Du kan inte välja dina känslor, men du kan hantera dem

· 30 oktober, 2018

Att känna sig svartsjuk, arg eller sorgsen är lika naturligt som att andas. Det finns vissa känslor som hör till det mänskliga tillståndet. Du kan inte välja dina känslor. Men ibland skäms vi över att känna dem. Att avvisa dessa känslor, eller inte veta hur vi kan uttrycka dem, får oss ibland att känna oss väldigt ängsliga.

Att alltid vilja kunna välja dina känslor eller kontrollera dem är dömt att misslyckas, oavsett hur mycket du försöker. Men du bör vara försiktig med vad du gör och säger när du känner vissa känslor. Detta är ditt ansvar.

Du bör således komma ihåg att saker inte alltid kommer att gå som du vill att de ska gå. Detta kommer att hindra dig från att bli frustrerad, arg eller deprimerad över att allt inte är under din kontroll. Allt sådant är bara slöseri med tid och energi. Du kan inte styra eller välja dina känslor. Men den goda nyheten är att du kan styra över vad du gör med dem. Låt oss gräva lite djupare…

Som människor vill vi alla vara glada och fria från elände. Vi har lärt oss att nyckeln till lycka är inre frid. De största hindren för inre frid är störande känslor som ilska och fastklamrande, rädsla och misstanke, medan kärlek, medkänsla och en känsla av universellt ansvar är källorna till frid och lycka.

Dalai Lama

Känslor har en anpassande funktion

Känslor har ett djupt liggande budskap – de berättar för dig att något håller på att hända i ditt liv. I somliga fall behöver detta ”någonting” din uppmärksamhet. Till exempel; oro varnar dig om att fara kan vara nära. Sorg uppstår efter att ha upplevt en förlust som du måste acceptera. Nyckeln är att lära sig att avkoda dina känslor så att du lär känna dig själv bättre och kan ta medvetna beslut om att handla på ett lämpligt sätt.

Alla känslor är användbara, det är därför du inte behöver bekämpa dem. Tvärtom bör du försöka att känna dem, förstå dem och lyssna på dem. Först då kommer du att kunna komma fram till rätt strategier för att möta de problem och svårigheter som uppstår.

Kvinnoansikte med blommor

Som du nu kan se bör du inte vara rädd när du upplever negativa känslor som sorg, frustration eller avundsjuka. Om du vet hur du kan fokusera dessa känslor, hjälper de dig att hantera problemet ifråga. De hjälper dig att växa. Men om dessa negativa känslor blir så intensiva att du inte klarar av att hantera dem, bör du söka professionell hjälp. En utbildad yrkesutövande kan hjälpa dig att undvika att skada dina relationer och dig själv.

Du får heller inte glömma positiva känslor. Den mest kraftfulla av dem alla: lycka. Dessa typer av känslor är anpassningsbara så länge du uttrycker dem på ett balanserat sätt. Deras budskap underrättar oss om att vi befinner oss i en bra och fördelaktig tid i vårt liv. De är budbärare av välbefinnande.

”En känslomässigt intelligent person har förmågor inom fyra områden: han kan identifiera, använda, förstå och reglera känslor.”

-John Mayer-

Hur kan du reglera dig själv känslomässigt?

Det finns ingen magisk formel för att veta hur du upplever dina känslor. Det är dock aldrig bra att avvisa dina känslor eller att försöka kontrollera dem. Detta leder till förändrade känslomässiga tillstånd som bara orsakar skada. Vår önskan att vara perfekta distanserar oss från att vara autentiska. Du är inte en robot, du är inte supermänniska. Du är en person, och människor känner alla slags känslor.

”När jag pratar om att kontrollera känslor, menar jag de som verkligen är stressande och försvagande. Att vara känslomässiga är det som gör våra liv rika.”

Daniel Goleman

Kvinna som känner känslor

När dina känslor blir för intensiva eller varar för länge beror det alltså på att något är fel med hur du upplever dem. Kanske för att du försöker kontrollera något som är okontrollerbart. Du intalar förmodligen dig själv att saker måste vara på något annat sätt, men de kommer inte alltid att vara som du vill att de ska vara. Inte heller kommer människor att agera enligt dina värderingar och principer. Du bör alltid komma ihåg det.

Du kan inte välja dina känslor, men du kan kanalisera dem

Det enda du har under din kontroll är hur du hanterar vad du känner. För att åstadkomma detta är det första du behöver göra att identifiera det. Reflektera därefter över hur du kan kanalisera känslan på ett mer hälsosamt sätt. Använd den för att bidra till din personliga tillväxt. Med andra ord, öva på att ta ansvar för dina känslor.

Vad du upplever beror således på situationen du befinner dig i. Att välja vad du ska göra med dina känslor är ditt ansvar, liksom din bro till känslomässigt välbefinnande. Slutligen handlar det inte så mycket om att välja dina känslor, utan att veta hur du hanterar dina känslor.