Hypnomani: den okontrollerbara önskan att sova

29 november, 2020
Har du någonsin hört talas om hypnomani? Visste du att det kan vara orsaken till andra psykiska och sömnrelaterade störningar? Vad är dock skillnaden mellan hypnomani och andra typer av sömnstörningar? Läs vidare för att ta reda på mer.

Sömnstörningar är ett stort problem runt om i världen, med insomni som den vanligaste. Faktum är att man tror att ungefär en tredjedel av världens befolkning lider av insomni idag. Hypnomani, en okontrollerbar önskan att sova, är bara en av många möjliga orsaker till insomni, även om det också kan vara ett symptom på insomni i sig. Idag ska vi titta på de olika orsakerna till denna onda cirkel.

Enligt American Academy of Sleep Medicine (AASM) har mellan 33 och 50% av den vuxna befolkningen i USA problem med att somna eller hålla sig sovande. Dessa siffror är mycket betydande. Ironiskt nog kan en besatthet kring sömn faktiskt orsaka sömnstörningar, såsom överdriven dåsighet dagtid eller hypersomni. I vissa fall kan det också leda till psykiska tillstånd, såsom depression.

I den här artikeln ska du få lära dig mer om symptom på, orsaker till och behandling av hypnomani. Vi ska också utforska det potentiella sambandet mellan denna okontrollerbara önskan att sova och andra psykologiska och fysiska problem.

Har en okontrollerbar önskan att sova

Vad innebär hypnomani (en okontrollerbar önskan att sova) och hur skiljer det sig från andra sömnstörningar?

Ordet hypnomani kommer från de latinska orden “hypnos”, som betyder “dröm”, och mani, som betyder “galenskap”. Denna term avser den intensiva och okontrollerbara önskan att sova, till den grad där det blir en besatthet.

Denna besatthet kan inträffa oavsett hur många timmars sömn personen får under natten. Det är dock ofta relaterat till problem som insomni. Det är viktigt att skilja mellan hypnomani och andra liknande termer, såsom clinomani, narkolepsi och hypersomni.

Clinomani hänvisar till önskan eller besattheten av att stanna i sängen så länge som möjligt (inte att förväxla med den klassiska rutinen “fem minuter till” som vi alla har när alarmet sätter igång på morgonen). Clinomani antyder att personen inte har för avsikt att gå upp och överger alla andra aktiviteter för att stanna i sängen (men inte nödvändigtvis sovandes).

Hypersomni avser överdriven sömnighet, även efter en god natts sömn (på minst sju timmar). Personen kan även ha problem med att hålla sig helt vaken.

Narkolepsi är en organisk störning där personen har en extrem tendens att somna. Detta åtföljs av perioder med kataplexi, där personen upplever plötslig muskelsvaghet, brist på hypokretin (även känt som orexin) och förkortad REM-sömnfördröjning (maximalt 15 minuter).

Orsaker till och konsekvenser av hypnomani

Hypnomani kan vara både orsaken till och resultatet av ett antal sömnstörningar. I vissa fall kan det till och med maskera andra underliggande problem. I många fall är insomni orsaken till hypnomani eftersom minskningen av kvaliteten och kvantiteten av sömn kan leda till en besatthet av att sova mer.

Så vad är problemet? Problemet är att denna totalt konsumerande besatthet av att få sova faktiskt kan leda till allt svårare insomni. Detta skapar en ond cirkel, där det ena tillståndet förvärrar det andra.

Att ständigt tänka på det faktum att du behöver sova (på grund av tron ​​att du inte har sovit tillräckligt) kan få dig att bli dåsig, även om du inte är så trött. Denna dåsighet kan innebära att du inte klarar av att vara vaken hela dagen, vilket påverkar din prestation på jobbet eller i skolan.

De som lider av hypnomani kan också stöta på ett annat problem: att försöka sova när de inte är trötta. Detta kan få dem att spendera timmar i sängen i tron att de är trötta; men de kan inte somna. Det kan i sin tur få dem att tro eller känna att de lider av insomni.

