Att ha någon som lyssnar på dig minskar kognitiv nedgång

Att känna sig hörd och förstådd är ett grundläggande behov i alla åldrar. Faktum är att bevis tyder på att gåvan att ha någon att prata med och som lyssnar på dig, vänder kognitiv nedgång.
Att ha någon som lyssnar på dig minskar kognitiv nedgång

Senaste uppdateringen: 02 november, 2021

Att ha någon som lyssnar på dig på ett genuint nära och känsligt sätt är mer än bara en gåva. Det hjälper faktiskt både din fysiska och psykiska hälsa. Enligt nya studier kan något så grundläggande som detta faktiskt minska kognitiv nedgång. Därför kan du mycket väl nå ålderdom med bättre hjärnfunktion. Av denna anledning bör du inte tveka att vara en bra lyssnare för dina närmaste.

Utan tvekan vet du hur viktig god kommunikation är, både för ditt eget välbefinnande och i dina relationer. Men det handlar inte bara om att ha en eller flera personer som du kan dela dina tankar, behov och erfarenheter med. Du måste också veta att de lyssnar på dig och förstår dig. Ändå är detta inte alltid så lätt att uppnå.

Det kan finnas de du delar ditt liv med, men de är fortfarande i allt väsentligt otillgängliga. Till exempel kanske de nickar och ler mot dig, men du inser snart att de är mil bort. Faktum är att vissa bara lyssnar på dig för att ge grundläggande svar eller till och med för att motsäga dig. Sedan finns det de som helt enkelt inte har tålamod eller känslomässig förmåga att sammankoppla empatiskt med dig.

Att känna sig hörd är ett grundläggande behov för människors välbefinnande i alla åldrar. Vi måste ha detta i åtanke.

“Vi har två öron och bara en tunga för att vi ska kunna höra mer och tala mindre.”

-Diogenes Laërtius-

Kvinnor som samtalar

Att ha någon som lyssnar på dig vänder kognitiv nedgång

Effektiv och produktiv kommunikation kräver att du är en bra lyssnare. Livet är komplicerat och om det är en sak som är helt klar så är det att vi alla har vår egen version av saker. Så om du inte kan lyssna för att förstå andra människors verkligheter, blir det svårt för dig att träffa överenskommelser med dem eller överhuvudtaget leva tillsammans med dem i harmoni.

Det finns dock en annan viktig aspekt. Det är det faktum att du inte bara lyssnar för att lösa problem eller nå överenskommelser. I själva verket innebär handlingen att lyssna på andra att ge dem närvaro och validera dem. Det betyder att ansluta till deras verklighet utan att döma och att låta dem veta att “Jag är här för dig”. Det innebär att du vet hur du går bortom ord med din icke-verbala kommunikation, dina gester, din ton etc.

Att ha någon som lyssnar på dig är viktigt, och det har det varit ända sedan du var barn. Faktum är att New York University Medical School nyligen genomförde en studie där de bekräftade att när du bli lyssnad på dagligen förbättras din hjärnhälsa. Dessutom kan det till och med fungera som en buffert mot Alzheimers sjukdom.

Meningsfulla sociala interaktioner förbättrar kognitiv funktion

Inom området neurodegenerativa sjukdomar finns det ett märkligt bevis som fortsätter att locka experternas uppmärksamhet. Det är det faktum att obduktionstester av många äldre vuxna visade uppenbara tecken på Alzheimers i hjärnan som aldrig utvecklades. Vad kan orsaken vara?

Alla mekanismer som förhindrar att denna sjukdom utvecklas har ännu inte identifierats. Men vi vet att faktorer som att upprätthålla ett aktivt socialt liv av hög kvalitet fungerar som en buffert. Tack vare arbete som publicerats i JAMA Network Open har det dessutom upptäckts att det ha någon som lyssnar på dig gynnar det som kallas kognitiv motståndskraft.

Kognitiv motståndskraft och vardagligt emotionellt stöd

Att ha många vänner, familj och en partner kan vara givande eller inte. Allt beror på kvaliteten på bandet och den känslomässiga kopplingen. Ibland kan människor exempelvis ha ett stort socialt nätverk men ändå känna ensamhetens outhärdliga tyngd. Å andra sidan har vissa människor bara två eller tre vänskaper, men de är berikande och glädjande på alla sätt.

Att ha någon som lyssnar på dig betyder att du har någon att dela dina rädslor, glädjeämnen, behov och bekymmer med. Att ha bra känslomässigt stöd ger dig lugn och trygghet. Din stress minskar, du ser hopp i mörkret, och din motivation och önskan att fortsätta tänds…

Allt detta främjar kognitiv motståndskraft. Med andra ord förmågan att klara åldrandet tack vare friska hjärnfunktioner. Följaktligen bevaras processer som minne, uppmärksamhet, problemlösning, reflektion och resonemang positivt.

Studien vid New York University har visat att det att ha människor som lyssnar på dig hjälper dig att nå ålderdom med en knappt märkbar minskning av din hjärnvolym. Sannolikheten att utveckla neurodegenerativa sjukdomar minskar också.

Vänner som dricker kaffe representerar vikten av att någon lyssnar på dig

Att ha någon som lyssnar och vara en bra lyssnare för andra är en nyckel till god hälsa

Att ha någon som lyssnar på dig varje gång du behöver det ger dig lättnad och tillfredsställelse. Ja, goda vänner, partners eller syskon kan vara dina allierade på livets resa. Glöm dock inte att detta betyder att du också måste vara en bra lyssnare.

Du måste lyssna lugnt, öppna dig själv för andra människors verkligheter och lämna dina egna åt sidan en stund. Dessutom måste du vara känslomässigt närvarande, empatiskt nära och genuint ansluten till personerna i ditt liv. Detta förbättrar både ditt eget och deras välbefinnande. Det är en enkel handling, men den betyder så mycket.

Detta kanske intresserar dig
Vad kan du göra om din partner tittar mer på sin mobil än på dig?
Utforska Sinnet
Läs det Utforska Sinnet
Vad kan du göra om din partner tittar mer på sin mobil än på dig?

Om din partner tittar mer på sin mobil än på dig bör du göra något åt det innan det eskalerar till en större konflikt. Här är fem tips.



  • Joel Salinas et al. Association of Social Support With Brain Volume and Cognition. JAMA Netw Open, 2021 DOI: 10.1001/jamanetworkopen.2021.21122
  • Imhof, Margarete. (1998). What Makes a Good Listener? Listening Behavior in Instructional Settings. International Journal of Listening. 12. 10.1080/10904018.1998.10499020.