De 3 farligaste effekterna av arbetsrelaterad stress

· 26 november, 2018

Vi måste alla hantera det som krävs av oss på våra jobb. När dessa krav är större än våra egna personliga resurser så kan vi drabbas av effekterna av arbetsrelaterad stress.

Detta tillstånd har inte negativa effekter på vår hälsa på kort sikt. Vi har anpassningsmekanismer som hanterar de krav som ställs på oss.

Men om effekterna av arbetsrelaterad stress pågår under en lång tid kan man bli utmattad, och det är då som våra strategier sluta fungera, eftersom man inte längre kan anpassa sig till stressen. Med andra ord sjunker ditt sinne in i ett tillstånd som leder till arbetsrelaterad stress. Du kan inte anpassa dig mer eftersom du är psykologiskt utbränd.

Det är väldigt vanligt med psykologisk utmattning p.g.a. arbetsrelaterad stress i vårt samhälle. Runt 60% av alla patienter som går i terapi upplever en hög nivå av effekterna av arbetsrelaterad stress. Under terapin implementerar man därför tekniker för att hantera denna stress på jobbet.

Om du inte konsekvent arbetar med att hantera din stress så kommer dessa förändringar inte fungera i det långa loppet. Effekterna av den arbetsrelaterade stressen kommer återvända och patienten kommer återigen att må dåligt. I den här artikeln vill vi prata om hur man kan undvika detta problem, och vi har därför valt att ta upp tre av de farligaste effekterna av arbetsrelaterad stress.

Kvinna som ser trött ut framför sin laptop.

Problem med minnet och koncentrationen

Bland de vanligaste effekterna av arbetsrelaterad stress har vi den neuropsykologiska. Din stress försämrar dina kognitiva funktioner, som exempelvis uppmärksamheten, analysförmågan och minnet.

Varför påverkar stress de mentala funktionerna? Anledningen är att man konstant utför uppgifter där man måste vara uppmärksam.

Hur skadar effekterna av arbetsrelaterad stress de mentala processerna?

En annan effekt av arbetsrelaterad stress är en minskad förmåga att kunna koncentrera sig. Då en person upplever mycket stress på jobbet så börjar denne att göra flera saker på en gång (s.k. multitasking).

Multitasking är väldigt skadligt för din koncentration. Då du koncentrerar dig på en sak så har sinnet en vana av att hoppa från en sak till en annan. Även om du vill koncentrera dig på en sak så tar denna vana över, vilket leder till att du blir distraherad.

Det är viktigt att förstå att uppmärksamheten är en process där man lägger till information i sitt psykologiska system. Om uppmärksamheten förändras kommer minnet också att göra det. Med andra ord så måste du vara uppmärksam för att komma ihåg saker. Om informationen inte anländer till ditt sinne på rätt sätt så kan man heller inte komma ihåg denna information (memorera). Arbetsrelaterad stress påverkar därför minnet genom att försämra uppmärksamheten och koncentrationen.

Ångest

Stress gör att ditt nervsystem förbereder sig på att ”fly eller fäkta”, som det brukar kallas. Även om orsaken till din stress inte är en fråga om liv eller död så kommer din kropp ändå att utsöndra samma typ av hormoner. Kroppen utsöndrar kortisol (stresshormonet), adrenalin och noradrenalin. Dessa hormon höjer hjärtrytmen, gör dig mer alert, får dig att svettas och att andas tungt, etc.

Om din kropp hela tiden är på alerten så kommer detta resultera i ångest. Det främsta problemet är att då ångest uppstår p.g.a. en arbetsrelaterad stress som har pågått under en lång tid så kommer man att känna ångest, vilket kan manifestera sig som ett tryck på bröstet, magsmärtor och en snabbare hjärtrytm.

Man som sitter ner och ser trött ut.

Humörförändringar och depressiva symptom

Humöret är ett resultat av en enkel aritmetisk regel: positiva känslor – negativa känslor = humör (glädje eller ledsamhet). Arbetsrelaterad stress fyller dig med negativa känslor. Om du inte lyckas känna mer positiva känslor så kan det sluta med att du känner såhär: Jag arbetar mycket, Jag är stressad, och jag vinner inget på detta.

Stress gör också att du utsöndrar kortisol. Höga nivåer av detta hormon är direkt relaterat till depression. Man inte vad som orsakar vad, men man vet att de är direkt relaterade. Om du har många uppgifter på jobbet, och även känner press när det gäller att slutföra dem, utan tillräckligt med tid för att uppleva positiva tillfällen, och höga kortisolnivåer, så har du en perfekt grogrund för att utveckla ett depressivt humör.

Det är slutligen väldigt viktigt att man förstå de farligaste effekterna av arbetsrelaterad stress i den här artikeln har tagits upp i ordning. Detta innebär att man först upplever problem med minnet och koncentrationen. Därefter kommer ångesten, och till slut drabbas du av depressiva symptom.

Det är därför väldigt viktigt att man lär sig att hantera effekterna av arbetsrelaterad stress. Om du har provat själv och detta inte har fungerar för dig så kan du konsultera en psykolog, som kommer ge dig tips på hur du kan optimera din prestanda och reducera stress.