5 övningar för att förbättra din emotionella intelligens

· 22 april, 2017

Din emotionella intelligens är utan tvivel en dimension av ditt liv som du bör utveckla och hantera på rätt sätt. Att veta hur man lyssnar, förstår andras känslor och kontrollerar sina egna, samt att veta hur man kommunicerar och främjar ömsesidig respekt är mycket viktigt.

Det är en typ av intelligens som bör inkluderas i skolans läroplan så att barn kan utveckla dessa grundläggande färdigheter från tidig ålder. Det är ett sätt att få självkunskap, självkontroll och uttrycksfullhet, att lära sig sätta gränser och kommunicera dem för att förebygga möjlig manipulation.

Som du vet är den med högst IQ inte den smartaste, och han är heller inte den som har ett bättre jobb eller som kämpar för att ha flest ”prylar”. Sann intelligens är det som associeras med genuin lycka. Det gör oss stolta över vilka vi är och vad vi har; oavsett om det är mycket eller lite. Så varför inte implementera dessa enkla övningar för att förbättra din emotionella intelligens?

1. Lär känna dig själv

Att lära känna dig själv är ett äventyr som varar i en livstid. Men det uppnås varje dag genom att sätta mål för dig själv och ställa frågor. Detta är en övning av introspektion som vi bör utföra varje morgon. Fråga dig själv vad du vill göra idag och imorgon.

När kvällen kommer ska du analysera hur du känt under dagen. Har du agerat på sättet du ville? Har du uttryckt och försvarat dig i enlighet med dina värderingar? Skriv ned det i en dagbok eller ett anteckningsblock. Ställ frågor till dig själv, undersök dig själv.

Positiva ballonger

2. Känslomässig reglering

Tänk på dina känslor som en balans. Det är inte värt att gå till extremer eller falla in i drama, för i det långa loppet slutar det alltid med att vi förlorar. Låt inte dig själv manipuleras och vänd dig inte till vrede och ilska. Det är perfekt att hitta en lycklig medelpunkt. Pressa aldrig dina känslor till bristningsgränsen.

När du märker att du håller på att ”falla” eller ”explodera” ska du tänka dig ett litet, tyst och luftigt rum. Det är ditt tankepalats. Innan du agerar ska du tänka, resonera och analysera situationen. Endast efter att ha fått denna självreglering bör du ta ett beslut. Men först ska du tänka på det privata rum som ger dig så mycket lugn, innan du agerar.

Ingen annan har mer kontroll över ditt liv än du, och glöm aldrig det. Så låt inte dig själv bli bortförd till främmande platser där du förlorar ditt lugn eller din identitet. Jobba med din inre balans.

3. Empati

Empati är ett koncept vi alla känner till och värderar, och en viktig del av vår emotionella intelligens. Men ändå använder vi den inte lika mycket som vi borde. Det är lättare att sätta oss i skorna hos personer som överför mer positiva känslor till oss. Vi kan bättre identifiera oss med dem och nivån av förståelse och närhet är mer intensiv.

Men tänk om vi en dag skulle försöka känna empati med någon som gör oss obekväma? Tänk till exempel på den där chefen som har så lite respekt för dig, eller klasskamraten som alltid pratar illa om andra och endast letar efter problem. Försök att ”sätta dig i deras skor” så kanske du upptäcker vad som ligger bakom dem: osäkerhet, låg självkänsla… prova, det kan vara en mycket lärande upplevelse.

Flickor med vingar

4. Självmotivation

Du kanske inte känner för det idag, eller så är du inte på humör. Men från och med nu ska vi börja med en enkel övning: låt oss se på saker från den ljusa sidan och skjuta det negativa åt sidan. Stig upp varje morgon och tänk på något som gör dig exalterad och som du vill uppnå.

Liv utan hopp är inte liv. Sök efter din dagliga motivation.

Ibland kan alla obetydliga saker vara användbara för oss: att avsluta dagen på kaféet du aldrig varit på tidigare, att ringa personen du inte träffat på ett tag, att köpa en ny klänning, att planera en weekendresa, att anmäla dig till yoga- eller målerikurser – att le lite mer…

5. Sociala färdigheter

Låt oss försöka kommunicera lite bättre, och inte bara med ord, utan med gester. Ta dig närmre personerna du har omkring dig, ta ett leende på läpparna, erbjud en beröring, en klapp på axeln eller en kram. Du kommer se att reaktionen från personerna omkring dig kommer förändras.

Sök efter och erbjud positiva känslor. Försök att lyssna lite bättre på personen framför dig och analysera dennes blick. Du kan finna mycket mer än enkla ord. Börja utöva det, utveckla din emotionella intelligens och var lycklig genom att göra andra lyckliga.