3 strategier för att bli av med ditt bekräftelsebehov

· 2 oktober, 2018

Att framgångsrikt bli av med ditt bekräftelsebehov kan vara en av de bästa sakerna du gör. Detta behov kommer nämligen med en rad olika negativa bieffekter. En av dem är att det skapar avstånd mellan dig och den väg du verkligen vill vandra. Det är ett behov eller en önskan som vi alla upplevt någon gång.

Men bara för att något är vanligt innebär det inte att det inte kan vara skadligt. I vissa omständigheter kan den motiverande delen av denna önskan vara väldigt skadlig. Det är viktigt att skilja på önskan att inte kränka någon och önskan att vara alla till lags.

På samma sätt är det nödvändigt att skilja på saker du gör för att vara andra till lags, men som inte adresserar den faktiska anledningen till att du söker bekräftelse.

Steg för att bli av med ditt bekräftelsebehov

Att bli av med ditt bekräftelsebehov kommer inte ske över en natt. Men precis som den österländske filosofen Lao Tzi sade, ”Den tusen mil långa resan börjar med ett steg.”

Det finns hundratals olika handlingar som kan hjälpa dig med detta specifika mål. Men vi har valt några som forskning indikerar är mest effektiva:

Låt oss ta en titt på alla dessa punkter…

Gå din egen väg

1. Identifiera konsekvenserna av denna attityd

Det största hindret du kommer ställas inför när du försöker bli av med ditt bekräftelsebehov är att det påverkar ditt beteende. Studier visar att de flesta av oss inte är medvetna om allt vi gör för att vara andra till lags.

Till att börja med föreslår jag att du övar på att analysera och identifiera ditt eget bekräftelsebehov. För att göra det ska du ställa en serie frågor till dig själv: 1) Vad skulle du göra annorlunda om alla älskade dig oavsett vad du gjorde? 2) Om du var den sista personen på Jorden, vad skulle du lägga din tid på? 3) Om ingen fanns där för att döma dig, skulle du förändra något i ditt liv?

Dessa typer av frågor kommer hjälpa dig att bli av med ditt bekräftelsebehov. Detta eftersom du kommer kunna se vad du har gjort på grund av detta behov. Sedan kommer du kunna besluta huruvida du ska behålla, modifiera eller eliminera dessa vanor.

2. Förbättra din självkänsla

Dålig självbild kombinerad med känslorna som kommer med denna attityd kan göra att du anstränger dig till max för att få andras erkännande. När du tvivlar på din egen ”kvalitet” kommer behovet av att andra ska bekräfta ditt värde att öka.

Problemet är att detta ofta får dig att agera på sätt som du egentligen inte gillar. Om detta sker kommer självkänslan att sjunka. Detta kan vara en ond cirkel där du söker mer erkännande från andra ju sämre du mår.

Om du istället jobbar med att stärka din självkänsla så kommer du inse att det blir lättare och lättare att bli av med ditt bekräftelsebehov. Det spelar ingen roll hur du gör det; att älska dig själv bör vara en av dina prioriteter från och med nu.

”Älska dig själv som om ditt liv hänger på det. För det gör det.”

-Kamil Ravikant-

Hjärta i hand

3. Skapa en inre kontrollfokus

En av beståndsdelarna hos en hälsosam självbild är att ha en inre kontrollfokus. Detta refererar till övertygelsen att du har stor makt över vad som sker med dig. Tänk på när något drabbar dig som du inte gillar. Lägger du skulden på något externt? Eller tar du ansvar för det och försöker förändra det?

Om du har en extern kontrollfokus (du tror att livet beror på faktorer du inte kan förändra) så är risken högre att du kommer behöva andras erkännande för att må bra. Men om du tror att du har kontroll så kommer du vända blicken inåt snarare än mot andra.

Kom ihåg: oavsett vad du gör så kommer det alltid finnas någon som inte gillar det. Så varför oroa sig över vad andra tycker om dig?

När du beslutar dig för att ta tyglarna och kontrollera ditt liv är det extremt lätt att bli av med ditt bekräftelsebehov. I slutänden kommer externa åsikter inte betyda mycket när du gör vad du verkligen vill göra.

De tre strategier som vi talat om i denna artikel stärker varandra. Du kan därför välja ut vilken du vill och börja jobba med den. Du kommer snabbt inse att vad andra tycker blir mindre och mindre viktigt.