“Det är ingen liten konst att sova: det är nödvändigt för ändamålet att hålla sig vaken hela dagen.”

-Friedrich Wilhelm Nietzsche-

Ibland kan det finnas underliggande problem

Å andra sidan kan hypnomani ibland dölja ett större underliggande problem. Människor med depression kan spendera hela dagen med att tänka på att gå till sängs. För dem är det ögonblicket när dagen äntligen slutar, när de kan sluta tänka, oroa sig och lida.

Melankolisk depression åtföljs ofta av svårigheter att somna och vakna tidigt på morgonen. Men i fall av atypisk depression är det dominerande sömnproblemet ofta hypersomni.

Om en läkare misstänker att en person kan ha drabbats av hypnomani så måste denne också undersöka om patienten uppfyller de andra diagnostiska kriterierna för depressiva störningar. På så sätt kan läkaren ställa en informerad diagnos och välja den mest effektiva behandlingsplanen.

Möjliga behandlingsalternativ vid en okontrollerbar önskan att sova

För att välja det bästa behandlingssättet måste en läkare först göra en utvärdering för att avgöra om hypnomanin är resultatet av ett större underliggande problem. Av samma anledning kommer denne också att behöva utföra en funktionell analys för att fastställa möjliga orsaker till och konsekvenser av problemet.

Om läkaren efter utvärderingen drar slutsatsen att hypnomani orsakas av insomni, kan denne erbjuda ett antal olika behandlingsalternativ för att hantera det. Eftersom insomni mycket väl kan vara orsaken till hypnomani är det viktigt att ta itu med det. Om patienten lyckas öka kvaliteten eller kvantiteten på sömnen, kan det vara lättare för honom eller henne att hantera sin besatthet. Några tekniker inkluderar:

  • Progressiva muskelavslappningstekniker eller autogena övningar som hjälper dig att slappna av i kroppen.
  • Stimuleringskontrolltekniker. Olika sätt att undvika beteenden som är oförenliga med en god natts sömn och att bidra till att skapa en daglig rutin.
  • Riktlinjer för sömnhygien. Bra vanor som gör det lättare att somna.
  • Sömnbegränsningar för att begränsa antalet vakna timmar i sängen.
  • Paradoxal avsikt. En mycket använd teknik för att förhindra att patienter oroar sig för sin insomni.

Denna sista teknik kan vara väldigt användbar i fall där hypnomani både är orsaken till och resultatet av insomni. I dessa fall leder det faktum att personen ofta sover dåligt till att hon börjar bli besatt av tanken att hon behöver få mer sömn. I sin tur blir denna besatthet det som hindrar henne från att sova ordentligt. Paradoxal avsikt kan användas för att bryta den onda cirkeln.

Denna teknik går ut på att be personen tillbringa så mycket tid som möjligt vaken i sängen. Genom att ändra kommandot från “Du måste sova” till “Du måste hålla dig vaken”, försvinner plötsligt besattheten kring att somna. Denna fokusförskjutning innebär ofta att personen har mycket lättare att driva iväg till sömn.

En kvinna som inte kan sova

Våra sinnen spelar oss spratt

Länken mellan hypnomani och insomni är ett tydligt exempel på hur våra egna hjärnor kan sabotera för oss. Alla oroar sig då och då. I många fall kan det hjälpa oss att hitta en lösning på våra problem. Men att oroa sig för mycket kan också göra saken värre. Det är nästan som om våra hjärnor har en “acceptabel oroströskel”. När vi överskrider den förlorar vi förmågan att lösa problem, även om lösningen ligger inom vår räckvidd.

Vissa människor tillbringar så mycket av sin tid till att oroa sig för hur mycket sömn de fick senaste natten att de till slut omvandlar det till en kronisk sjukdom. Även om detta inte betyder att du inte bör vara uppmärksam på dina sovvanor, är det viktigt att du oroar dig på ett användbart och konstruktivt sätt där du inte låter dina bekymmer beröva dig en god natts sömn.

“Ingenting i livet är fullt så viktigt som du tror att det är medan du tänker på det.”

-Daniel Kahneman-