Känslor som försvagar ditt immunförsvar

Vad du tänker och framförallt vad du känner påverkar ditt immunförsvar. Vissa känslor, som ihållande ångest, försvagar dig, vilket gör dig mer sårbar för vissa sjukdomar. Åtminstone är detta vad nyare vetenskapliga forskningsstudier visar.
Känslor som försvagar ditt immunförsvar
Valeria Sabater

Skriven och verifierad av psykologen Valeria Sabater.

Senaste uppdateringen: 30 september, 2022

Har du det riktigt svårt när du känner dig övertagen av stress, ångest eller sorg? Om så är fallet är det troligt att du också känner dig tröttare och mer kraftlös. Det beror på att det finns vissa känslor som försvagar ditt immunförsvar, vilket gör dig mer sårbar för att utveckla vissa sjukdomar.

Detta betyder dock inte att du vid varje givet ögonblick plötsligt kan utveckla diabetes eller få diagnosen fibromyalgi, även om sannolikheten ökar. Den goda nyheten är att metoder såsom psykologisk terapi, sänker denna risk och förbättrar inte bara ditt känslomässiga välbefinnande utan även din fysiska hälsa.

Det är klart att det du tänker och känner påverkar dig. Faktum är att du i själva verket är vad som händer med dig i ditt liv. Att veta hur man reglerar, hanterar och möter dessa tillstånd av känslomässigt obehag, kan därför förändra allt och främja en bättre livskvalitet.

Känslor spelar en viktig roll för att reglera kroppssystem som påverkar hälsan.

Hjärnan upplyst med färger
Forskare har funnit att människor med en mer positiv känslomässig läggning tenderar att vara friskare.

Känslorna som försvagar ditt immunförsvar

En forskningsstudie utförd 2018 fann att det att uppleva negativa känslor påverkar immunsystemets funktion. En studie utförd av Pennsylvania State University i USA visade att vissa tillstånd, såsom ihållande ångest, ger upphov till en allmän inflammatorisk reaktion.

I denna studie förklarade Jennifer E. Graham-Engeland och kollegor att inflammationsprocessen sker som en del av immunsvaret. Det påminner om när din kropp reagerar på en infektionsprocess, ett brutet ben eller ett hudsår. I fallet med känslomässigt obehag, upptäcker din hjärna ett hot, något att försvara sig mot, och aktiverar den inflammatoriska mekanismen.

Det är ganska uppenbart att det som händer i ditt sinne har en omedelbar effekt på din hälsa. Men det finns nu alltfler bevis på hur faktorer som stress eller sorg förändrar hjärnans aktivitet och försvagar immuniteten på lång sikt.

Biomarkörer i blodet: lidande lämnar spår

Forskarna upptäckte att när en individ dag efter dag hanterar oro, sorg eller ångest, förändras något i kroppen. Ett enkelt blodprov är allt som krävs för att se hur biomarkörerna för inflammation blir förhöjda.

Din kropp reagerar på känslor med en negativ valens. Om ett dåligt humör kvarstår i dagar eller veckor, uppfattar din hjärna det som något din kropp behöver agera på. Sedan aktiverar kroppen den beskrivna inflammatoriska processen. Om du inte finner lindring och ångesten är konstant, kommer ditt immunförsvar att försvagas.

Ett svagt immunförsvar förknippat med psykiskt obehag gör att risken för hjärtsjukdomar ökar. Dessutom kan diabetes eller till och med autoimmuna sjukdomar uppstå.

Känslorna som gör dig sjuk

Nu när du vet att det finns känslor som försvagar ditt immunförsvar, skulle du förmodligen vilja veta vilka de är. Faktum är att du kanske redan har en aning om vilka de är. De är sådana som vanligtvis uppstår vid de tillfällen då livet gör lite mer ont och du känner dig mer sårbar. Stunder när känslor tynger dig och i slutändan gör dig sjuk.

  • Ihållande sorg.
  • Ångest, känslor av hot och rädsla, och den tvångsmässiga tanken att allt kommer att gå fel.
  • Ständig stress som varar i veckor.
  • Ilska, irritabilitet och frustration som bibehålls över tiden.

Det är dessa typer av känslor som påverkar ditt immunförsvar.

Faktum är att forskarna misstänkte att det kan finnas ett samband mellan prefrontala cortex och immunförsvaret. Den länken skulle styras av ett komplext hormonsystem, såsom hypofysen, hypotalamus och binjurarna.

Terapi tillåter dig inte bara att bättre hantera komplexa tillstånd som ångest, sorg eller stress, utan förbättrar också din fysiska hälsa och kroppens immunsvar.

Man går i terapi för att behandla de känslor som försvagar ditt immunförsvar
Att prata och ventilera dina känslor är det första steget för att minska effekten av det som oroar dig.

Att reversera verkan av skadliga känslor som försvagar ditt immunförsvar

Oreglerade känslor kan göra dig sjuk. De ökar din känslighet för förkylningar, influensa eller immobiliserande huvudvärk. De ökar också din risk för hjärtinfarkt om du upprätthåller en livsstil som är dominerad av stress och konstant press.

Den goda nyheten är dock att det finns mekanismer för att minska din kropps inflammatoriska reaktion. En av dem är psykologiskt stöd. En studie utförd av San Diego State University i USA analyserade 56 randomiserade kliniska prövningar med mer än 4 060 deltagare. De fann att kognitiv beteendeterapi förbättrade immuniteten hos patienterna. Faktum är att indexet för cytokiner eller proinflammatoriska markörer reducerades.

Utöver det kliniska tillvägagångssättet kommer det inte skada att använda dina egna strategier när obekväma känslor griper tag i dig. Vissa tekniker, som problemlösning, låter dig möta det som oroar dig så att du inte upplever att du drunknar i dina problem. Genom att införliva avslappning, meditation eller grundläggande känslomässiga regleringsstrategier i din dagliga rutin kan du minska och bättre kanalisera dessa situationer. Nyckeln är att agera och inte släppa taget. Du måste lära dig att hantera livets smärta så att din hälsa inte försämras.

Detta kanske intresserar dig
Hur du stärker ditt psykologiska immunsystem
Utforska Sinnet
Läs det Utforska Sinnet
Hur du stärker ditt psykologiska immunsystem

Vetenskapen har bevisat det, och vi ser det dagligen: känslor smittar. Därför är det viktigt att du stärker ditt psykologiska immunsystem.



  • Graham-Engeland JE, Sin NL, Smyth JM, Jones DR, Knight EL, Sliwinski MJ, Almeida DM, Katz MJ, Lipton RB, Engeland CG. Negative and positive affect as predictors of inflammation: Timing matters. Brain Behav Immun. 2018 Nov;74:222-230. doi: 10.1016/j.bbi.2018.09.011. Epub 2018 Sep 11. PMID: 30217538; PMCID: PMC6289783.
  • Shields GS, Spahr CM, Slavich GM. Psychosocial Interventions and Immune System FunctionA Systematic Review and Meta-analysis of Randomized Clinical TrialsJAMA Psychiatry. 2020;77(10):1031–1043. doi:10.1001/jamapsychiatry.2020.0431