Hur du tar dig igenom ett gräl med din partner

10 april, 2019
Lär dig hur du tar dig igenom ett gräl med din partner för att hålla ert förhållande hälsosamt i den här artikeln!

Det är omöjligt att undvika konflikter i ett förhållande. Vid dagens slut är ni två väldigt olika individer. Men problemet är inte att människor grälar. Problemet är att många människor inte vet hur man hanterar gräl. Läs vidare för att lära dig varför det är så viktigt att veta hur du tar dig igenom ett gräl med din partner.

Förhållanden startar i förälskelsefasen. Medan du är i den är allt vackert, du är lycklig hela tiden och du känner dig helt underbar. Ingenting bekymrar dig och ingenting kan dra ned dig. Alla eventuella anspelningar på saker du inte gillar hos din partner överskuggas av din upphetsning och allt du vill är att vara med personen.

Men den här fasen kommer alltid till ett slut och leder till en mer stabil och realistisk fas. Under den här fasen börjar du anpassa dig till förhållandet på riktigt och du inser att din partner inte är perfekt. Såsom varje människa har ven de sina svagheter.

Hur startar ett gräl?

Förutom faktumet att ni är olika individer och har olika meningar om saker. Externa faktorer (såsom familj, arbete, vänner, pengar osv)  spelar också in. Självklart kan även sammanboendet vara en stor källa till spänning i förhållandet.

gräl med din partner

Att gräla då och då är normalt och nödvändigt. Det ger dig en chans att uttrycka dina känslor och hjälper er att gå framåt i förhållandet. Om ett par aldrig grälar är det för att en av parterna känner sig osäker och rädd för att uttrycka sin åsikt. Men det är inte hälsosamt. Å andra sidan är det också ett stort problem om ett par grälar hela tiden.

Du kan använda argumentationer och gräl för att hjälpa till att förbättra ditt förhållande. Men du måste veta hur du tar dig igenom ett gräl med din partner genom att nå överenskommelser och hitta gemensamma plattformar. Fortsätt att läsa för att upptäcka några strategier som kan hjälpa dig att göra detta.

”Om du är tålmodig i ett ögonblick av ilska, kommer du att undkomma hundra dagar av sorg.”

-Kinesiskt ordspråk-

Hur du tar dig igenom ett gräl med din partner

Identifiera problemet och dina känslor om det

Konflikten handlar inte alltid lika mycket om den andra personen, utan snarare något som pågår med dig. Någonting har hänt med dig som får dig att känna dig illa till mods och du måste ”avreagera dig” på någon. Denna någon är oftast din partner. Innan du låter det inträffa så reflektera lite över din situation och varför du känner som du gör.

Vikten av att veta hur du uttrycker känslor och sinnestillstånd

När du väl listat ut varför du känner på ett specifikt sätt måste du veta hur du uttrycker dina känslorErsätt anklagelser med personliga uttalanden. Istället för att säga ”jag kan inte fatta att du inte gjorde det” bör du säga ”jag blir frustrerad när du inte gör detta”.

Folk reagerar mycket bättre när du inte anklagar eller beskyller dem för saker. Så om du förklarar för personen hur du känner om någonting, hjälper det vederbörande att förstå och sympatisera med dig, och ni kan få en positiv lösning på konflikten.

Leende par

Låt dig inte dras med av ilska och var aldrig respektlös

Om du har ont eller går igenom en svår fas kan dina känslor vara svåra att hantera. Under dessa tillfällen kan dina känslor ta över om du inte använder tekniker för självkontrollDe kan göra dig osympatisk och få dig att ta ut saker på dem du älskar och således göra dem illa. Detta kommer bara att göra saken värre.

I ärlighetens namn är det bättre att helt enkelt ta en promenad, sjunga, dansa, motionera eller göra någonting annat som får dig att slappna av. När du sedan kommer tillbaka kan du hantera situationen i ett annat, lugnare tillstånd.

Öppna upp en dialog och nå en överenskommelse

Du kan bara nå en överenskommelse om du öppnar upp en konstruktiv dialog med din partner och lugnt förklarar dina svårigheter. Detta kommer att förbättra ert förhållande och hjälpa er båda att växa.

Att sätta din stolthet åt sidan, utveckla empati och direkt kommunikation samt lära dig hur du bäst tar dig igenom ett gräl med din partner är viktigt för att bibehålla ett bra förhållande till personen du älskar så mycket.

  • Díaz Morfa, J. Prevención de los conflictos de pareja. Editorial Desclée de Brouwer