Tips för dig som har sömnproblem under coronakrisen

21 maj, 2020
Många människor lider av sömnproblem på grund av den pågående coronaviruspandemin. Sömnstörningarna kan förklaras av osäkerhet, oro, ängslan och ovisshet om vad som ska hända. Här är några strategier som kan hjälpa dig!

Ökade sömnproblem under coronakrisen är en effekt som man har kunnat konstatera. Det är många som har svårt antingen att somna eller att få en god nattsömn utan att vakna hela tiden och känna sig ängsliga. Detta är ännu en följd av den pågående pandemin.

Du måste inse att en god nattsömn är lika viktig som en balanserad kosthållning. Och om sömnlösheten pågår under flera veckor, så kommer du att få ett försvagat immunförsvar, vilket kan göra dig mer mottaglig för coronaviruset. Dessutom kan en dålig nattsömn leda till komplikationer om du har underliggande sjukdomar.

Vår livsstil har förändrats. Vi har tappat bort rutinerna som brukade styra våra dagliga aktiviteter. De ändrade vanorna kan även inverka på vår sömn på olika sätt. Så utöver de uppenbara bekymren, tillförs också andra faktorer som kan förhindra att du får dina sju till åtta timmars oavbrutna sömn.

Därför måste du införa små förändringar och lämpliga strategier för att ombesörja det här området i ditt liv. Förutom att upprätthålla god handhygien är det också viktigt att du värnar om din sömnhygien. Låt oss se hur du kan göra detta.

Många har svårt att sova under den pågående coronakrisen

Oro och sömnproblem under coronakrisen

Sömnproblemen under dessa dagar av osäkerhet, hemkarantän och ängslan kommer till uttryck på många olika vis. Man kan även uppvisa vissa symtom som inte alltid påverkar sömnen. Här är några exempel:

  • En del människor lider av bruxism. Det kan handla om vanlig tandgnissling. Men somliga biter även samman käkarna så hårt att de vaknar med huvudvärk dagen därpå.
  • Andra människor går till sömns med huvudet fyllt av tankar. De ligger vakna och oroar sig över och fantiserar om vad morgondagen ska bringa och inbillar sig alla möjliga hemska scenarier. All denna mentala överansträngning gör det mycket svårt för dem att somna.
  • Men det förekommer även andra yttringar. En av dessa är att man plötsligt vaknar mitt i natten, ibland med hjärtklappning eller svettningar.
  • Mardrömmar är också vanliga.
  • Du kan även ha problem med att uppnå REM-sömn, som är den period då kroppen och hjärnan återhämtar sig som bäst. Denna lätta sömn ger dig upplevelsen av att inte ha fått någon vila alls. Av den anledningen kommer du förmodligen känna dig utmattad och ha koncentrationssvårigheter.

Som vi tidigare påpekat så kan dålig sömn leda till att ditt immunförsvar försvagas. Detta medför att din stress och ångest ökar.

Om din kropp är slutkörd och ditt sinne överfyllt blir du mer sårbar emotionellt och du får sämre reaktionsförmåga. Din förmåga att överlag hantera olika situationer påverkas i hög grad.

God sömn är viktigt för immunförsvaret

Tips för att råda bot på sömnproblem under coronakrisen

I fråga om de sömnproblem som uppstår i samband med den nuvarande krisen är det en viktig faktor du måste förstå. Förslagen kommer inte att fungera lika bra för alla. I stort sett gäller det att du gör små förändringar i ditt dagliga liv, för att se vad som fungerar bäst för dig.

En fast rutin kan motverka sömnproblem under coronakrisen

Den isolering du genomlever just nu har ändrat på dina rutiner. Därför behöver du tid att etablera nya rutiner som din kropp och ditt sinne kan vänja sig vid. Det betyder att du måste vara disciplinerad med avseende på när du går till sängs och när du stiger upp. Du bör försöka hålla dig till samma tider om det är möjligt.

Se upp med det ändlösa nyhetsflödet

En av de främsta källorna till vår stress och ångest är det överflöd av information som vi bombarderas med och som inkluderar uppdateringar av antalet smittade och döda människor.

Försök att begränsa tiden du använder åt att se på nyheterna. Visst behöver du hålla dig underrättad, men gå inte till överdrift. För i så fall löper du större risk att oroa dig för mycket och inte kunna sova.

Stäng av dina elektroniska enheter en timma innan du går och lägger dig

Du har antagligen blivit van vid att ägna din lediga tid åt att se på TV-program och filmer på olika digitala plattformar. Och detta är självklart ett bra sätt att roa sig på. Men om du har svårt att somna är det viktigt att du stänger av dina elektroniska enheter åtminstone en timma innan du går och lägger dig, för att förhindra att du utsätter dig för blått ljus.

Tänk på att de ljusvågor som dessa enheter avger kan överstimulera hjärnan och göra det svårt att få en god nattsömn.

Låt positiva känslor flöda efter middagen

Det är viktigt att du försöker främja positiva känslor och hålla humöret uppe på kvällen. Du gör klokt i att ringa vänner eller familj för att ha roligt och prata om allt mellan himmel och jord, för att ni ska påminna varandra om goda tider och planera sådant ni kan göra när allt detta är förbi.

Det är också bra att göra saker som du verkligen tycker om, som att spela ett spel med din familj, lyssna på musik, uppslukas av en god bok eller ta ett avkopplande bad. Det viktiga är att du går till sängs med ro i själen och inte låter dig överväldigas av tankar kring covid-19. 

Meditation kan förbättra sömnen

Försök att meditera

Det är sant att det tar flera veckor innan man verkligen får uppleva fördelarna med att meditera. Men nu har du ett utmärkt tillfälle att komma igång. Meditationen kommer bl.a. hjälpa dig att:

  • Få din kropp att slappna av.
  • Stilla ditt sinne.
  • Ta kontroll över dina känslor och tankar.
  • Fokusera på det som är här och nu.

Det är värt att försöka så att du kan upptäcka fördelarna.

Kort sagt, om du börjar få sömnproblem under coronakrisen så bör du tillämpa dessa strategier. Det är din hälsa som står på spel!