Är du trött på allt?

Att känna sig trött på allt är inte bra för hälsan. I själva verket påminner det dig om din egen bräcklighet. Vad kan du göra åt detta?
Är du trött på allt?

Senaste uppdateringen: 30 juni, 2022

Alarmet ljuder och du frågar dig själv: En ny dag? Ja det är det. En ny dag. Ändå känner du dig så trött. Faktiskt trött på allt.

Livet är inte lätt. Det kan bli en kamp i uppförsbacke. Men det finns alltid utrymme för glädje och lycka.

Faktum är att även om du ramlar och slår dig är det nästan alltid möjligt att komma på fötter igen. Du måste dock känna till dina gränser eftersom du inte kan hantera allt. Ja, ibland behöver du en paus, och att bara stanna för att ta ett andetag kan hjälpa.

Att vara trött på allt

Om du känner dig trött på din dagliga rutin och till och med dina relationer, kan du hamna i detta sinnestillstånd permanent. Förr snarare än senare kommer detta att påverka din hälsa.

Många faktorer spelar in i denna typ av utmattning. Troligtvis finns det ingen enskild trigger, utan snarare en uppsättning av dem. Till exempel din partner, jobbet, trötthet eller för lite fritid. Det verkar som att ingenting fungerar som du vill. Av denna anledning har du gradvis tagit avstånd från allt. Även från dina mest intima önskningar, de saker du ville ha mest.

Att vara trött på allt kommer att bli en tung börda som påverkar alla delar av ditt liv. Om du har nått detta stadium bör du gå till en psykolog och starta din egen terapeutiska process. Men om du precis har börjat känna så här kommer vi att ge dig några nyckelpunkter för att börja få bukt med dina handikappande känslor av att vara trött på allt.

“Trötthet ger mig hopplösa tankar.”

-Juan Carlos Onetti-

Trött man
Kontinuerlig utmattning leder till demotivation, desillusionering och isolering.

Medvetenhet om ett behov av förändring

Att vara trött innebär vanligtvis att känna sig tung eller dåsig, den typen av dåsighet som vanligtvis bara är en produkt av fysisk utmattning. När du är trött på allt är det däremot mer passande att använda termen trötthet.

Dåsighet översätts till ett organiskt behov av att sova. Trötthet (att vara trött på allt) innebär å andra sidan en återkommande brist på energi och motivation. Det kan också vara en indikator på ett allvarligare fysiskt eller psykiskt tillstånd.

Att vara trött på allt är att bränna ut sig känslomässigt. Om du läser det här är det förmodligen för att du vill förändra saker och ting. Det är det första steget, att vilja övervinna dina trötthetskänslor. Det handlar om att vara medveten om behovet av förändring och agera därefter.

Bemyndigande och medverkan

För att en förändring ska vara möjlig måste man börja med att inse att man måste utföra mycket av arbetet själv. Med det sagt, när du känner dig trött på allt tenderar du att leta efter fel utanför dig själv, i livet, hos andra människor och andra yttre faktorer.

Det viktiga är dock att fokusera på de saker du är ansvarig för. Är du ansvarig för andras tankar och handlingar? Är du ansvarig för att organisera din dagliga rutin?

Börja med att identifiera platser och ögonblick där något eller någon beror på dig och dina handlingar. Stärk dig själv och inse att du har handlingskraft och vilja i den värld du befinner dig i. Det är dags att vara huvudpersonen i ditt eget liv.

Steg att ta när du är trött på allt

När du har hittat platserna där du kan börja förvandla din verklighet, måste du sätta upp små mål för dig själv. Vad står du inför? Vart vill du komma och hur?

Kom ihåg att även om du sätter upp ett mål med målet att uppnå det, är det viktigaste att njuta av vägen mot detta mål, samtidigt som du alltid är ansluten till nuet.

Person som går barfota på gräs
Att sätta upp små mål kan vara till stor hjälp för att återfå hoppet.

Motivation

Motivation är ditt bränsle. Utan det gör du ingenting eftersom det inte finns någonstans att ta vägen. Med det sagt, när man är trött på allt är det svårt att hitta motivation. Det händer på grund av att man känner sig trött.

Ditt förflutna kan vara en bra allierad. Försök komma ihåg vad som motiverade dig när du var barn och var du gillade att vara etc. Motivation dyker inte upp över en natt. Du måste utforska aktiviteter och platser som laddar dig med energi. Om du plötsligt hittar något du gillar, gräv djupare, utforska det och gör det till ditt eget.

Praktiska knep

Möjligheten att förändra hur du är beror på de ändringar du gör. Alla ovanstående riktlinjer kommer att peka dig i riktning mot välbefinnande. Men det är ofta långt mellan vad du bör göra och vad du faktiskt gör. Prova följande:

  • Definiera dina rutiner.
  • Avsätt lite tid för dig själv.
  • Umgås med förstående vänner.
  • Se till att äta en balanserad kost.
  • Träna.
  • Upptäck din intellektuella rastlöshet och nyfikenhet.
  • Förlåt dig själv för att du inte alltid är bäst.
  • Försök igen.

Att göra en ihållande ansträngning över tiden kommer leda till att du inte längre känner dig trött och trött på allt. Faktum är att du kommer att kunna vinka adjö till tristess för gott.

Detta kanske intresserar dig
Här är förklaringarna till att ångest gör dig trött
Utforska Sinnet
Läs det Utforska Sinnet
Här är förklaringarna till att ångest gör dig trött

Din kropp känns tung, musklerna gör ont, du känner en spänning i bröstet och du behöver ständigt vila. Här förklarar vi varför ångest gör dig trött...