5 hälsoeffekter av att sova för mycket

· 14 mars, 2019
De flesta tror att för lite sömn är det enda problemet. Men att sova för mycket har också effekter på hälsan. Lär dig mer här!

Balans är väldigt viktigt för människor. Därför kan en rubbning av balansen orsaka många fysiska och mentala problem med hälsan. Detta är varför det kan vara precis lika skadligt att sova för mycket som att sova för lite.

Uppenbarligen måste vi alla sova för att ladda upp våra kroppar. Men man bör inte ta det för långt. Att inte sova 7 timmar om dagen är precis lika dåligt som att sova mer än 10. Susan Redline är en läkare på Brigham and Women’s lasarett i Boston och lärare på Harvards universitet, och är en av dem som studerat sömn mest ingående i världen.

Redlines studier ligger i linje med flera andra studier som gjorts. Det verkar som om alla är överens om att folk som sover mer än 10 timmar om dagen har fler problem med hälsan än dem som sover 7-8.

Effekter på hälsan av att sova för mycket

Från det att vi föds måste våra kroppar reglera sig för att uppnå balans. Som nyfödda bebisar sover vi 20 timmar. Den siffran sjunker när vi blir äldre, och som tonåringar behöver vi max 9 timmars sömn om dagen. Som vuxna är det bäst att få 6-8 timmars sömn. Det är bra om man inte sover mycket mer eller mycket mindre.

Sovande bebis

Vår kropp är klok och försöker försäkra sig om att vi får åtminstone en viss mängd sömn, men den vill inte att vi ska överdriva heller. Varför? Därför att vår egentliga vila kommer ur djupsömnen, och vi kan normalt sett inte spendera mer än 8 timmar i den.

Problemet med att sova mer än 9 timmar om dagen är att du bara får lätt sömn. Den är inte sammanhängande eller djup. Med andra ord är det sömn av dålig kvalitet. Experter varnar för att sova för mycket, och du bör lyssna på varningen. Det har att göra med negativa effekter på hälsan och kan hota ditt välmående.

Ökad risk för hjärtsjukdomar

En av de potentiella effekterna på hälsan om man sover för lite eller för mycket är en ökad risk för hjärtsjukdomar. Enligt Världshälsoorganisationen (WHO) är hjärtsjukdomar en av de största orsakerna till dödsfall världen över.

Men att sova för mycket gör mer än att bara öka risken för hjärtsjukdomar. Den ökar också risken för hjärtattacker, neurologiska störningar och problem med ämnesomsättningen.

Enligt statistik har kvinnor en tendens att sova mer än män, vilket innebär att de löper högre risk att utveckla hjärtsjukdomar.

Förändringar i ämnesomsättningen

Vi har nämnt att det kan skapa förändringar i ämnesomsättningen om man sover för mycket. Detta är på grund av att din kropp är mycket mindre aktiv om du sover mer. Enligt internationella studier löper människor som sover för mycket mycket större risk att bli överviktiga. Brist på fysisk aktivitet är uppenbarligen en stor del av detta.

Diabetes

Detta är på sätt och vis den värsta effekten på hälsan av att sova för mycket. När du sover för mycket har blodsockret en tendens att skjuta i höjden. När detta händer för ofta kan det öka risken att du utvecklar typ 2 diabetes.

Man utför blodprov

 

Mental slöhet

Om du konstant sover för mycket kommer din hjärna att åldras fortare. Din hjärna saktar ner och åldras snabbare när du sover eftersom du inte får tillräckligt med djupsömn. Om du vaknar mycket under natten är sömnen av dålig kvalitet, och det innebär att din kropp inte återhämtar sig ordentligt.

För tidig död

Slutligen kan överdrivet sovande leda till en ökad risk för för tidig död. Att sova för mycket gör dig mer sårbar för diabetes och hjärtsjukdomar, vilka är de två största orsakerna till för tidig död.

Sammanfattningsvis kan det vara precis lika farligt att sova för mycket som att sova för lite. Sömn är en biologisk cykel som man absolut måste respektera, och att nå en balans här är av yttersta vikt.

  • Cappuccio, F. P., D’Elia, L., Strazzullo, P., & Miller, M. A. (2010). Sleep duration and all-cause mortality: A systematic review and meta-analysis of prospective studies. Sleep. https://doi.org/10.1093/sleep/33.5.585
  • Buysse, D. J., Reynolds, C. F., Monk, T. H., Berman, S. R., & Kupfer, D. J. (1989). The Pittsburgh sleep quality index: A new instrument for psychiatric practice and research. Psychiatry Research. https://doi.org/10.1016/0165-1781(89)90047-4
  • Nussbaumer-Ochsner, Y., & Bloch, K. E. (2013). Sleep. In High Altitude: Human Adaptation to Hypoxia. https://doi.org/10.1007/978-1-4614-8772-2_17