Att vara ensam eller att känna sig ensam

29 juli, 2020
Du som läser detta har förmodligen känt dig ensam någon gång i ditt liv eller kanske du till och med känner dig ensam just nu. Du bör veta att det inte är samma sak att känna sig ensam och att vara ensam, eftersom de har mycket olika konsekvenser för ditt välbefinnande.
 

Dagens ständiga samhällsförändringar får människor att tillbringa mer tid ensamma. Några exempel på dessa förändringar är en åldrande befolkning, förändringar i den sociala dynamiken, en ökning av hushåll med ensamstående föräldrar, en ökning av antalet människor som vill bo ensamma eller samhällskriser som innebär att människor behöver isolera sig. Att vara ensam är dock inte detsamma som att känna sig ensam.

Ensamhet innebär inte nödvändigtvis objektiv social isolering. Enligt vissa författare har ensamhet en känslomässig komponent (det är en obehaglig upplevelse) liksom en kognitiv komponent (du märker att du har färre sociala relationer eller att de som du har inte räcker till).

Studier visar att nivån av subjektiv tillfredsställelse med dina relationer är en bättre förutsägelse för ensamhet än hur ofta du har kontakt med andra människor.

En sorgsen kvinna som vilar på armarna

Vad är skillnaden mellan ensamhet och avskildhet?

  • Att vara avskild. I detta fall är en individ fysiskt avskild från andra men känner sig inte nödvändigtvis ensam. Du kan frivilligt välja att vara avskild, kanske för att du föredrar att vara ensam än att vara med andra människor. Med andra ord, avskildhet är fysisk isolering genom val.
 
  • I ensamhet. I det här fallet känner du ett behov eller en önskan att ha kontakt med andra människor, men du kan inte av någon anledning. Dina förhållanden kan tillåta social kontakt men du känner dig osäker, vilket orsakar eller bidrar till din ensamhet. Du kanske också känner dig värdelös, avvisad, omotiverad, hyperaktiv och till och med har svårt att få ögonkontakt. Med andra ord, att känna sig ensam är inte av val. Det händer eftersom du inte känner dig kapabel att socialt engagera dig själv.
  • På reträtt. Ibland behöver människor vara ensamma för att ladda och vila. I så fall är ensamheten trevlig. Det är en möjlighet att vara kreativ och återkoppla till sig själv och den andliga världen.
  • Att bli främmande. Detta är den mest extrema typen av ensamhet, där du känner en tomhet inuti som skiljer dig från din identitet. Det är som att koppla bort dig från dig själv, vilket leder till att du också kopplar bort från andra.

Vilka är konsekvenserna av att känna sig ensam?

Att känna sig ensam är en obehaglig känsla som kan hända även om du är omgiven av människor som älskar dig. Det kan också vara ett tecken på ett allvarligare problem och förbises ofta.

Människor som känner sig ensamma tenderar att inte prata om det eller erkänna att det är grundorsaken till deras nedstämda humör. Det är svårt att erkänna och acceptera att du känner dig ensam eftersom det är en oönskad sak. Det gör att man känner sig generad, och den känslan är svår att övervinna.

 

Den huvudsakliga komplikationen av att känna sig ensam är att man inte har vanan att be om hjälp när man känner sig på det viset. Många tror som regel att det är en normal del av livet, inte en något som är fel.

Ensamhet kan också leda till fysiska konsekvenser. Forskare har funnit att en känsla av ensamhet är en riskfaktor för potentiellt dödliga eller mycket skadliga sjukdomar eller beteenden.

Med andra ord finns det ett samband mellan att känna sig ensam och fysisk hälsa. Några konkreta exempel är hjärt-kärlsjukdomar, ätstörningar och sömnstörningar. När det gäller mental hälsa är ensamhet en riskfaktor för depression, alkohol- och drogmissbruk och till och med självmord.

En kvinna med en blomma i färd med att känna sig ensam

Vad är lösningen?

Det kan vara oerhört svårt att acceptera känslan av ensamhet, vilket kan göra det ännu svårare att hitta en lösning på problemet. Nyckeln ligger i att ändra vad du tycker om ensamhet.

Först av allt behöver du identifiera grundorsaken till dina känslor. Ett sätt att göra det är att tänka på vad som skulle få dig att sluta känna dig ensam. När du har identifierat orsakerna är det dags att ta fram en lösning. Behöver du förbättra dina sociala färdigheter? Hitta nya vänner? Umgås mer i grupp?

 

En bra strategi är att investera tid i att hjälpa andra genom volontärarbete. Detta har potentialen att få dig att känna dig användbar och likaså att din närvaro blir viktig för andra. Om du håller dig upptagen kommer du också att ha mindre tid att grubbla på din ensamhet.

Ett annat alternativ är att gå med i olika gruppaktiviteter. Du kan gå en danskurs, lära dig måla, anmäla dig till en bokklubb… Dessa är alla fantastiska sätt att göra något roligt medan du interagerar med andra människor.

En fördel med den värld vi lever i idag är att vi har möjlighet att träffa människor online. Det finns många plattformar där du kan träffa nya människor som delar dina intressen.

Sammanfattningsvis är det första steget för att avsluta din ensamhet att acceptera den. Efter det är det dags att vidta åtgärder för att involvera andra människor i ditt liv och fylla det inre tomrummet.

 
  • Carvajal-Carrascal, G. & Caro-Castillo, C. V. (2009). Soledad en la adolescencia: análisis del concepto. Aquichan, 9(3), 281-296
  • Rubio, R. (2001). Un estudios sobre la soledad en personas mayores: entre el estar solo y sentirse solo. Revista multidisciplinar de gerontología, 11(1), 23-28.