Situationsmedvetenhet, en strategi för motståndskraft

Att veta vad som händer runt omkring dig. Förstå hoten och möjligheterna du står inför. Att se saker i perspektiv utan stress eller rädsla. Alla dessa förmågor innebär en viss typ av kompetens som påverkar din förmåga att hantera situationer och vara motståndskraftig.
Situationsmedvetenhet, en strategi för motståndskraft

Senaste uppdateringen: 09 augusti, 2021

Situationsmedvetenhet definieras som en exceptionell förmåga till överlevnad, förbättring och motståndskraft. Det går ut på att rita en tankekarta för att förstå var du är, vad som omger dig och vilka utmaningar som väntar. Framförallt låter denna strategi dig veta exakt vad som händer runt omkring dig så att du kan välja en hanteringsstrategi.

Denna typ av förmåga kan påminna dig om någon form av superhjälte eller Boy Scout. Även om du kanske tycker att det är anmärkningsvärt, kan du också utveckla denna slående uppsättning kognitiva förmågor. Psykologin erkänner att människor är kapabla till fantastiska processer. Dessutom kan du träna dessa förmågor för att fatta smartare beslut och klara dig bättre under kriser.

Dessutom är “uppvaknande” situationsmedvetenhet en mycket värdefull strategi i nuvarande tider. Faktum är att i dessa komplexa tider, med många förändringar och utmaningar vid horisonten, behöver hjärnan veta hur man ska agera när man står inför osäkerheter och dilemman.

En kvinna som står på kanten av en klippa.

Situationsmedvetenhet: vad det är och hur du kan utveckla det

När du hanterar stressiga situationer händer något anmärkningsvärt. Hantering av stress tenderar att minska din uppfattningsförmåga och du fokuserar på rädsla. Vad värre är, du hyperfokuserar all din energi på just dessa bekymmer. Således, nästan utan att du inser det, är du strandsatt på en liten ö mitt i ett hav av ångest. Och du kan inte se slutet på den här komplexa situationen.

Situationsmedvetenhet låter dig ta ett steg tillbaka så att du kan lyfta blicken och se allt omkring dig. Du kan höja huvudet, låta vinden svalka dig, se vad som finns framför dig och sortera de möjligheter du har. Denna motståndskraftiga attityd, som är en nödvändig del av situationsmedvetenheten, ger dig möjligheten att förvärva nya överlevnadskunskaper genom motgångar.

För närvarande tillämpas mycket av begreppet situationsmedvetenhet på det militära området och inom luftfarten. En av de mest anmärkningsvärda figurerna inom detta område är den spanska läraren María Gabriela López García. Hon är en pionjär när det kommer till att använda neurofeedback för att lära ut denna kognitiva teknik. Denna resurs har dock också väckt intresse inom det psykologiska området.

Utöva situationsmedvetenhet

Öppna alla dina sinnen, se dig omkring och notera allt omkring dig

Det första steget mot att aktivera situationsmedvetenhet är att veta var du är. Men inom psykologin betyder detta inte en plats du kan identifiera på en karta. Istället betyder det den punkt som präglas av nuet, här och nu.

För att utföra det, ställ dig själv följande frågor:

  • Hur mår du just nu?
  • Vad utlöste denna sinnesstämning?
  • Vad tycker du om hur du känner? Vill du känna annorlunda?
  • Vilken typ av miljö är du i? Är det en fördelaktig sådan eller finns det några hot? Finns det några lovande eller uppmuntrande aspekter?
  • Vilka typer av människor finns runt omkring dig? Gör de dig glad?

Mental representation och erkännande av mönster

Nästa element för dig att träna är din mentala representation. Detta består av att rita en slags tankekarta som låter dig titta på saker från ett bättre perspektiv. På vilket sätt? Genom att jämföra din nuvarande livserfarenhet med ditt förflutna, tack vare den kunskap du har fått under ditt liv hittills.

Hjärnan arbetar ofta i mönster. Och dina tidigare kunskaper och erfarenheter hjälper dig att möta dagens utmaningar. Vi har alla en personlig resa, ett förflutet som kartlägger vad vi är idag. Och följande aspekter kan hjälpa dig att definiera den mentala representationen:

  • Vilka är dina värderingar? Lever du ditt liv enligt dem just nu?
  • Om du går igenom en dålig situation, vad beror det på?

Ett av mönstren som definierar dig är personlighet, liksom din attityd och hanteringsförmåga. Passar de din nuvarande situation? Har de fungerat för dig tidigare? Ska du ändra något för att anpassa dig till dina nuvarande förhållanden?

En kvinna som tittar ut över havet.

Situationsmedvetenhet: möta framtiden

Situationsmedvetenhet utgår från ett nyckelelement: antagandet att nuet är fullt av utmaningar och att du måste hålla dig uppdaterad. Förberedelserna idag gör att du kan möta framtiden bättre. Dessutom måste ditt sinne hantera dina tidigare erfarenheter. Och dessutom måste du vara uppmärksam på här och nu, samtidigt som du blickar mot framtida utmaningar på samma gång.

Du måste kombinera inre lugn med intuition. Dessutom måste du lugna dina rädslor och hantera dina bekymmer så att du kan se på livet från ett vidare perspektiv och kartlägga morgondagens mål. Men det tar tid att utveckla denna typ av uppmärksamma men ändå avslappnade utsikter, för ibland kan din osäkerhet och dina nuvarande problem dämpa både ditt humör och dina förhoppningar.

Inget är dock lika viktigt som att placera dig själv där du kan uppnå vad du vill i enlighet med dina värderingar, samt att förbättra dig själv varje dag. Framtiden är något okänt som definieras medan du säkert går framåt med en finkalibrerad inre kompass.

Att veta var du är och vart du vill gå är alltid den bästa utgångspunkten.

Detta kanske intresserar dig
Hur du kan maximera din motståndskraft
Utforska SinnetLäs det Utforska Sinnet
Hur du kan maximera din motståndskraft

Hur tar man sig vidare i livet efter en svår händelse? I den här artikeln går vi igenom de olika faktorerna för hur du kan maximera din motståndskr...



  • Endsley, M. R. (2000). «Theoretical underpinnings of situation awareness: A critical review.» En M. R. Endsley & D. J. Garland (coords.), Situation Awareness Analysis And Measurement. Mahwah, NJ: LEA
  • López García, Mª G. (2011). «Entrenamiento de la Conciencia Situacional mediante neurofeedback.» Colegio Oficial de Pilotos de la Aviación Comercial. Aviador, número 61 julio-agosto-septiembre 2011.