Att lida av beslutsutmattning, ett svårt nät att ta sig ur

Beslutsutmattning är en av de faktorer som subtilt påverkar din livskvalitet. Vad består det av och hur fungerar det? Det är ämnet för dagens artikel.
Att lida av beslutsutmattning, ett svårt nät att ta sig ur

Senaste uppdateringen: 22 mars, 2021

När det gäller att lida av beslutsutmattning så kan det vara fallet för dig utan att du ens vet om det. Det kan tyckas osannolikt men vetenskaplig forskning har visat att en genomsnittlig person fattar cirka 35 000 beslut varje dag. Det är en adekvat anledning att känna sig utmattad, eller hur?

Detta ständiga flöde av beslut går obemärkt förbi eftersom de flesta av dessa handlar om triviala frågor. ”Ska jag stiga upp eller sova i ytterligare fem minuter?” ”Vad ska jag ha på mig idag?”  ”Vad ska jag äta till frukost? Jag är redan sen!” Som du kan se hör det inte till ovanligheterna att människor kan komma att lida av beslutsutmattning.

Socialpsykologen Roy F. Baumeister är den som myntat konceptet beslutsutmattning. Han varnade tydligt att ”oavsett hur rationell och högtstående du försöker vara, kan du inte fatta beslut efter beslut utan att betala ett biologiskt pris för det”. Just utmattning är priset du betalar och som en följd kan du göra många misstag.

Ta aldrig beslut baserade på rädsla. Fatta beslut baserat på hopp och möjlighet. Fatta beslut baserat på vad som ska hända, inte vad som inte bör ske.

-Michelle Obama-

En orolig kvinna

Beslutsutmattning

Alla typer av trötthet minskar dina möjligheter och din potential. Det får dig att vilja sova mitt på eftermiddagen utan att förstå varför. Du har ju inte riktigt överansträngt dig själv. Detta beror på att trötthet ackumuleras och börjar påverka dig över tiden. Stressen ökar och du blir mindre effektiv.

Du kommer sannolikt att börja utveckla en apatisk attityd om du fastnar i det här nätet. Allt gör detsamma för dig och du vill bara slutföra dina uppgifter så fort du kan så att du inte behöver göra något annat. Du känner att du inte har några idéer och att du har hjärnsläpp eftersom du har utfört din rutin till leda.

Sanningen är att människor har en begränsad mängd mental energi. Hjärnan är inte en maskin som vi kan hålla i ständigt arbete utan att det leder till negativa konsekvenser. Misstag, dåliga beslut, fördröjningar och känslomässig nödställdhet är alla resultatet av utmattning. Så vad kan du göra åt det?

Automatisera

Den mänskliga hjärnan fungerar mycket bättre när den har mönster som den systematiskt kan tillämpa med liten variation. Således är det bästa du kan göra för att undvika beslutsutmattning att automatisera allt du kan och följa en rutin. Ju mer strukturerad, desto bättre.

Men vänta nu… gör inte det dig till en robot? Både ja och nej. Du lyckas göra vad du måste göra och är effektivare när du följer en fast rutin. Det bästa är att du frigör hjärnan från de flesta obehagliga uppgifterna och lämnar utrymme för att kreativitet och högre tänkande ska kunna blomstra.

Vad kan du automatisera? Till exempel bestämde Barack Obama i förväg vilken klädsel han skulle ha på alla galaevenemang under sju år. Angela Merkel har en lista med kompletta utstyrslar redo och behöver inte slösa bort tid på att hitta något att bära. Du kan börja med att bestämma vad du ska äta varje dag osv. Tanken är att minska antalet dagliga beslut.

Är det tråkigt att planera allt i förväg och ha en fast rutin? Du har fel om du tror det. Faktum är att studier visar att de som planerar sin rutin och håller sig till den är lyckligare. Specifikt behöver de inte lida av beslutsutmattning.

En lycklig kvinna

Andra nycklar för att slippa lida av beslutsutmattning

De som har studerat ämnet rekommenderar att man fattar de viktigaste besluten i början av dagen. Det beror på att det är den tid då din hjärna har mest energi och också då den är som mest vaken. Undvik alltså att fatta relevanta beslut i slutet av dagen. Detsamma gäller uppgifter, så gör de svåraste först.

Kort sagt, reservera den andra hälften av dagen för allt som inte är särdeles krävande. Detta hjälper dig inte bara att bli mer effektiv utan påverkar också ditt humör. Med andra ord hjälper det dig att känna dig mer effektiv, mindre utmattad och mer fokuserad.

En annan nyckel för att undvika beslutsutmattning är att blockera allt som kan distrahera dig, som att läsa dina meddelanden. Slutligen, reservera ett par timmar varje dag för att ta hand om de saker som inte är alltför krävande men som kan öka stimuli du utsätts för. På så vis besparar du dig mödan att måsta fatta många små beslut.

Detta kanske intresserar dig

Att begränsa dina alternativ kan leda till bättre beslut
Utforska Sinnet
Läs det Utforska Sinnet
Att begränsa dina alternativ kan leda till bättre beslut

Tror du att hjärnan överväger alla alternativ du har tillgång till? Skulle du kunna ta bättre beslut om du hade fler eller färre alternativ?



  • Narducci, A. S. (2007). La fatiga de decidir o si acaso vale la pena ser juez. In Estudios de derecho en homenaje a Raúl Tavolari Oliveros (pp. 605-612). Lexis Nexis.