Sju sätt att bli emotionellt starkare

· 2 maj, 2018

Att bli emotionellt starkare handlar om motståndskraft, förmågan att hantera alla dalar och toppar i livet. Man måste ha ett flexibelt sinne som kan förändras och acceptera utmaningar självsäkerhet, med mod och beslutsamhet. När vi blir emotionellt starkare får vi ett bättre liv.

Lao Zi hade så rätt när han sade att en stark person kan erövra andra människor, men en mäktig person kan erövra sig själv. Men det finns personer som går genom hela livet utan att någonsin erövra sig själva.

”För du vet att mjuk är starkare än hård, vatten starkare än sten, kärlek starkare än våld.”

Hermann Hesse

Emotionell styrka ger dig de psykologiska resurserna du behöver för alla utmaningar som kommer i din väg. Men om du vill bli starkare emotionellt måste du ta en lång titt på vad du vill vara, vad du gör och vad du inte vill ha i livet. När dina prioriteringar är tydliga kommer det inte finnas rum för osäkerhet eller kapitulation.

Reflektera inombords

Hur man blir emotionellt starkare: 7 steg

Emotionell styrka är inte en kruka med guld vid slutet av regnbågen. Om du vill bli emotionellt starkare kommer det faktiskt kräva lite inre arbete. Det kräver privat, intim och försiktig hantverkskonst och rätt typ av psykologiska verktyg.

Låt oss nu ta en titt på stegen för att komma dit.

1. Självmedvetenhet: 20 minuter daglig personlig reflektion

Precis som att du öronmärker en del av din dag till att träna, läsa eller se på TV, är det även en god idé att ”ge dig själv” en liten tidsperiod för att reflektera och utöva självmedvetenhet.

En sak du behöver för att vara emotionellt stark är att lära dig att ta avstånd från sakerna omkring dig. På så sätt kommer du se vilka dina egna behov verkligen är. Du kommer kunna dyka ned i dig själv och tydligt se hur saker och ting påverkar dig.

2. Acceptera negativa känslor

Låt oss tänka på något en stund. Under lång tid har världen övertygat oss om att vi ”bör vara lyckliga”. Vi har hört det så många gånger att vi blivit ”missbrukare” av positiva känslor. Men en bieffekt är att vi inte kan hantera negativa känslor. Vi ser inte poängen med dem.

Sorg blockerar dig, ilska får dig att gå för långt och du sväljer en besvikelse efter den andra, utan att egentligen veta vad du ska göra med dessa svåra känslor. Men personer som är emotionellt starka accepterar dem. Kom bara ihåg att acceptans inte är att ge upp. Istället är det att erkänna vissa interna faktum så att du kan bearbeta dem.

3. Inse att hinder inte är murar, de är utmaningar

Att utveckla de psykologiska resurserna som du behöver för att bli emotionellt starkare kommer inte vara snabbt eller enkelt. Men denna strategi kommer ta dig långt: att ge mening till varje hinder i ditt liv. Du måste tala om dem med dig själv och andra som utmaningar, inte misslyckanden eller återvändsgränder.

Vad som först kan verka som ett slut är inget annat än en öppen dörr för att bygga något nytt. Du kan gå igenom den för att se alla nya möjligheter på andra sidan.

Våga ta klivet

4. Kräv inte andras uppmärksamhet, kräv deras respekt

Vissa personer spenderar hela livet med att be om andras uppmärksamhet. De behöver det som syre, för utan det känner de sig livlösa och vilsna. Så när de får erkännande eller tillfredsställande från sina vänner eller familj, känner de sig validerade, och självkänslan förblir intakt.

Men denna ohälsosamma vana hindrar dig från att bli emotionellt starkare. Vad du behöver är inte uppmärksamhet, utan respekt. Det är samma sak som du ger till andra så att vi alla kan leva som fria individer.

Vi behöver inte andra som säger åt oss vad vi ska göra eller uttrycka oss själva.

5. Km ihåg: förändring är en del av livet

Ett karaktärsdrag hos emotionellt starka personer är entusiasm. Entusiastiska personer har en viss inre styrka som ger dem energin för att övervinna. De älskar att finna nya utmaningar att växa genom.

Förändring är en del av livet. En person som fastnar på en plats kommer falla samman. Hon kommer förlora sin fantastiska entusiasm. Så kom alltid ihåg värdet av förändring och hur bra och nödvändig den är.

6. Lär dig att vara tacksam

Inledningsvis kanske det verkar naivt eller ovetenskapligt, men att dagligen vara tacksam för vad du uppnått, vad du har, vad du är och vad som finns omkring dig är en extremt hälsosam vana.

Prova att föra en tacksamhetsdagbok. Det är bara en bok där du kan skriva ned positiva saker om dig, ditt liv och välsignelserna som har kraften att motivera dig och göra dig emotionellt starkare.

7. Idag är den bästa dagen att göra dina drömmar till verklighet

Att vara emotionellt starkare betyder även att utan rädsla kämpa för vad du vill ha. Du måste inte skjuta upp dina drömmar till morgondagen. Är du en av de som säger ”en dag” ska jag berätta för den där personen hur mycket jag gillar henne; ”en dag” kommer jag be om löneförhöjning; ”en dag” kommer jag göra den där fantastiska resan”; ”en dag…”?

Men ”en dag” dyker aldrig upp i kalendern. Du låter tiden gå dig förbi och livet slinka dig genom fingrarna på grund av obeslutsamhet och rädsla. Är det värt det? Givetvis inte. Så jobba på din självkänsla, självsäkerhet och beslutsamhet.

Lägg sedan till några droppar mod. Då kan du göra drömmar till verklighet.

Kvinna på vandring

Att bli emotionellt starkare är en process som aldrig tar slut. Den kräver dagligt arbete. Du måste träna dina mentala muskler med varje utmatning, motgång och dröm som kommer in i livet. Var modig och sök lycka på vägen mot självvård och självkärlek.