Den läkande kraften hos emotionellt stöd

25 december, 2017

Emotionellt stöd är en stor lättnad när vi känner oss ensamma eller överväldigade av känslor. Det är som en tröstande, säker och fridfull sten. Vad behöver vi veta för att kunna tillhandahålla emotionellt stöd till andra människor? Eller om vi behöver en väns axel att luta oss mot?

För att ge andra människor emotionellt stöd måste vi lyssna och ha empati. För att få emotionellt stöd måste vi å andra sidan acceptera att vi inte alltid är kapabla att bearbeta vad som drabbar oss själva. Därför behöver vi då och då hjälp från andra.

Vikten av aktivt lyssnande

Förmågan att lyssna på ett aktivt sätt är fundamentalt för att skapa ett utrymme av förståelse. Att lyssna är inte samma sak som att höra. När vi lyssnar så uppfattar vi med hela kroppen: våra öron, ögon, uttryck, etc.

Hela vår kropp investerar i lyssnandet. På så sätt kan personen vi talar med känna att vi verkligen förstår denne. Ett bra sätt att demonstrera aktivt lyssnande är genom att summera och sammanfatta vad den andra personen säger i takt med att denne fortsätter prata. På så sätt kan vi säkerställa att vi lyssnar med full uppmärksamhet utan att distraheras.

Det är ganska lätt för oss att tala för tidigt utan att tänka på det. Vi kan till exempel ge vår åsikt innan vi hört hela historien eller, ännu värre, ta upp telefonen ur fickan.

”Bara genom att lyssna djupt kan vi lindra smärta och lidande.”

-Anonym-

Sitt ned och lyssna

Att känna en koppling till andra människor kan även ge oss det emotionella stöd vi behöver när vi känner oss överväldigade av känslor. Vi behöver ”vårt folk”.

Vi behöver känna att vi har någon som vill höra vår smärta och vår glädje eftersom det spelar roll för denne. Någon som förstår att vi är komplexa varelser med komplexa tankar. Och därför accepterar denna person uppgiften (ibland otacksam) att försöka förstå oss.

Empati är en egenskap värd att lära sig

Empati är förmågan att sätta oss själva i andra personers skor. Baserat på förståelsen av deras situation kan vi sedan förstå vad som drabbar dem, hur de mår, vad de tänker och varför de beter sig på ett specifikt sätt.

Empati är en förmåga vi kan förfina om vi tar oss tid att sätta oss ned med behövande personer och kanske ta deras hand. Om vi anstränger oss att göra dem sällskap i mörkret, trots att det är läskigt.

”Det viktigaste är att vi måste förstås. Vi behöver någon som kan lyssna på och förstå oss. Då kan vi lida mindre.”

-Thich Nhat Hanh-

Låt oss säga att en vän förklarar hur hon precis gjorde slut med sin partner. Ett av de viktigaste sätten att säkerställa att vännen förstår att vi stödjer henne är genom att validera hennes känslor. Genom att säga att vi förstår att det är så personer i hennes situation känner, kan vi fokusera på att erkänna och värdera hennes känslor.

Man måste inte säga en massa ord för att ge någon emotionellt stöd. Ofta är det faktiskt inte alls nödvändigt; en kram, en blick eller ett uttryck kan räcka för att personen ska känna att ni är på samma våglängd.

Att låtsas som om inget hänt, alltså att förminska smärtan eller lidandet, hjälper vanligtvis inte. Att överdriva lidandet är dock den raka motsatsen till att validera det. Kanske skulle vi inte ha reagerat på samma sätt, men det gör inte lidandet mindre uppriktigt och betydelsefullt.

Att få emotionellt stöd lindrar smärta

Att få den hjälp och det stöd vi behöver för att komma igenom en tuff period kan ge oss mycket lindring och frid. Det är viktigt att vi inser att vi inte måste hantera allt ensamma, för svåra saker kommer ske. Och när de gör det behöver vi kanske stöd från någon vi litar på och chansen att ventilera.

Dela med dig av dina känslor

Att dela känslor med andra människor kan faktiskt stärka vårt immunförsvar. Det kan dessutom sätta oss i en situation där vi förstår att vi inte är de enda som har problem.

Alla genomgår vi tuffa tider i livet. Därför är det bättre att känna att vi har någon med oss snarare än att vandra dessa stigar ensamma. Tänk på hur lidandet redan medför introspektion som det är, och lägg sedan till känslan av total övergivning.

För att ge emotionellt stöd måste vi lyssna aktivt, låta dem prata och utöva empati så att de känner sig stödda. För att motta emotionellt stöd behöver vi i sin tur en stor dos ödmjukhet.

Vi måste erkänna att vi inte är kapabla att bearbeta allt som drabbar oss ensamma. Så låt oss börja göra det till en vana att be om hjälp när vi behöver det.