Lär dig att lita på dig själv i svåra situationer

26 september, 2020
Du bör kunna lita på dig själv de stunder då världen är i kaos och allt är osäkert. Behåll ditt inre lugn, självförtroende och en elastisk attityd när det föreligger en yttre instabilitet. För du känner dig säkrare när du vägrar att låta dina rädslor försvaga dig.

Lär dig att lita på dig själv när inget runt dig känns säkert, när du känner att världen rämnar under dina fötter. För ingenting får dig att känna dig mer levande än att ha en stark tro på att du förtjänar bättre. Vet att du kan aktivera dina strategier för att kunna konfrontera allt som väntar, oavsett vad. Detta är en mycket värdefull psykologisk resurs.

Dessutom kan man med god grund påstå att denna dimension är direkt kopplad till en förmåga att få ett mer nöjt och lyckligt liv. När allt kommer omkring är rädslan motsatsen till självförtroende, och som du kanske redan vet är ingenting så förödande som att möta ditt dagliga liv med en känsla av att du inte har någon kontroll över det.

Dessutom finns också ett obestridligt faktum: alla går igenom kriser på alla nivåer. Många tänker på sin framtid med en obekväm blandning av oro och osäkerhet. Många inser att mycket som man tar för givet kan omarbetas helt. Således har du bara två alternativ när du möter detta scenario. Antingen kan du låta dig falla i avgrunden av försvarslöshet eller ge svar på tal genom att lita på dig själv. Det senare är faktiskt en typ av vitaliserande energi.

Ingenting garanterar att det som kommer att hända imorgon är bra eller dåligt. Men all motgång blir mer hanterbar om du kan lita på dig själv.

Lita på dig själv: En självsäker kvinna

Lär dig att lita på dig själv och allt (nästan) kommer att vara möjligt

För Carl Rogers, grundaren av klientcentrerad terapi och ledande inom humanistisk psykologi, var självförtroende en viktig del av självkänslan. En prioriterad dimension att ta hand om för att kunna uppnå välbefinnande. Abraham Maslow inkluderade det också när han förklarade sin teori om den mänskliga behovshierarkin, representerad i hans nu klassiska pyramid.

Självkänslan är en del av erkännandesteget. Det är det område där självständighet, självkänsla, värdighet, känslan av att vara kompetent och att uppnå något bekräftat för att klara av mål, erövra sin plats, älska och bli älskad samt att bli integrerad. Enligt Maslow kan du bara sträva efter toppen av självförverkligandet när du dominerar dessa aspekter.

Självförtroendet är nästan som en nyckel som öppnar många av de belöningar som livet ger. Oftast når du dem inte på grund av obeslutsamhet och rädsla. Kanske är det ännu värre, det kan vara så att du inte tycker att du förtjänar det. Därför är det viktigt att tänka på alla de dörrar du kan ta dig igenom tack vare denna psykologiska kompetens.

Lär dig att lita på dig själv i en värld i kaos

Självförtroendet kan gynna dig mycket i en ständigt föränderlig värld:

  • Det resulterar i mindre rädsla och lägre ångestnivåer.
  • Det minskar den kritiska interna rösten som får dig att tro att du inte klarar av saker, inte vet hur du ska göra eller inte förtjänar något.
  • Du känner dig mer motiverad att arbeta och kämpa för det du vill.
  • Det får dig att utveckla bättre strategier för att hantera svårigheter.
  • Du får en mer positiv syn på dig själv.
  • Det förbättrar kvaliteten på dina relationer.
En kvinna ser ut över spegelblankt vatten i gryningen

Hur bygger man självförtroende?

Om du vill att ditt liv ska förändras, om du vill förbättra din verklighet och möta svårigheter på ett bättre sätt, bör du ta steget och lära dig att lita på dig själv. Men kom ihåg att en sådan uppgift kräver dagligt arbete och att självförtroende och självkänsla lätt kan slitas ut. Dessa är inte dimensioner som är stabila i tiden. Det är inte som att tälja en figur från en träbit och kunna njuta av den för alltid.

Dessa dimensioner är i allmänhet känsliga. Ibland slutar det med att en besvikelse, ett misstag eller även ett skadligt förhållande gör att du bojkottar de psykologiska styrkor som du har investerat så mycket i så länge. Var därför uppmärksam och se till att främja mental och emotionell egenvård. Nedan följer några strategier som kan hjälpa dig.

Strategier för självtillit

  • Förtydliga dina värden och syften. Var tydlig med vad som är viktigt för dig, vad du vill ha från livet och vad du förväntar dig.
  • Anta att du inte är perfekt. Du har rätt att göra misstag, falla, misslyckas och lida när ödet träffar dig. Men din yttersta skyldighet är att komma tillbaka upp på fötterna igen och lära dig av det.
  • Var medkännande med dig själv och behärska din interna dialog genom att vara snäll mot dig själv. Uppför dig inte som din värsta fiende: respektera dig själv.
  • Omtolka din rädsla. Varje gång någon eller något övertygar dig om att du inte kan hantera en viss sak, fråga dem eller ta reda på varför. Omformulera din plan och ta bort rädslan från ditt sinne om det inte finns någon grund för den.
  • Ställ uppnåbara mål. På så sätt känner du dig mer lösningsorienterad, kapabel, stark och motiverad.
  • Låt inte någon begränsa din potential eller ifrågasätta dina möjligheter. Du förtjänar att få vad du kämpar för.

Lita på dig själv i tider av kris

Lär dig att lita på dig själv. Väck upp din inre styrka så att den kan fungera som en fallskärm när saker går utför.

Lär dig dessutom att lita på dig själv de dagar då ingenting är säkert och stormar börjar torna upp vid horisonten. Säg ja till att börja använda din uppfinningsrikedom, motståndskraft, förmåga att agera, visdom att veta hur man hanterar rädsla och hur man reagerar på svårigheter.

Lita på den mentala tillflyktsorten där allt är lugnt när världen är i kaos. För tryggheten finns inom dig när destinationen är osäker. Med andra ord, du och din beslutsamhet att gå framåt och att vara till hjälp för andra hjälper dig att agera som en person som alltid strävar efter det bästa och att vara tillfreds med dig själv.