Existentiell kris: bortom lidande och smärta

24 juli, 2019
En existentiell kris är en möjlighet för dig att lära känna dig själv och omvandla dig så att du kan hitta din sanna väg i livet.

Det finns gånger i livet då du känner dig utmattad och börjar ställa de ”stora” frågorna till dig själv – en existentiell kris.

Varför är jag här? Vad är meningen med mitt liv? Gör jag rätt sak? Vad händer då jag dör? Alla har upplevt detta någon gång i livet, även om de specifika frågorna kan variera.

En existentiell kris kan hända när som helst i livet. Existentiella kriser drabbar både rika och fattiga. De verkar inte vara relaterade till materiell rikedom.

De tenderar att uppstå då du känner att saker och ting är bortom din kontroll. Det är som allt du tidigare känt dig säker på helt plötsligt är instabilt.

Som med alla andra kriser så för den existentiella krisen med sig lidande. Du kan dock hitta mening i krisen för att du ska kunna gå utöver din smärta och ditt lidande. Låt oss dyka lite djupare in i detta.

”Då vi inte längre kan förändra en situation så tvingas vi till att förändra oss själva.”
-Viktor E. Frankl-

Kvinna ledsen och ensam.

Vad är en existentiell kris?

En existentiell kris har att göra med de tillfällen då du ifrågasätter din egen existens. De tenderar att uppstå oväntat och förändrar hur du ser på livet.

Vid dessa tillfällen så kanske du stället dig frågor som kan skaka om även dina mest grundläggande övertygelser.

Existentiella kriser tenderar att föra med sig en hel drös av tankar och känslor. Med andra ord påverkar de det kognitiva och emotionella planet på ett intensivt sätt.

Att hantera så många nya känslor kan kännas utmattande, och det är anledningen till varför så många personer kallar dem negativa.

Existentiella kriser är ofta relaterade till identitetskriser. Då du börjar tvivla på vem du är så börjar du också tvivla på allt och alla i ditt liv.

Hur man upptäcker en existentiell kris?

De främsta egenskapen hos en existentiell kris är en känsla av tomhet. Detta händer inte i varje fall, men det är vanligt. Det finns även andra symptom som kan hjälpa dig att reda ut om du har en existentiell kris eller inte:

  • En brist på mening. Ditt liv har inte någon riktning. Ditt personliga liv och världen saknar all form av betydelse.
  • En känsla av osäkerhet. Du känner dig osäker och du ifrågasätter livet och döden, gott och ont, etc.
  • Emotionell instabilitet. Oroande tankar och känslor.
  • Du kan inte hantera dina känslor. Du vet inte vad du ska göra, vem du är eller vad som är syftet med allt, så det är svårt för dig att acceptera dina ansvar och ta beslut.
  • Insomnia.

Symptomen kan såklart variera från person till person. Varje människa är unik och har unika erfarenheter.

Det är även viktigt att påpeka att en existentiell kris kan föra med andra mentala åkommor som exempelvis depression. Det innebär dock inte att en existentiell kris nödvändigtvis kommer leda till depression.

Använd krisen till din fördel

En existentiell kris kan verkligen vara utmattande, men du kan använda den till din fördel. Det handlar om att se saker från ett annat perspektiv.

Du måste uppskatta din potential och använda den för att göra saker bättre.

Den österrikiske neurologen och psykiatrikern Viktor Frankl betonade detta sätt att se på en existentiell kris. Han menade att folk har förmågan att klara av situationer och motgångar.

För att göra det så måste du först hitta mening i en viss situation och din generella existens.

Faktum är att Frankl skapade logoterapin – en typ av psykoterapi som hävdar att drivkraften för människor är sökandet efter mening.

Han ansåg dessutom att varje person är unik, vilket innebär att varje individs process också kommer vara unik.

Kvinna som går på gräs.

Victor Frankls logoterapi

Denna typ av terapi hjälper dig att hitta ditt syfte i livet och finna mening. Det är viktigt att man går bortom lidande och ser sin existentiella kris som en möjlighet att utforska den man är så att man kan utvecklas.

Logoterapin har funnits under en lång tid och är fortfarande effektiv. Ett exempel på logoterapin inom modern psykologi och psykoterapi är denna studie rörande studenter och depression i Iran.

Logoterapi kan också hjälpa dig att sluta se dig själv som ett offer för dina känslor. Du kan istället ta denna möjlighet till att förbättra din uthållighet. Med andra ord, din förmåga att komma över problematiska situationer.

Om du förändrar ditt perspektiv så kommer du kunna se koncept, idéer och resurser som du kanske missat förr. Om du även accepterar att krisen är en viktig del av livet så kommer din ångest att byta ut mot lugn.

Det är nästan omöjligt att komma igenom en sådan kris utan några ärr. Så istället för att anstränga dig i onödan ska du försöka att acceptera den, utforska den och reda ut varför detta händer och vart det kan leda dig.

Existentiella kriser är en del av livet. Att lära sig hur man hanterar dem är en personlig process, men att se dem som inlärningsmöjligheter är en hälsosam strategi för alla.

Det viktigaste är att du går utöver ditt lidande och ditt tvivel så att krisen istället gör dig starkare.

  • Gengler, J. (2009). Análisis existencial y logoterapia: bases teóricas para la práctica clínica. Psiquiatría y salud mental, 26(3-4), 200-2009.
  • Frankl, V. (2015). El hombre en busca de sentido. Herder Editorial.