Sover hjärnan eller kopplar den bara bort?

26 juni, 2019
Upptäck huruvida hjärnan sover i denna intressanta artikel!

Sover hjärnan någonsin? Folk säger ofta åt oss att ”stänga av den” och minska dess aktivitet. Men det är viktigt att veta att även när man befinner sig i ett lugnt tillstånd, såsom när man mediterar eller sover på natten, upphör detta fantastiska organ aldrig att jobba. Dessa elektriska vågor och nervaktivitet tenderar dock att variera.

Varje levande organism är konstant i funktion. Varje cell utför konstanta metaboliska förändringar, så ordet ”sömn” är inte passande för alla levande organ. Om celler slutar jobba så dör de. Men du kanske undrar om hjärnan någonsin tar en paus?

Denna fråga kan uppstå av många anledningar. En av dem är att folk vanligtvis tror att de har absolut kontroll över hjärnanSom enheten där dina tankar, projekt, önskningar och beslut visar sig kanske du tror att du har en viss makt över den. Så är dock inte fallet.

När du sover så sover inte hjärnan, utan förblir otroligt aktiv. Det kanske verkar konstigt, men i tider av stress och ångest kopplar den bort som mest, eftersom den inte kan svara på så mycket stimulans. Det är därför du då kan uppleva minnesproblem.

”Om våra hjärnor var tillräckligt enkla för oss att förstå, skulle vi vara så enkla att vi inte kunde det.”

-Ian Stewart-

Sovande person i rymden

Sover hjärnan någonsin?

Hjärnan har en vital funktion, precis som alla dina celler, vävnader, organ och system. Utöver simpla metabolismrelaterade uppgifter, proteinproduktion, syrekonsumtion och andra vitala funktioner, har hjärnan även många andra jobb.

Den förvarar alla de ”kraftcentra” där kognition, medvetande och alla undermedvetna processer du inte har kontroll över föds. Din hjärna är konstant upptagen, både när du är vaken och sovande. Och när du når REM-sömnen förstärks dess elektriska aktivitet, vilket bara är ytterligare en påminnelse om att den aldrig sover.

Hjärnans mörka energi och undermedvetna aktivitet

Dr. Marcus E. Raichle från Washington University School of Medicine i Saint Louis, USA, kallade ”mörke energi” för de processer och beslut som vi ofta tar utan att vara helt medvetna om det. Till exempel när du tar en tupplur och en fluga plötsligt sätter sig på din näsa. Utan att tänka på det så slår du bort den med handen. Det är ett automatiskt svar.

På ett liknande sätt förklarar David Eagleman i sin bok Incognito: The Secret Lives of the Brain att man för att veta huruvida hjärnan vilar måste förstå en enkel aspekt. Om den gjorde det skulle du upphöra att vara den du är. Du tvingas faktiskt anta att det faktiskt finns en mörk sida av din hjärna; en annan dimension du inte har kontroll över.

Kvinna slappnar av

Hjärnan när du sover och kompartmentalisering av synapser

Nu när du vet att hjärnan inte sover på natten så är det dags att lära dig hur det fungerar. Den ”tillåter” faktiskt vissa celler att få lite vila. Giulio Tononi – expert på medvetande och sömnsjukdomar vid University of Wisconsin-Madison – utförde en intressant studie där han bevisade ett intressant faktum:

  • Hjärnan sover inte på natten. Istället är den elektriskt aktiv, men den skickar ett kommando till vissa celler och hjärnområden om att vila.
  • Detta kallas för ”kompartmentalisering”. I denna studie förklarade forskare att hjärnan ”stänger av” vissa synapser som inte är användbara på natten. Följande dag återaktiveras de på ett mer intensivt och hälsosamt sätt.
  • Sagda kompartmentalisering gör det enklare att aktivera andra hjärnområden som integrerar information i vårt långsiktiga minne.

Hjärnan sover inte, men du kan hjälpa den att fungera bättra

Utöver den klassiska frågan ”Sover hjärnan?” är det även vanligt att vara nyfiken på hur man kan få den att fungera bättre. Det första du måste veta är att hyperstimulans är din värsta fiende. Att vara stressad eller oroad hela tiden eller sitta framför skärmar under långa perioder kan avsevärt påverka hjärnans hälsa.

Därför bör du mana dig själv till att ägna dig åt aktiviteter som ökar hjärnans harmoni. Här kommer några saker som kan balansera och höja dess funktioner samt stimulera den:

  • Meditation
  • Att ta en promenad
  • Dagdrömma
  • Tupplurar på 20 minuter
  • Att ägna dig åt njutbara aktiviteter, såsom att läsa, måla och ha intressanta konversationer med vänner

Det faktum att hjärnan aldrig sover innebär inte att du inte måste vila. Följ en noggrant skräddarsydd rutin varje dag, ta hand om din sömnhygien och hantera dina känslor för att försäkra en frisk kropp och hjärna.

  • Eagleman, David (2015). El cerebro. Madrid: Anagrama