Prova russinövningen för att lära dig att slappna av

21 maj, 2020
Russinövningen är särskilt lämplig för de som vill börja praktisera meditation, men som upplever att det är för svårt. Det är också en bra övning för att stabilisera sinnet och känslorna under svåra tider.

Även om man nu för tiden talar mycket om fördelarna med meditation, så inbillar du dig kanske att det är alltför komplicerat eller krävande för att du själv ska kunna praktisera det. Men prova russinövningen, och du kommer att upptäcka att det inte är sant. Faktiskt är meditation en enkel aktivitet som inte tar särskilt mycket tid och som kommer hjälpa dig att slappna av på bara några minuter.

Russinövningen är en träningsteknik som syftar till att skärpa koncentrationen och uppmärksamheten, men även till att förbättra andningen. Andningsprocessen är fundamental för alla typer av meditationer, eftersom den styr allt annat.

När du är närvarande kan du låta dina tankar bara vara utan att bli insnärjd i dem.”

-Eckhart Tolle-

Vi kan glädja dig genom att säga att russinövningen är särskilt passande för de som inte har så mycket erfarenhet av meditation. Det är en övning som kommer hjälpa dig att bli bekant med den här sortens teknik. Därför är den mycket användbar när du känner dig särskilt orolig eller när du genomgått en svår upplevelse.

Meditation kan hjälpa dig om du känner dig stressad

Andningens betydelse om du vill prova russinövningen

Att behärska andningen är grundläggande för alla avslappningsövningar. Om du andas på rätt sätt syresätter du hela kroppen, och i synnerhet hjärnan. På så sätt hjälper du kropp och sinne att arbeta i lugnare takt.

När man är orolig tar man ofta korta och ytliga andetag. Så om du vid dessa tillfällen kan stanna upp ett ögonblick och börja ta djupa andetag, så kommer ditt sinne och dina känslor att stabilisera sig.

Det första du ska tänka på är att andas genom näsan med stängd mun. Faktum är att du alltid bör andas genom näsan och aldrig genom halvslutna läppar. Likaså bör din buk röra sig in och ut när du gör dina djupa in- och utandningar.

Det bästa är att du först bara fokuserar din uppmärksamhet på ditt sätt att andas. Försök inte att kontrollera eller att ändra ditt andningssätt. En sådan önskan att kontrollera allt och att göra allt perfekt blir bara till ett hinder. Om du fäster uppmärksamheten vid din andning på ett naturligt och spontant sätt kommer du automatiskt att börja andas mer långsamt.

Dags att prova russinövningen

Russinövningen är i själva verket mycket enkel. För att göra den behöver du bara tre russin. Du behöver också hitta ett lugnt ställe, där du kan vara ensam och vet att du inte kommer att bli störd. Sedan tar du bara ett av russinen och äter det på ett så naturligt sätt som du normalt skulle ha gjort.

Andra delen av övningen består i att du koncentrerar dig på din andning. Efter det ska du stoppa det andra russinet i din mun. Den här gången ska du inte äta det mekaniskt. Istället ska du så snart du stoppat det i munnen försöka bilda dig en uppfattning om russinets struktur och smak.

Ta dig god tid och tugga det långsamt. Försök uppfatta hur det känns när frukten kommer i kontakt med tungan, tänderna, gommen och svalget. Försök följa russinets förflyttningar så långt du kan.

Till sist ska du äta det tredje russinet. Men innan du för det mot munnen ska du observera det noggrant. Stryk det långsamt mellan fingrarna för att känna hur det är uppbyggt och lukta på det med slutna ögon för att uppfånga aromen. Sedan kan du, om du vill, skära det i två bitar. Därefter stoppar du det i munnen utan att följa något speciellt mönster. Och därmed är meditationsövningen över!

Russinövningen är en mycket enkel övning för att fokusera på nuet

Övningens syfte

Målsättningen med meditation är att bromsa upp de idéer och känslor som uppstår inom dig. Emellertid är detta inte så lätt att uppnå, eftersom dina känslor ständigt inkräktar i ditt liv och påverkar dina tankar. Och faktiskt kommer du till en början förmodligen att avvisa tanken på att tömma ditt sinne.

Russinövningen är en träningsövning som kan hjälpa dig att steg för steg uppnå målet att släppa de idéer och känslor som invaderar dina tankar. Genom att fokusera din uppmärksamhet på en enda punkt och få tillfället att begrunda den i detalj, kommer du att börja rensa ditt sinne. Detta ger upphov till en känsla av lugn och förnyelse.

När du känner dig upprörd eller ängslig är denna övning ett utmärkt sätt att återfå ditt lugn. Det fiffiga är att du kan göra det med vilken frukt som helst. Men russin är särskilt lämpliga eftersom de är små och har många intressanta egenskaper.

Så vad väntar du på? Prova russinövningen för att se om den fungerar för dig eller ej!

Kornfield, J. (2012). Meditación para principiantes. Editorial Kairós.