Sex intressanta fakta om att vara nattuggla

De som går och lägger sig och vaknar sent blir ofta orättvist behandlade. I den här artikeln berättar vi hur denna vana påverkar deras liv.
Sex intressanta fakta om att vara nattuggla

Senaste uppdateringen: 07 september, 2021

Hatar du att gå upp tidigt? Är du mer aktiv och produktiv på natten? Brukar du utföra dina rutinuppgifter när de flesta i befolkningen redan sover? Om så är fallet är det troligt att du under hela ditt liv har känt dig ganska dömd av din omgivning. I själva verket kan folk till och med ha stämplat dig som lat, kaotisk eller oorganiserad. Det beror på att vi alla förväntas anpassa oss till ett schema på dagtid. Men kanske är det dags att lära sig lite mer om vad det innebär att vara nattuggla.

Man uppskattar att cirka 20 procent av människorna har denna kronotyp. Med andra ord når de sin maximala energipunkt efter mörkrets inbrott. Dessutom upplever de allvarliga svårigheter att fungera tidigt på morgonen. Faktum är att de tillbringar hela sina liv med att bekämpa sina egna böjelser för att anpassa sig till samhällets rytmer, och de kan till och med bli ansedda som missanpassade. Men vad vet vi egentligen om denna grupp av individer?

Att vara nattuggla är inget val

Många tror att nattugglor väljer att ha ett sömnschema som står i strid med den sociala normen. De tror att dessa individer saknar viljan att gå och lägga sig och gå upp tidigt. Det är dock inte så enkelt.

Faktum är att flera undersökningar har visat att kronotypen i stor utsträckning är genetiskt bestämd. Således föds dessa människor med en predisposition för att manifestera denna nattliga tendens.

Dessutom har vissa studier funnit att det till och med finns en genetisk mutation som har starka effekter på sömnmönster. I själva verket förlängs cykeln hos dem som har den. Det betyder att dessa personer inte kan somna förrän långt in på morgontimmarna. Dessutom lider de när de är tvungna vakna tidigare än de vill. I slutändan är det inte ett frivilligt val, utan en biologisk faktor.

Man som arbetar på datorn på natten

De diagnostiseras ofta med försenat sömnfassyndrom

Det faktum att kronotypen varierar från person till person kan ha varit en evolutionär fördel under forna tider. När människor till exempel levde i små stammar behövde de se till att det alltid fanns någon vaken och uppmärksam vid varje ögonblick av dagen och natten. Men i våra dagar följer samhället en tydlig dagrytm, så nattugglor kan inte anpassa sig, vilket får allvarliga konsekvenser för dem.

Faktum är att de ofta diagnostiseras med ett tillstånd som kallas försenat sömnfassyndrom. Det betyder att de måste somna och gå upp flera timmar senare än vad som är önskvärt i enlighet med sociala konventioner.

När dessa människor får välja sitt sömnschema njuter de av tillräcklig vila i kvantitet och kvalitet. Men när de måste gå emot sin naturliga tendens, lider de av obehag och svårigheter. Dessa symtom är ofta tillräckligt allvarliga för att nå proportionerna av ett syndrom.

De kan vara mentalt pigga längre

Vi tenderar i allmänhet att tänka på morgonmänniskor som mer energiska och produktiva. Ändå är detta inte helt sant.

Faktum är att om vi pratar om antalet timmar som en individ kan vara vaken och mentalt smidig så vinner man på att vara nattuggla. Dessutom har vissa studier funnit att efter tio timmars vakenhet visar nattugglor större cerebral aktivering i regionerna relaterade till uppmärksamhet.

De får högre poäng på intelligenstest

Länge har vi vetat att det finns flera intelligenser. Dessutom att kapaciteten hos varje individ varierar från en till en annan. Studier visar dock att i tester som mäter allmän intelligens (den så kallade G-faktorn), får nattugglor högre poäng än sina morgonmotsatser.

Trots denna fördel i intelligens och det faktum att deras induktiva resonemangskapacitet verkar vara överlägsen, tenderar nattliga människor att uppnå sämre akademiska och arbetsrelaterade prestationer.

Anledningen till detta är att de tvingas prestera på sina mindre funktionella timmar. Dessutom lider de av betydande sömnbrist. Detta hindrar dem från att agera optimalt.

Nattugglor är mer kreativa

Förutom ovanstående verkar det som att nattugglor tenderar att vara mer kreativa typer av människor. Faktum är att de använder lateralt tänkande mer än morgonmänniskor. Med andra ord visar de en fördel när det gäller att hitta alternativa lösningar och tillämpa olika och unika synsätt.

Kvinna som sitter uppe sent

Att vara nattuggla innebär en större benägenhet att bli sjuk

Allt är dock inte positivt med att vara nattuggla. Faktum är att forskning har föreslagit att nattugglor är mer benägna att lida av diabetes, fetma och stress, liksom psykologiska och neurologiska störningar. De är till och med tio procent mer benägna att dö tidigare än morgonmänniskor. Återigen är detta nära relaterat till deras oförmåga att anpassa sig till scheman, vilket leder till otillräcklig och lågkvalitativ sömn, dålig kost och sämre livsstilsvanor.

Trots allt ovan kan vi inte glömma att det finns individuella skillnader. Resultaten som presenteras är faktiskt generaliteter. Därför bestämmer de inte alla människors egenskaper eller prestationsförmåga. På så sätt är inte alla morgonmänniskor mindre kreativa och inte alla nattugglor är mer benägna att bli sjuka. Faktum är att allt beror på individuella omständigheter på både genetisk och miljömässig nivå.

Men de tidigare resultaten kanske hjälper oss att ompröva behovet av att respektera varje persons kronotyper utan att döma. Detta skulle bidra till att göra samhället mer flexibelt så att varje individ kan nå sin maximala utveckling.

Detta kanske intresserar dig
Våra sömncykler: Förstå din hjärna och förbättra sömnen
Utforska SinnetLäs det Utforska Sinnet
Våra sömncykler: Förstå din hjärna och förbättra sömnen

Våra sömncykler är lika fascinerande som de är essentiella för våra liv. Här går vi igenom de fem viktiga faserna av en god natts sömn.



  • Jones, C. R., Huang, A. L., Ptáček, L. J., & Fu, Y. H. (2013). Genetic basis of human circadian rhythm disorders. Experimental neurology243, 28-33.
  • Maierova, L., Borisuit, A., Scartezzini, J. L., Jaeggi, S. M., Schmidt, C., & Münch, M. (2016). Diurnal variations of hormonal secretion, alertness and cognition in extreme chronotypes under different lighting conditions. Scientific reports6(1), 1-10.
  • Piffer, D., Ponzi, D., Sapienza, P., Zingales, L., & Maestripieri, D. (2014). Morningness–eveningness and intelligence among high-achieving US students: Night owls have higher GMAT scores than early morning types in a top-ranked MBA program. Intelligence47, 107-112.
  • Wang, S. C., & Chern, J. Y. (2008). The ‘Night Owl’Learning Style of Art Students: Creativity and Daily Rhythm. International Journal of Art & Design Education27(2), 202-209.
  • Knutson, K. L., & Von Schantz, M. (2018). Associations between chronotype, morbidity and mortality in the UK Biobank cohort. Chronobiology international.