Det är viktigt att ge sig själv tid och kärlek

· 16 juni, 2018

Vi går ofta genom dagarna utan att stanna upp och ge oss själva lite tid och kärlek för att se och känna efter hur vi mår. Emotionell ignorans kan ibland vara en överlevnadsteknik, men om du vill vara frisk så är det en mycket ohälsosam vana. För att bekämpa denna frestelse finns det ingen bättre medicin än att ge dig själv tid och kärlek. Det ska lämna en god smak efter sig i munnen och få dig att må bra.

Ett av de bästa sätten att ge sig själv tillräckligt med tid och kärlek är att under dagen integrera små inslag av kärlek. Du kommer att börja ansluta bättre till ditt inre jag. Läs vidare och lär dig några praktiska sätt att älska dig själv på.

Lära sig att ge sig själv tid och kärlek

Vi ger tid och kärlek till andra människor nästan varje dag. Men vi har som dålig vana att glömma bort oss själva. Det finns inget bättre stöd för lyckliga relationer än självkärlek. Kan du föreställa dig en bättre investering än det?

Ge dig själv tid och kärlek

Om du ger dig själv kärlek i små doser kommer du att främja ett hälsosamt självförtroende. Vi kan definiera självkänsla som den positiva attityd vi har mot själv själva. Det uppmuntrar oss att tänka, känna och agera på det mest självtillfredsställande sättet möjligt. Om du vill ge dig själv mer tid och kärlek, läs vidare.

  • Lär dig mer om dig själv. Denna första aspekten är grundläggande. Var och en av oss är av begränsad upplaga. Att lära dig dina styrkor och svagheter hjälper dig att räkna ut var du ska investera mer tid och energi. Och glöm inte att vi ständigt förändras, så vi kommer aldrig att sluta upptäcka nya saker med oss själva.
  • Acceptera dig själv villkorslöst. Att acceptera dig själv innebär att du erkänner dig själv. Att göra det villkorslöst betyder att du gör det oavsett vad våra begränsningar är och vilken situation vi är i. Du vill inte bli den egna värsta fiende.
  • Respektera och värdera dig själv. Det största stödet du har är ditt eget, så länge du respekterar dig själv. Därför är det viktigt att komma ihåg att du inte bara är en samling av dina misslyckanden, utan också en samling av dina segrar. Om du måste kritisera dig själv borde det åtminstone vara konstruktivt. Du har gjort mer bra än du tror.
  • Tänk på din fulla potential. Utöver vad du har uppnått finns en hel värld av möjligheter. Du förändras ständigt, så att lära sig att göra det mesta av förändringarna är målet. Det sägs trots allt att man aldrig är för gammal för att lära sig saker.
  • Bygg bra relationer. Att ha hälsosamma relationer med andra hjälper dig att komma in i goda vanor och göra dig lycklig. Det finns inget bättre än att vara med människor som får dig att känna dig avslappnad.
  • Arbeta på din hälsa och glädje. Att fokusera på hur man är lycklig är grundläggande, men bara så länge vi kommer ihåg att det ibland är bra att fördröja en kortfristig tillfredsställelse på lång sikt. I det här fallet är lycka mer än bara balans. Det handlar om att göra val på ett intelligent sätt baserat på tid och omständigheter.
  • Uppmärksamma dina behov. Det är omöjligt att vara hälsosam och glad utan att uppmärksamma vad du behöver, både fysiskt och psykiskt. Därför måste du stanna upp och reflektera över hur du mår.

Investera i kvalitetstid

När du lärt dig att ge dig själv kärlek så kan du tillbringa kvalitetstid med dig själv och andra. Bara några få minuter av fullständig närvaro är värt mer än tusentals timmar när du är frånkopplad. 

”Tiden är inte guld, för guld är inte värt någonting. Tiden är livet.”

-José Luis Sampedro-

Du kan börja med att lägga undan en del av din dag till att checka av läget hos dig själv. Det är dags för dig att fråga dig själv hur du mår, om du är på rätt väg för att uppnå dina mål eller om du behöver en kort paus för att koppla ifrån tankarna. Det handlar om att ge dig tid att slappna av hitta fred.

självkärlek

En övning som kan vara till hjälp är att andas djupt. Det är en ganska enkel aktivitet: försök andas endast 10 gånger per minut. Först kommer det att kännas svårt eftersom du är van att andas omkring 16 eller 17 gånger i minuten, men det blir lättare efter lite övning. Att andas djupt är en vana som kommer hjälpa dig att befästa dig själv i nuet och inte begravas under ett berg av konstant oro.

Ett annat alternativ är att ägna tid varje vecka åt att göra någonting du gillar. Du kommer inte bara ha tid för dig själv, du kommer också få möjlighet att ge dig själv kärlek och uppmärksamhet.

Slutligen bör vi inte glömma att om du inte ger dig själv tid och kärlek så kommer du inte kunna ge detta till någon annan heller. Så sätt undan tid i ditt schema åt att ge dig själv kärlek. På det sättet är du redo att ge fler människor runt den bästa presenten du har att erbjuda – din kärlek.