Hur du hittar inre frid och lugn

· 22 december, 2015

Livet är fullt av stress, problem och motgångar. Vi har alla stött på motgångar på ett eller annat sätt, och det är inte lätt. Men de vardagliga problemen som finns i våra liv kan påverka vissa människors mentala hälsa mer än andras. För dessa människor kan det vara svårt att känna inre frid och lugn.

hur kan vi möta motgångar utan att låta dem påverka vår hälsa? Dessa strategier kommer hjälpa dig att finna det lugn och den inre frid som annars kan vara svåra att hitta när livet känns svårt.

Ha tålamod

När det inte går som vi vill och vi blir frustrerade kan det vara mycket stressande. Och när det inte riktigt går som vi tänkt oss kan det kännas som om vi inte har någon kontroll.

I dessa fall är tålamod mycket viktigt. Tålamod är en form av tolerans. Det är viktigt att veta att motgångar inte är permanenta.

Tolerans och tålamod är avgörande när vi ska hantera våra olikheter, speciellt i förhållanden.

Att vara tålmodig innebär inte att man låter folk trampa ner en själv. Istället handlar det om självsäker men empatisk kommunikation. Tålamod gör det lättare att sätta gränser och minskar även risken för att bli manipulerad. Det är en grundläggande egenskap som ger oss förmågan att inte ta saker personligt och att använda våra erfarenheter för att lära och växa.

Fyll på din optimism

När svårigheter uppstår är det lätt att känna sig besviken och ledsen. Vår inre automatiska dialog blir negativ och vi fastnar i en negativ spiral. Ju mer vi ger efter för dessa negativa konversationer vi har med oss själva, desto sämre mår vi, och vi kan bli pessimister.

I dessa fall är optimism som en strimma hopp som tillåter oss att inse att saker och ting inte är så dåliga trots allt. Därför är det viktigt att ändra på sättet vi pratar med oss själva för att motverka de irrationella tankarna vi har och lära oss att tänka och prata positivt om vår egen person.

Var tacksam

När vi stöter på utmaningar i våra liv och det inte går som vi planerat kan vi känna oss ledsna och deprimerade. Det hindrar oss från att se det som är bra i våra liv. Vi behöver värdera det vi har och lägga oss till rätta med en tacksam attityd. Det här är ett val du kan kontrollera.

Gör en lista över alla de saker du är tacksam för utan att tänka på vad du inte har, saknar eller har förlorat.

När du är tacksam mår du bra och känslor som hopplöshet, skuldkänslor och rådlöshet minskas. Du blir gladare och får mer energi till att möta de prövningar vi utsätts för varje dag. Vår tacksamhet förbättrar även våra relationer till andra och får oss att uppskatta livet mer.

Undvik perfektionism

Perfektionism skapar överdrivna förväntningar och främjar besvikelser.

När du sätter standarder som är för höga och orealistiska gör du dig sårbar för stress. Det är bra att sätta upp mål och sträva efter mer i livet, men du måste hålla perfektionismen i schack.

Perfektionism ger löften om kontroll och får oss att tänka att stickande resultat som misslyckande, avstötande och missnöje kan undvikas. Men sanningen är att de negativa utfallen inte alltid kan förhindras.

Att sätta högre mål gör det svårare för oss att uppnå dem. Vi klarar oss mycket bättre när vår strävan efter perfektion är anpassningsbar och flexibel istället för att ha styva, strama förväntningar.

Odla förlåtelse

Förlåtelse är ett sätt att röra sig framåt. När vi odlar denna egenskap mår vi bättre och kan leva ett lyckligare liv.

Livet är fullt av besvikelser och motgångar orsakade av situationer bortom vår kontroll. Vi omges av personer som har sårat oss. Om vi håller fast vid smärtan kan vi inte vara lyckliga och gå vidare i våra liv. Likväl har vi makten att frigöra oss själva från det fängelse vi byggt av ilska och sorg.

Förlåtelse innebär inte att glömma vad som hänt eller att tillåta det att hända igen. Det handlar om att fokusera på dina starka sidor och hitta inre frid. Från och med nu ska du lära dig att förlåta dig själv och lägga skuldkänslor och sorg bakom dig.