Menscykelns faser: psykologiska kännetecken

17 juni, 2019
Under menscykeln går en kvinnas kropp igenom många förändringar. Dessa förändringar påverkar också hjärnan och dess kemiska balans, samt kvinnans emotionella tillstånd.

Kvinnor får mens varje månad. De förändringar som en kvinna upplever under denna tid är en del av menscykelns faser.

Menstruationen är den mest välkända fasen p.g.a. dess kännetecken samt all den reklam som görs. Det finns dock även tre andra faser: den follikulära fasen, ägglossningsfasen samt den luteala fasen. I den här artikeln kommer vi ta en närmre titt på var och en av dem.

Du bör vara medveten om att menscykelns faser är en organisk process. Ju mer du känner till om den, desto bättre kommer du kunna tolka kroppens signaler.

Kalender och blomma.

Menscykelns faser

Det finns fyra faser in menscykeln. I varje fast skapas speciella hormoner och signalsubstanser. Genom att mäta denna produktion kommer vi kunna beskriva vad som händer under var och en av dem.

Menscykeln börjar den första dagen då en kvinna får mens och sluta en dag innan nästa. Den varar mellan 21 till 35 dagar. Det är omöjligt att förhindra att hormonella förändringar påverkar dina känslor. Hormoner påverkar hjärnans kemiska balans och därför ditt humör.

Menscykelns faser: menstruationen

Menscykelns faser påverkar kvinnors känslor och beteenden under den tiden under månaden. Under menstruationen förekommer det exempelvis mindre östrogen – ett hormon som påverkar nervsystemet. Nivåerna hos vissa signalsubstanser kommer också öka, som enkefaliner, endorfiner och serotonin.

Då östrogennivåerna minskar så kommer nivåerna hos dessa signalsubstanser också att minska. Detta är samma signalsubstanser som får oss att må bra. Det minskade östrogenet ger också upphov till högre nivåer av estradiol, ett hormon som påverkar den sexuella aptiten. Det förekommer även minskade nivåer av progesteron, ett hormon som påverkar nervösa spänningar och irritation.

Med detta i åtanke så kan du dra nytta av denna fas för att fokusera på dig själv. Det tenderar att vara bra att fokusera på aktiviteter som att skriva under denna period. Det är också en bra tid för att ta beslut som kräver mycket analys och lugn.

Menscykelns faser: den follikulära fasen

Den första fasen hos menscykelns faser är den follikulära. Dess varaktighet varierar från kvinna till kvinna. Det beror dessutom på hur mycket äggstocksfolliklarna har växt. Då mensens första dag anländer så avslutas den med kultiveringen av ägget. Under detta stadie producerar kroppen luteinizing och follikel-stimulerande hormon, vilket leder till produktionen av östrogen.

Mängden östrogen ökas gradvis under detta stadie. På en biologisk nivå så innebär detta att det kommer förekomma en ökning av signalsubstanser som enkefaliner, endorfiner och serotonin. Runt den elfte dagen så kommer de områden som är associerade med belöningssystemet att aktiveras.

Allt som händer på en biologisk nivå reflekteras på en psykologisk nivå. Under denna del av menscykelns faser ökar känslor av lycka, glädje och sexuell lust. Styrkan och energin kommer också öka i samband med de ökade nivåerna av estradiol.

Denna fast är en unik möjlighet att ta sig an projekt. Tack vare aktiveringen av belöningssystemet så är detta en fas som uppmuntrar dig till att planera och uppnå mål. Under denna tid är det mer troligt att du känner att ditt hårda arbete lönar sig.

Menscykelns faser: ägglossningsfasen

Ägglossningsfasen är nästa fas bland menscykelns faser. Då ägget når sin mognadsprocess så kommer hypofysen att producera ett ökat antal luteinizing-hormoner, som är relaterade till ägglossningen. Ägget kan inte befruktas av en spermie under 12-36 timmar. Om det befruktas så kommer det leda till graviditet och om det inte befruktas så kommer detta leda till nästa månads menstruation.

Hur artar sig denna process? Under denna process ökar östrogennivåerna och enzymerna produceras för att follikulärvävnaden ska förfalla. Detta gör att ägget mognar och släpps loss. Under denna fas förekommer det en ökad sexuell lust och energi tack vare det ökade östrogenet samt ökningen av oxytocin och serotonin. Det är även en den period då kvinnan har störst chans att bli gravid.

För att dra nytta av denna fas så kan du använda all din energi för att vara kreativ. Detta kommer också hjälpa dig med projekt som du behöver komma igång med. Du kan också ge kärlek åt de personer som behöver dig. Du kan därför uppnå dina mål och vara empatisk med andra.

Den luteala fasen

Den sista fasen bland menscykelns faser är den luteala. Efter ägglossningen så kommer corpus luteum att lossna. Detta är en struktur inuti äggstockarna som innehåller ägget. Om det inte har befruktats så kommer corpus luteum att sluta producera progesteron. Hinnan på livmodern kommer därför ömsas under nästa period.

En vecka innan menstruationen så kommer östrogenet och progesteronet att öka. Under denna tid kan det uppstå symptom som:

  • Ledsamhet
  • Irritation
  • Försämrad koncentration
  • Ångest
  • Dåligt humör
  • Ryggsmärta
  • Huvudvärk
  • Mindre sömn
  • Magsmärtor
  • Hunger
  • Diarré eller förstoppning
Kvinna som håller sig för magen.

Det kan bli problematiskt om symptomen är mer allvarliga. Det kan också uppstå premenstruell dysforisk åkomma. Studier har visat att 3-8% av alla kvinnor lider av detta.

En studie av Uriel Halbreich et al. som publicerades i tidskriften Psychoneuroendocrinology visade att detta tillstånd har en allvarlig effekt på patientens livskvalitet.

Trots lavinen av känslor

Trots lavinen av känslor så kan man dra nytta av detta stadie. Hur? Det är dags att släppa alla de bördor som du har med dig. Det kan också vara en bra idé att du uttrycker dina tankar och känslor. Detta kommer göra att du känner dig mindre spänd. Så det är en bra möjlighet att släppa taget om allt det som skadar dig.

Se din menscykel som en möjlighet att komma närmre dig själv, både fysiskt och mentalt. Du kan exempelvis använda den follikulära fasen för att reflektera och ta beslut. Ägglossningsfasen kan användas för att du ska kunna uttrycka dig. Den luteala fasen bör vara en frigörande fast. Den menstruella fasen bör vara en period för emotionell utveckling.

Var och en av menscykelns faser manifesterar sig själv genom kroppen och sinnet. Genom att vara medveten om dem så kommer du också kunna lära dig mer om dig själv.

  • Halbreich, U., Borenstein, J., Pearlstein, T., & Kahn, L. S. (2003). The prevalence, impairment, impact, and burden of premenstrual dysphoric disorder (PMS/PMDD) Psychoneuroendrocrinology, 28, 1-23.
  • Guyton, A.C., & Vela H. (1969). Fisiología Humana (Vol. 1). Interamericana: España.
  • Gray, Miranda., & Steinbrun, N. (2007). Luna Roja: los dones del ciclo menstrual. Gaia Ediciones.