Jag byggde mitt liv på ett korthus

· 18 maj, 2017

Jag har byggt mitt liv på ett korthus, även om det tog mig en lång tid att inse detta. Jag trodde att jag hade bra kort, men plötsligt förlorade jag spelet. Dessa kort var små framgångar som jag trodde att jag hade uppnått lite i taget, och som jag med en vindpust förlorade i ett ögonblick.

Jag hade arbetskortet, oberoendekortet, frihetskortet och självförtroendekortet. Men ett monster som kallades krisen kom för att spela sina kort, och mina kort blåste bort i en orkan som förstörde allt.

Och sedan förstod jag att jag inte fann dessa kort, utan att jag fick dem tilldelade.

När du möter oväntade omständigheter som dessa, kommer framtiden som du satsar allt på verka flyta iväg. Det är som att förlora ditt liv när du spelar poker på ett kasino. Inget är längre säkert, världen blir till en slumpartad chans och därefter materialiseras dina rädslor.

Livet är ett chansningsspel. Du vet aldrig om du kommer att vinna eller förlora idag.

Kort

Vi spelar livets spel med de kort som vi har fått

Vi inser inte alltid att vi spelar livets spel med de kort som vi har fått, och det är upp till oss att vinna spelet. Slumpen placerar oss i situationer som vi inte har bett om, som orsakar oss skada eftersom det är något vi inte kan kontrollera.

Slumpen kan vara din bästa vän eller din värsta fiende. Den ger dig korten, men du väljer hur du spelar dem.

Vad kan du göra om de kort du har fått i livet inte är bra för dig? Hur kan du vinna chansningsspelet? Det viktigaste är att inte tappa perspektivet. Du kan ge upp och dras med av ledsamheten att du är driven av en chansning, eller så kan du kämpa för att vinna.

För att du ska kunna kämpa måste du ha olika strategier som fungerar till din fördel när du får dåliga kort. Hanteringsstrategier, enligt Lazarus och Folkman, är ett set med kognitiva verktyg och beteendeverktyg som du kan använda för att hantera interna eller externa krav som du känner är för mycket för dina individuella resurser.

Vinn spelet med hanteringsstrategier

I livet kommer du att stöta på många svåra situationer där du kommer att lida oavsett vad som händer, men du måste lära dig att acceptera dem och leva med dem precis som med andra delar av livet. Fortsätt framåt trots smärtan och rädslan.

Armbrytning

Hanteringsstrategier hjälper dig inte bara att hantera stress, utan även att hantera känslor som är relaterade till de problem som du stöter på varje dag. Men vi använder oftast inte rätt strategier, och därför kan vi inte bemöta våra problem. Enligt Lazarus och Folkman finns det två typer av strategier:

  • Strategier som fokuserar på problemet: de används när problemet kan hanteras, antingen genom att förändra miljön eller genom att ändra på dig själv. De två huvudstrategierna för denna typ är:
    • Konfrontation: detta involverar att man löser problemet direkt.
    • Planerande och problemlösning: denna teknik används för att hitta det bästa sättet att hantera problemet.
  • Strategier som fokuserar på känslor: dessa används när du inte kan lösa problemet eftersom det är något som inte kan ändras. Istället måste du då försöka ändra den känslomässiga betydelsen av det som händer. Detta inkluderar:
    • Distansering: förneka problemet eller glömma att det existerar
    • Självkontroll: att inte rusa iväg när du möts av problemet
    • Ta ansvar för problemet
    • Flykt-undvikande: vänta på att det ska lösa sig självt, eller att använda mediciner som en mekanism
    • Positiv utvärdering: be om hjälp eller råd för att få någon annans synsätt

En speciell hanteringsstrategi är att söka socialt stöd, som faller under båda kategorierna eftersom det kan användas på både känslorna och problemet. Anledningen till detta är att det beror på hur du använder det stödet och vad du vill ha från det.

Kvinna

Var försiktig! Det är inte alla hanteringsstrategier som är lämpliga

Det är inte alla de strategier som vi har nämnt här som är bra för att lösa problem. De strategier som används ovan är sådana som författarna anser vara mest vanliga, men att distansera sig och konfrontera skadar ofta betydligt mer än det hjälper.

Å andra sidan är planerande, problemlösning och positiv utvärdering det mest användbara när det kommer till att lösa dina problem eftersom de tenderar att producera väldigt positiva resultat.

Så när ditt korthus faller samman som ett dåligt byggt slott, använd de bästa hanteringsstrategierna för att lösa dina problem. Om du inte vet hur man använder dem, be om psykologisk hjälp så att du kan lära dig dem, så att slumpen och ledsamheten inte vinner spelet. Du väljer hur du spelar livets spel. Slumpen ger dig kort, men du väljer vilka du ska spela.