Svåra personer och konsten att inte förlora sig själv

22 januari, 2020
Du måste spara din energi när det kommer till att hantera svåra personer. Detta implicerar att man kontrollerar sina känslor så att man inte låter frustrationen ta över en.

Vad bör man göra för att inte förlora sig själv om man måste arbeta med eller leva med svåra människor?

De för ofta med sig gräl, kritik och en hel del negativitet. Vår mentala hälsa befinner sig i riskzonen när vi dagligen tvingas ha att göra med dem.

Anledningen till detta är att det inte alltid är möjligt att distansera sig från dem. Att be dem att ändra sin attityd kan också vara meningslöst.

Det viktiga är att man tar hand om sig själv för att inte förlora sig själv. Främst eftersom människor är inriktade på självförsvar, att bygga fort och att tänka ut strategier för att ge igen eller helt enkelt överleva.

Men vi glömmer bort vårt välmående, som är den viktigaste delen för oss. När vi inte tänker på det så kommer vår egen mentala och emotionella energi att försvinna.

Det kommer sluta med att vi blir sårbara.

Det finns vissa viktiga saker rörande detta ämne som är värda att tänka på. Sociologen Shira Offer vid Bar Ilans Universitet i Israel berättar att man ofta har dessa svåra personer i sin närhet.

Det kan ha att göra med krävande barn, föräldrar eller syskon.

Vi skulle såklart alla vilja att saker och ting bara flödade lätt och att det dagligen livet vore mer behagligt. Men detta är dock inte alltid möjligt, och du bör därför inte bara stå ut med det.

“Inget gift kan ha ihjäl en positiv tänkare och ingen medicin kan rädda en negativ tänkare.”
-Buddha-

Hur man hanterar svåra personer för att inte förlora sig själv

Kvinnor som pratar i soffa.

Svåra personer kan uppvisa sina karaktärsdrag på många olika sätt. Vissa grälar om allt. Vissa undviker ansvar och vägrar samarbeta. Andra sprider rykten eller vill svartmåla allt.

Men utöver deras personlighet så är det vad de gör eller inte gör som verkligen påverkar andra runt omkring dem.

Vissa personer har exempelvis inte några problem med den där medarbetaren som du alltid försöker undvika. Anledningen till detta är att alla har sin egen gräns och ett sätt att hantera mänsklig komplexitet.

Så innan man fastnar i andra personers negativa mönster bör man tänka ut vad det är som man verkligen stör sig på gällande dessa personer.

Är det personens brist på respekt? Är det personens attityd eller något som triggar dig av en viss anledning?

Doktor Shira Offer utförde en studie rörande detta ämne för att bevisa några saker. För det första så blir vi stressade då vi har att göra med svåra personer.

Vi börjar progressivt att uppleva obehag mot dem tills vi når en punkt då vi inte kan tolerera det längre, och vi försöker då undvika dem till varje pris.

Det är dock inte alltid möjligt att springa iväg från dem. Anledningen till detta är att vi ofta tvingas arbeta med eller bo med svåra personer.

Att inte förlora sig själv: självvård och “andrahandsstress”

Män som pratar på kontor.

Forskarna Howard Friedman och Ronald Riggio vid University of California utförde en studie där de pratade om hur andrahandsstress påverkar oss. Vad betyder det och vad har det att göra med svåra personer?

Det kommer vi strax att förklara. Komplexa, kritiska och krävande personer kommer alltid påverka oss då vi tvingas ha att göra med dem varje dag.

Att behöva ha att göra med någon då man känner sig stressad, oavsett om det rör sig om en medarbetare eller en familjemedlem så kommer det alltid att påverka ditt nervsystem.

Detta är vad andrahandsstress handlar om och det påverkar din hälsa.

Att ta hand om dig själv bör därför vara en prioritet då du måste ha att göra med svåra personer. Detta är en form av daglig träning för att du ska kunna stärka de mentala muskler som skyddar dig mot sådant beteende.

Du bör därför ägna tid åt följande praktiker:

  • Sätt av lite tid till att slappna av och försök att inte tänka på de svåra personerna i ditt liv.
  • Lär dig några tekniker för att hantera stress, som djup andning, Jacobsons avslappningsteknik, mindfulness, etc.

Självvård för att komma ihåg vad som förtjänar din uppmärksamhet och vad som inte gör det

Vissa säger att “saker bara påverkar dig då du låter dem göra det”. Det ligger mycket sanning i detta. Det är dock inte alltid lätt att applicera på vår omedelbara verklighet.

Vi hade alla velat att dessa saker inte påverkade oss så mycket, men det är svårt då man har att göra med dessa personer.

Vi måste även utöva självvård i dessa fall. Anledningen till detta är att välmående även handlar om att sätta gränser och att veta hur man skyddar sig själv och försvarar sig själv om man måste.

Välmående handlar om att veta hur man kontrollerar sina känslor och att man lägger vikt vid det som verkligen är viktigt. Det handlar om att inte ge uppmärksamhet åt saker som inte förtjänar det.

Att ha en tydlig självbild, att komma ihåg vilka ens värderingar och behov är, att hålla sig lugn – allt detta kan hjälpa dig att bättre hantera många av dessa frustrerande situationer.

Alla har minst en person i livet som är svår att ha att göra med. Du bör därför lära dig hur du ska kunna hantera dina relationer för att de ska kunna bli enklare.

  • Shira Offer, Claude S. Fischer. Difficult People: Who Is Perceived to Be Demanding in Personal Networks and Why Are They There? American Sociological Review, 2017; 000312241773795 DOI: 10.1177/0003122417737951