Hur vet du om du lider av arbetsstress?

Från fysiska till psykiska symtom, arbetsstress kan påverka din hälsa på en mängd olika sätt.
Hur vet du om du lider av arbetsstress?

Senaste uppdateringen: 28 januari, 2022

Stress har fysiska och psykiska ursprung och kan orsakas av kroppsliga och psykiska tillstånd. Det kan faktiskt visa sig i många miljöer. Arbetsstress är extremt vanligt. Det beror på den stora variationen av stressfaktorer som sätter press på arbetare, tjänstemän och chefer av alla slag.

Det är inte lätt att definiera begreppet stress på grund av dess förhållande till en mängd olika sjukdomar. Världshälsoorganisationen definierar det som “den reaktion människor kan få när de ställs inför krav och påtryckningar som inte matchar deras kunskaper och förmågor och som utmanar deras förmåga att härda ut”. Dessutom kan vissa tillstånd manifesteras eller förvärras utan att de märks. Till exempel utbrändhetssyndrom.

Definitionen av stress

Enligt Dr Luís Oblitas Guadalupe har stress fysiologiska och biokemiska aspekter. De genereras av dina organiska reaktioner på situationer som du uppfattar som hotfulla.

Yttre faktorer utlöses av psykosociala förhållningssätt. Det är dock tillrådligt att förstå dessa aspekter som interaktionen mellan variabler. Därför bör stress ses som en integration av fysiologiska, biokemiska och psykosociala faktorer.

Manifestationer av stress

Oavsett miljö eller psykologiska tillstånd yttrar sig stress genom kognitiva effekter. Detta innebär att konsekvenserna kan vara problem med din koncentration och ditt minne, en tendens att fatta felaktiga beslut, oväntad blockering av tankar, förändringar i medvetenheten om tidens gång (glömska och desorientering) och till och med uppkomsten av muskelspänningar och smärta.

Överarbetad kvinna

Andra stressfaktorer kan identifieras i ditt humör, enligt följande symtomatiska manifestationer:

  • Apati
  • Ångest
  • Depression
  • Försummelse av arbetsuppgifter
  • Alkoholism
  • Arbetsfrånvaro
  • Frustration och ilska
  • Sexuella störningar
  • Sömnstörningar
  • Överdriven konsumtion av cigaretter.
  • Narkotikaberoende och missbruk av psykoaktiva droger.
  • Förlust av aptit eller tvångsmässig hunger.
  • Känslor av osäkerhet och skam.

Arbetsstress: varningstecken och orsaker

Det finns ett nära samband mellan stress och din arbetsmiljö. Och det finns faktiskt en stor variation av psykosociala effekter på arbetsplatsen.

Arbetsstress beror på psykosociala faktorer som sätter hälsan hos anställda på spel på grund av kroppens svar på yttre stressfaktorer.

Hur arbetsstressen tar sig uttryck beror på hur du tolkar eventuella stressfaktorer och hur du bedömer det sammanhang där de uppstår. Vidare hur medveten du är om dig själv, hur du värderar dig själv i arbetssituationer, och vilken uppfattning du har om dina egna resurser och psykologiska verktyg för att möta och bearbeta dem.

Symtomatologin för arbetsstress skiljer sig inte särskilt mycket från andra typer av stress. Men dess syfte gör det. Det beror på att en typ av stress som orsakar ångest inte är densamma som en som stimulerar ett depressivt tillstånd. De fysiska symtomen på arbetsstress, nära kopplade till de ovan diskuterade manifestationerna, är följande:

  • Gastrit
  • Eksem
  • Sömnlöshet
  • Svettningar
  • Hjärtklappning
  • Irritabel tarm
  • Ryggont
  • Håravfall
  • Illamående och migrän
  • Muskelskakningar
  • Erektionsproblem
  • Menstruationsrubbningar
  • Minskad libido

Orsaker

I allmänhet uppträder arbetsstress i följande situationer. För att arbetsstress ska diagnostiseras måste du uppleva dessa situationer upprepade gånger och under en viss tidsperiod.

  • Ärekränkning.
  • För hög arbetsbelastning.
  • Att vara frånvarande från jobbet.
  • Brist på motivation.
  • Trakasserier och sexuella trakasserier.
  • Giftiga arbetsförhållanden.
  • Obetald övertid.
  • En plötslig förändring av riktlinjerna.
  • Arbeten under farliga förhållanden.
  • Problem i organisationskulturen.
  • Utmattande och oflexibla scheman.
  • Dåligt bemötande av kunder.
  • Brist på ledarskap och organisatorisk ordning.
  • Monotona och repetitiva arbetsscheman.
  • Att inte ha de rätta verktygen för att nå målen.
  • Brist på erkännande av din ansträngning och det arbete som du har utfört.
  • Otrygga anställningsförhållanden tillsammans med rädslan för att bli arbetslös.
  • Att bli utskälld för alla slags misstag du gör, oavsett hur små de är.
  • Överdriven arbetsbelastning med press.
En man gömmer sig under sin bärbara dator på grund av arbetsstress

Ingripande vid arbetsstress

Behandlingen, med stöd av en psykiatrisk specialist, ska vara baserad på dina egna känslor och tankar och på hur du representerar din arbetsmiljö och dig själv i den. Dessutom ska den analysera de idéer och känslor som du investerar i stressiga situationer. Kom därför ihåg att det huvudsakliga kännetecknet för alla typer av stress är ditt svar på vad som händer.

Nyckeln till att hantera stress på jobbet finns i känslomässig balans. Psykoterapeuter arbetar med verktyg för att uppnå denna förmåga, med hänsyn till följande punkter:

  • Arbeta med din självkänsla och ditt självförtroende.
  • Analysera dina övertygelser, värderingar och bedömningar.
  • Leta efter sociala stödnätverk för att ge dig känslomässig hjälp.
  • Arbeta med din kommunikation med andra och dig själv.
  • Upptäcka och bearbeta irrationella idéer som drivs av stressfaktorer.
  • Utveckla lugn och sans för att ta kontroll över stressiga situationer. Eller åtminstone för att mildra deras effekter.
  • Utveckla färdigheter för att hitta lösningar på stressiga situationer.

Sammanfattningsvis bör organisationer ha en psykologisk första hjälpen-avdelning driven av Human Resources (HR). Detta bidrar nämligen starkt till organisationskulturen, med syftet att förebygga arbetsstress, behandla dess effekter och genomföra kampanjer för att öka medvetenheten och fastställa stressfaktorer och tidig upptäckt av symtom.

Detta kanske intresserar dig
Hur man uppnår balans i arbetslivet för att bli lyckligare
Utforska Sinnet
Läs det Utforska Sinnet
Hur man uppnår balans i arbetslivet för att bli lyckligare

Nyckeln till att få tillbaka din balans inom arbetslivet är att återta kontrollen över det. Detta är den del av ditt liv som tenderar att ha störst...



  • Oblitas, L. (2004). Psicología de la salud y calidad de vida. International Thompson Editores.
  • Osorio, J. & Niño, L. (2017). Estrés laboral: estudio de revisión. Diversitas: Perspectivas en Psicología, 13(1), 81-90. https://acortar.link/q6W4OF
  • Pereira, M. (2009). Una revisión teórica sobre el estrés y algunos aspectos relevantes de éste en el ámbito educativo. Revista Educación, 33(2),171-190. https://acortar.link/sNNKnN
  • Santana, Y.; Díaz, Y.; Cintra, Y. & Rodríguez, R. (2014). Estrés, el “gran depredador”. Revista Información Científica, 84(2), 375-384. https://acortar.link/krcHZJ