Bästa sättet att visa tacksamhet är att värdera det du har

26 januari, 2019
Flera studier har visat att att tacksamhet kan leda till många fysiskt och psykiskt hälsosamma fördelar. Effekten är så stor att vi bör ägna några minuter om dagen åt att uppskatta vad vi har.
 

Du vaknar varje dag och ditt liv flyter in i en mer eller mindre organiserad rutin. I många fall går dina dagar förbi genomsyrade av tröghet och fyllda med problem och mycket kortsiktiga mål som du måste uppnå. Med andra ord har du ofta ingen chans att verkligen värdera det du har eller att visa en genuin tacksamhet.

Du får knappt någon tid över till att komma ihåg de tidigare drömmarna du uppfyllde. Istället pressar nuvarande skyldigheter dig framåt. Du känner nya frustrationer över mål som du vill uppnå. Du längtar efter ett liv långt bort i horisonten eller efter avlägsna saker du vill ha. Önskan att förbättra ditt liv och människornas liv runt om dig är alltid närvarande inuti dig. Å andra sidan uppmärksammar du knappt alla mål du redan uppnått.

Under de få timmarna av dagen du har för dig själv vill du säkert göra saker som att träna , spendera tid med vänner eller koppla av. Det kan därför bli lätt att glömma att värdera vad du har, även om det är en nyttig träning som förtjänar lite tid.

Flera studier har visat att att tacksamhet kan leda till många fysiskt och psykiskt hälsosamma fördelar. Effekten är så stor att vi bör ägna några minuter om dagen åt att uppskatta vad vi har.

Att värdera det du har

I vår kultur associerar folk ofta tacksamhet med plikt. Ofta är det här en förväntad plikt vi känner att vi har mot någon som har gjort något för oss. Men tacksamhet är så mycket mer än det. Tacksamhet är ett mentalt tillstånd.

 

Du kan vara tacksam för de människor som har hjälpt dig. Du kan till och med vara tacksam för dem som har gjort ditt liv svårt. När allt kommer omkring satte de upp hinder i din väg som du kunde lära dig av. Det är bra att vara tacksam både för dina styrkor samt dina brister. Var tacksam för vad du har och också tacksam för vad du har förlorat. De saker du har förlorat gav dig möjlighet att växa.

Låt oss ta en titt på de fördelar du kan åtnjuta genom att kultivera tacksamhet i ditt liv. Vi kommer också att titta närmre på hur du kan utveckla tacksamhet.

Om du värdesätter vad du har genom att uttrycka tacksamhet varje dag kommer det vara hälsosamt för dig

Tacksamhet och vetenskap

Olika studier vid University of California och Mindfulness Awareness Research Center har resulterat i vissa överraskande slutsatser när det gäller tacksamhet. De upptäckte att utvecklingen av detta psykologiska tillstånd och att känna sig tacksam ofta förändrar hjärnans molekylstruktur.

När du känner dig tacksam aktiverar du hjärnans områden som är kopplade till moraliskt tänkande. Detta aktiverar också hjärnans känslomässiga centra och belöningssystem. Det aktiverar prefrontala cortex. Denna del av din hjärna är involverad i komplext kognitivt beteende. Den deltar även i beslutsfattande, socialt beteende och processer för att uttrycka personlighet. En annan del av hjärnan som aktiveras är anterior cingulate cortex. Detta område är engagerat i känslor och empati.

 

Hur påverkar detta dig?

Forskargrupperna gjorde flera olika test på människor. Vissa av dessa tester involverade att uttrycka tacksamhet i flera veckor. De upptäckte mycket positiva resultat. Detta mönster av hjärnaktivering i ovan nämnda områden återspeglades i en ökning av deltagarnas välbefinnande på olika mätvärden.

Deltagarna rapporterade i allmänhet färre hälsoproblem. De uppgav själva att de hade mindre ångest och depression och bekräftade att de hade betydligt högre produktivitetsnivåer eftersom de kände sig mer utvilade tack vare bättre sömn. Det verkar som att att uttrycka tacksamhet är en övning som kan hjälpa oss att känna oss friskare och lyckligare.

Den här kvinnan vet att om du värdesätter vad du har, blir du lyckligare

Några sätt att främja tacksamhet

Vakna upp varje dag tacksam för vad du har. Att uppmärksamma det du har är fundamentalt för att känna tacksamhet. Många gånger tar vi saker för givet.

Det är sant att viljan att ha mer kan motivera dig, men det borde inte påverka din känsla av uppskattning för ditt nuvarande liv – det är grunden för din självkänsla. Det är den källa från vilken många av de känslor du känner springer ur. Således är tacksamhet en av de mest positiva känslor vi borde utveckla.

 

En bra övning för att stimulera tacksamhet är att skriva ett brev eller ett meddelande till någon som har hjälpt dig med någonting. Det spelar ingen roll om det har varit ganska länge sedan det hände. Dessutom kan du spendera några minuter om dagen och tänka på vad du är tacksam för. En annan idé är att föra en dagbok där du kan skriva ner tre saker du är tacksam för. Detta kan hjälpa dig att värdera det du har.

Sammanfattningsvis är det här väldigt enkla sätt att hjälpa dig att komma ihåg att värdera det du har när du känner dig frustrerad av tanken på vad du inte har.

 
  • Sansone, R. A., & Sansone, L. A. (2010). Gratitude and Well Being: The Benefits of Appreciation. Psychiatry (Edgmont). https://doi.org/10.1177/0956797614545131
  • Steindl-Rast, D. (2012). Gratitude as Thankfulness and as Gratefulness. In The Psychology of Gratitude. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780195150100.003.0014