Rädslan för att förlora kontrollen

· 19 juli, 2018

När ångesten tänker åt dig blir allting suddigt. Det är lätt för rädslan att få dig att förlora kontrollen och få ett grepp om dig, eftersom det är de svåraste känslorna som sitter bakom ratten. Påträngande tankar målar upp ett skräckscenario framför dig som du måste försvara dig mot. I de här ögonblicken börjar du bli rädd för att du ska göra någon illa, så det är viktigt att du lär dig hantera dem.

Det är ingen överraskning för någon att få veta att detta är en av de vanligaste rädslorna som folk upplever. Folk som hanterar konstant utmattning på jobbet börjar till exempel bli rädda för att all den tysta spänning de byggt upp kommer explodera på värsta möjliga sätt vilken sekund som helst.

”Tillåt dig inte att agera hetsigt eller att förlora kontrollen över dina känslor i viktiga förhållanden.”

Napoleon Hill-

Ett annat exempel är föräldrar som bär mycket ansvar på sina axlar, som känner en olöslig knut av problem och oro. Detta är situationer där människor lever i rädsla över att förlora kontrollen vilken sekund som helst, och göra eller säga någonting hemskt mot personen de älskar mest.

Den här verkligheten är inte främmande för någon. Men även om det är normalt för den här rädslan att visa sig till en viss grad i våra dagliga liv, kan vi inte ge den all kraft. Det skulle vara som att leva med ett annat jag inom dig, en Mr Hyde som tar ut det sämsta i dig.

rädslan för att förlora kontrollen

När du ger din ångest all kontroll

Robert har gått igenom många upp- och nedgångar, vilket har skapat en hög grad av ångest. Han har varit arbetslös i nästan ett år och han känner sig plågad i alla områden i livet. Hans föräldrar, oroliga för hans situation, försöker sporra honom och bjuder över honom på middag varje dag. Vi den sista måltiden som Robert åt med dem blev han dock medveten om hur han började bli rädd för att förlora kontrollen när som helst.

Vid middagen föregående helg hade hans bror fält en liten kommentar om hans situation, och Robert tolkade den på värsta möjliga sätt. Han överreagerade emotionellt – han var arg, höjde rösten och sade en massa saker som han sedan ångrade. Måltiden slutade med att hans mamma grät och att hans bror slog näven i bordet. Robert visste att han hade ett problem, men saknade resurser för att ta han om det ordentligt.

Den här situationen kanske verkar vanlig för dig. Om det är så är det viktigt att börja förstå på vilka sätt ångest kan förändra ditt beteende, dina tankar och svar på särskild stimulans.

ångest kan få dig att förlora kontrollen

Ångestdemonen

När folk har för många bekymmer, rädslor och osäkerheter med sig gör hjärnan en nästan spartansk tolkning – var försiktig, allt runtomkring dig utgör ett hot. Med denna slutsats beslutas det att det enda sättet att hantera situationen är att försvara dig från allt och alla.

  • Ditt omdöme upphör att vara rationellt och du överlåter kontrollen till din instinktiva, minst reflexiva och minst logiska autopilot.
  • Du känner en obekväm känsla av verkligheten, som om allting som händer inte är verkligt och är främmande för dig. Detta kallas avhumanisering.
  • Du faller in it ett ständigt vaksamt läge, alltid på, överreagerar på triviala saker, formar negativa och besatta tankar, väntar dig saker som inte har hänt än.

Hur du hanterar rädslan att förlora kontrollen

Självhjälpsböcker förespråkar ofta idén att ”i alla situationer har alla chansen att välja hur de ska reagera, det är ditt ansvar att välja den bästa vägen.” Jo, detta meddelandet är väldigt inspirerande, men om du lider av ångest är det väldigt svårt att bedöma vilken den rätta vägen är.

Det ångestfulla sinnet tänker inte, det reagerar. Det ångestfulla sinnet har inte full kontroll över sig självt och tar därför inte alltid de bästa besluten. Detta tvingar oss att förstå att hantering av dessa situationer inte är en enkel uppgift. Det är inte tillräckligt att bara ha goda intentioner när det finns en klump inom dig som hindrar dig från att andas och tänka klart.

Låt oss nu ta en titt på några av de strategier som är effektiva i att förhindra rädslan att förlora kontrollen.

frigör dig från rädslan att förlora kontrollen

Steg för att förhindra ångesten att ta kontroll

  • Försök att inte kontrollera dig själv. Tänk på det en stund – du spenderar det mesta av din tid med att kontrollera din frustration, gömma dina tankar, svälja dina känslor, fejka ditt humör. Det slutar med att du håller tillbaka så mycket att du behöver göra något förlösande och frigörande. Du kan lägga allt du håller inom dig på bordet och säga hur du känner högt, utan rädsla.
  • Tala om din rädsla och resonera med det. Ett av sätten att avväpna rädsla är att ge den ett namn och tala till den. ”Jag är rädd för att förlora min familj eftersom jag är medveten om att jag tappar kontrollen över mina känslor och säger saker som jag sedan ångrar.”
  • Kontrollera dina tankar för att kontrollera dina känslor. Det här är en av den kognitiva behandlingsterapins premisser, en av de bästa behandlingarna för folk som är rädda att förlora kontrollen över sig själva.

Det sista steget är att frigöra din kropp så du kan frigöra ditt sinne. Detta kan göras på flera olika sätt inkluderande Jacobsons progressiva muskelavslappning, professionella massagebehandlingar, mindfulness, yoga eller vilken annan fysisk aktivitet som helst. Dessa strategier kommer att hjälpa dig att frigöra den fysiska spänningen i din kropp och tillåta ditt sinne att anta en mer avslappnad ställning.

Det är möjligt att ta tillbaka kontrollen över dig själv, du bara jobba på det.