dig. Se till att du håller dörren till rädslan så ordentligt stängd som du kan. Rädsla är normalt, men irrationell rädsla kan krypa in och göda panik. Ge inte efter för rädsla för saker som inte har inträffat än.

Fokusera, rationalisera och prata med någon du känner förtroende för när du känner att din rädsla får dig att tappa andan.

Inom psykologin finns det en mekanism som kallas dispositionseffekten som du bör ta hänsyn till. Ofta när människor genomlever situationer fulla av osäkerhet och rädsla, förstärker de falska nyheter som de har läst negativa meddelanden de har fått och ogrundade tankar de har haft.

Kom ihåg att din hjärna, när den upplever rädsla, slutar resonera på ett logiskt och balanserat sätt. Den är impregnerad med denna farliga känsla och du måste ta kontrollen.

Flicka vid fönster

Sorg, reflektionens vind

Rädsla, sorg och frustration… Dessa är våra vanligaste känslor under denna tid och de har mening och syfte i sig själva. Den bästa strategin är att acceptera dem, men inte att ge dem så mycket makt att de helt kontrollerar dig.

I dessa fall fungerar sorg som en mental vind som vi måste klättra upp till då och då. Den här känslan är full av mening: det är som en kista som du måste öppna för att kunna upptäcka vad den försöker berätta för dig. Under dagens rådande omständigheter är det du går igenom normalt, och det är okej att spendera lite tid med din sorg.

Du känner smärtan för dem som har gått bort. Du lider med andra. Det fyller dig med sorg att tänka på vad som kan hända imorgon. Du är orolig för din egen familj, för att dina föräldrar ska bli sjuka och du känner dig ledsen över vad dina barn går igenom. Att acceptera alla dessa inre verkligheter är helt enkelt bara nödvändigt.

Bli inte besatt av att behöva vara 100% på topp hela tiden eftersom detta är helt omöjligt. Tillåt dig själv att uppleva dessa känslor.

Frustration, känslan du måste veta hur man kanaliserar

Bland de tre vanligaste känslorna rädsla, sorg och frustration, är den senare den mest dynamiska. För att förstå den bättre måste du förstå vikten av denna dimension.

Det är helt normalt att känna sig frustrerad under den här tiden. Din livsstil har förändrats, och den personliga, arbetsrelaterade och ekonomiska osäkerheten tär på dig.

Många saker kan oroa dig, medan andra kan göra dig arg. Men se upp, för frustration är också en utlösande faktor för ilska. Frustration kan göra dig på dåligt humör vid vissa tider på dagen, och kan också fylla dig med missnöje och nervositet.

Hantera din rädsla, sorg och frustration på rätt sätt

För att kunna utnyttja dessa känslor på ett bra sätt måste du förstå en sak. Både ilska och frustration är känslor som uppmanar till handling (motsatsen till sorg, vilket är mycket mer introspektivt).

Nyckeln här är att kanalisera dem ordentligt. Frustration ber dig att förändras, det kräver uppfinningsrikedom och kreativitet för att svara på det som stör dig.

Använd din fantasi. Om du är orolig för ditt jobb, ta fram en plan och tänk på alternativ samtidigt som du undviker att falla i vanmakt. Förvandla ditt sinne till en flod av idéer där öppet, flexibelt och positivt tänkande flyter. Endast på det här sättet kan du kanalisera rädsla, sorg och frustration.

Så fortsätt lära dig att hantera dina känslor och glöm inte att ta hand om dig själv. Det är nu en bra tid att analysera din emotionella hälsa.