När folk säger ”jag vet hur du mår”

5 juni, 2019
När du säger "jag vet hur du mår" till någon som lider så kan du ogiltigförklara dennes känslor. Du kan trots allt aldrig verkligen förstå vad en annan person går igenom.

När någon säger ”jag vet hur du mår” så kan det verka som en fin, empatisk gest. Men ur en psykologisk synvinkel är det inte alltid det bästa valet. Sanningen är att du inte fullt ut förstår vad en annan person går igenom. Som en konsekvens är det alltid bättre att lyssna och se till att personen vet att du finns där som stöd.

En av anledningarna till att detta svar är problematiskt är att du ofta inte ens vet eller förstår vad du själv känner. Så när någon ledigt slänger ut sig att denne förstår precis vad du går igenom, är det inte direkt lämpligt. De flesta är inte terapeuter eller psykologiexperter.

Du upplever förmodligen detta med personerna som står dig närmast. Föräldrar använder denna fras hela tiden för att tala med sina barn. Att säga ”jag vet hur du mår” till ett barn agerar ofta som en barriär för att de ska kunna berätta just vad de genomgår i sina egna ord.

Du bör aldrig glömma att varje människa är unik och lever i sitt eget universum. Personens universum kan vara kaotisk, med planeter som flyger i alla riktningar och små svarta hål som ingen annan ser.

“Be who you are and say what you feel, because those who mind don’t matter, and those who matter don’t mind.”

-Bernard Baruch-

När folk säger ”jag vet hur du mår” så gör de ofta inte det

De flesta av oss faller in i vanan av att anta saker istället för att faktiskt fråga. Vi gör det eftersom det kräver mindre ansträngning och hjälper oss att spara tid. Det är mycket enklare att anta att man vet något baserat på informationen man redan har.

Låt oss till exempel säga att en medarbetare säger att hon haft en dålig dag med sin partner. Du känner dig förmodligen manad att säga, ”Jag vet hur du mår”. Det får dig att känna att du är empatisk och sammankopplar med din medarbetare. Men det är du inte. Vi tenderar att glömma att en annan persons emotionella ramverk inte är samma som vårt.

Vidare är denna fras i dessa situationer inte särskilt empatisk. Istället för att erkänna den andra personens känslor och validera dem, validerar du bara dina egna. Det är inte särskilt hjälpsamt.

Vi är naturligt lagda till att sammankoppla med andra, men vet inte alltid hur

Under forskningen för en studie vid University of Virginia upptäckte doktorerna Lane Beckes och James A. Coan något väldigt intressant. Den mänskliga hjärnan har en serie nervmönster som är exklusivt till för att skapa kopplingar med andra. Vi har ofta så pass starka band till andra att vi faktiskt kan känna deras lidande.

Med det sagt innebär inte det att vi alltid fullt ut förstår den andra personens verklighet. En mamma kan lida för sitt barn utan at veta vad som drabbat det. En vän kan känna din smärta utan att förstå precis vad du går igenom. Det är därför det är så viktigt att veta hur man sammankopplar på ett lämpligt och respektfullt sätt.

Kopplingar i hjärnan

Vad är det bästa sättet att sammankoppla med någon som har det svårt?

Vare sig det är ett barn, en tonåring, din bästa vän eller en främling så ska du försöka undvika att använda ”jag vet hur du mår”. Du bör faktiskt inte anta att två personer som genomgår samma situation nödvändigtvis upplever samma känslor.

Här kommer ett exempel: doktorerna Klaus R. Scherer och Agnes Moors från University of Geneva utförde ett intressant experiment. De ställde samma fråga till 3,000 vuxna: hur skulle du känna om du hörde två vänner tala illa om dig?

Överraskande nog identifierade forskarna 14 olika typer av emotionella svar på detta. Vissa personer sade att de skulle bli arga, andra skulle tycka att det var pinsamt. Några kände skuld, medan andre sade att de skulle känna sig ensamma. Vissa sade även att de var likgiltiga eftersom personer som pratar om en bakom ens rygg inte skulle vara vänner längre.

Hur kan man svara?

Med tanke på det breda emotionella spann av svar på detta enkla scenario, låter ”jag vet hur du mår” mindre och mindre lämpligt. Men vilka andra typer av svar finns det?

Det viktigaste är att veta hur man verkligen lyssnar. Kom sedan ihåg att vissa fraser och ord kan få den andra personen att resa murar.

  • Undvik att säga saker som, ”Det var väl inget”, ”Jag har varit där, du överreagerar”, ”Sånt här drabbar alltid dig”, ”Du måste fokusera på något annat,” etc.
  • Istället för att säga ”Jag vet hur du mår” ska du säga ”Berätta hur du mår”.
  • Det är inte alltid lätt att uttrycka vad du känner – känslor är komplexa och kaotiska. Att acceptera och översätta dem tar tid. Så vad någon verkligen behöver när de handskas med alla dessa känslor är stöd och säkerhet.
Var närvarande och tillgänglig

Ibland kan ett enkelt ”Jag finns här för dig” vara det bästa svaret. Vid dagens slut är målet att vara närvarande och tillgänglig. Du vill skapa en känsla av säkerhet och intimitet där inget antas och ingen dömer någon annan eller någons känslor.

  • Klaus R., y Scherer, AM (2019) El proceso de la emoción: evaluación de eventos y diferenciación de componentes. Revisión anual de psicología 70: 1