4 roliga avslappningsövningar för barn

16 februari, 2020

I den här artikeln kommer vi att dela med oss av fyra avslappningsövningar för barn som främjar deras fysiska och psykiska hälsa.

Lek är en viktig del av barns utveckling. Barn måste springa, hoppa, dansa, röra sig och utforska. Med det sagt måste de ibland även koppla av och vara lugna.

Om du lär barnen dessa tekniker kommer de ha makten att lindra sin egen ångest, stress och sömnlöshet. De kommer också kunna kontrollera sina känslor och beteenden bättre.

Dessutom kan övningarna förbättra deras humör. Bäst av allt är att detta avslappnade, lugna tillstånd eliminerar all tristess. Välkommen till rolig avkoppling!

Testa dessa avslappningsövningar för barn och se hur effektiva de är

Jacobsons och Schultz metoder

Jacobson-metoden är en av de populäraste i världen. Tekniken involverar sammandragning och efterföljande avslappning av olika muskler eller muskelgrupper.

Det är ganska enkelt. Lägg er ned på golvet tillsammans och uppmana barnet att spänna och sedan slappna av olika delar av kroppen. Barnet bör märka en progressiv frisättning som sprids genom hela kroppen.

Du kan börja med enskilda muskelgrupper som handen eller nacken. Med träning kan du successivt öka svårighetsgraden.

Pojke ligger i gräset

Schultz-metoden är en autogen avslappningssövning som passar barn över sex år. Schultz delade in metoden i två nivåer: övre och nedre. Den är baserad på upplevelser av vikt och värme.

När ni ligger på golvet, be barnet att koncentrera sig på de delar av kroppen som tycks väga mer (ben eller armar) och som känns varmast.

När barnet känner en förändring och att han eller hon är fri från spänningar och vikt, gör samma sak med överkroppen. Fortsätt så här tills alla muskler är avslappnade.

För att göra det lättare för barnet att följa instruktionerna kan du föreslå att han eller hon låtsas vara en robot. Som sådan måste man röra sig på ett mycket mekaniskt sätt.

För att sedan slappna av förvandlas barnet till en trasdocka med en mjuk kropp fri från muskelspänningar.

Rejoue

Rejoue är en av de roligaste teknikerna. På franska betyder rejoue “återspela”. Låt oss testa!

Denna metod hävdar att livets essens består av par av motsatser. Vi har värme-kyla, dag-natt, upp-ner, svart-vitt, aktivitet-vila osv. Rejouetekniken samlar avslappningsövningar för barn baserat på dessa par.

Övningen använder mycket gungning, som är tänkt att imitera rörelsen av en gungstol. Så barnet använder nästan alla sina muskelgrupper för att gunga framåt, bakåt, åt ena sidan och sedan den andra.

Denna dualitet spelar in när barnet måste spänna vissa delar av kroppen och mjuka upp och slappna av andra. Man kan bara gunga effektivt om kroppen slappnar av tillräckligt.

En annan övning är stretchning. Den lär små barn att skilja mellan upplevelsen av stretchning och avslappning.

Till exempel kan du be barnet att sträcka ut armarna åt sidorna så mycket som möjligt och stanna i den positionen i några sekunder. Uppmana sedan barnet att sakta slappna av.

Han eller hon kommer att känna en stickande känsla efter att ha gjort det några gånger.

Avslappningsövningar för barn som kan utföras tillsammans med vänner

Ibland jagar barn varandra och det är svårt att lugna dem. Det är också mycket svårare för dem att koncentrera sig och fokusera efter så mycket uppspelthet. I det här läget kan ni prova “fjäderleken”.

Det är en mycket enkel aktivitet att utföra. Sätt på lite avslappnande musik i bakgrunden och dela in barngruppen i par.

Ett barn ska ligga på golvet, medan det andra barnet använder en fjäder mot sin partners hud tillsammans med musiken. Sedan byter de position.

Det finns en annan aktivitet liknande denna som involverar en mjuk boll. Den utförs också parvis. Ett barn ligger på golvet med slutna ögon.

Den andra masserar sin partners kropp med en liten mjuk boll på samma sätt som när man applicerar tvål.

Visualisera behagliga bilder

Om det finns ett område som barn är mycket bra på så är det fantasi. De är så fritänkande och vi kan använda detta för att hjälpa dem att slappna av. Ett bra sätt att lugna dem är att använda visualisering.

Be barnet att lägga sig på golvet och koncentrera sig på andningen i några minuter. Därefter ber du honom eller henne att fokusera på det du säger högt. Uppmana barnet att föreställa sig ett stort, fridfullt fält.

Gräset på detta fält är perfekt klippt. Be barnet att andas in fältets doft, höra fåglarna sjunga eller känna blommornas struktur.

Avslappningsövningar för barn

Visualisering är mycket mångsidigt. Du kan använda vilket landskap som helst: stranden, bergen, eller så kan du till och med prata om dofter. Som du ser är möjligheterna endast begränsade av din fantasi.

Huvudmålet är att hjälpa barnen att ha kul medan de slappnar av.

Med andra ord: gör det på ett sådant sätt att de inte tänker på det som en arbetsuppgift. För att göra detta är en viktig aspekt att se till att de vuxna modellerar korrekt beteende för barnen.

Kom ihåg att imitation är ett viktigt sätt för barn att lära sig nya saker.

En sista anmärkning: dessa avslappningsövningar för barn kan också fungera för vuxna. Det är ju bra att hålla sig ung i hjärtat!