Varför är det så svårt att skaffa sig sunda vanor?

Vi vill alla ha hälsosamma vanor. Faktum är att vi ofta försöker skaffa nya. Data tyder dock på att våra försök i de flesta fall misslyckas. Hur kommer det sig?
Varför är det så svårt att skaffa sig sunda vanor?

Senaste uppdateringen: 27 maj, 2022

Varför äter vi inte frukt och grönsaker varje dag om vi vet att det är så bra för oss? Varför ägnar vi oss inte åt fysisk aktivitet oftare om vi känner till fördelarna? Och varför tycker vi att det är en utmaning att dricka det rekommenderade minimumet av två liter vatten om dagen? Det är det faktum att det inte är en lätt uppgift att skaffa sig nya sunda vanor, för det kräver tid, engagemang och ansträngning.

Sanningen är att det mänskliga sinnet inte gillar förändring. Det beror på att förändring innebär en stor energiförbrukning. Din hjärna föredrar att hålla sig till det kända, det förutsägbara. Den vill att allt ska förbli stabilt och att det inte ska ske något oförutsett eller tillkomma nya upplevelser.

Föreställ dig att du anländer till flygplatsen i tid för att hinna med ett flyg och hör i högtalarna att det har ställts in. Hur skulle du känna dig? Förmodligen stressad eftersom denna nya information kräver att din hjärna utför extra arbete som du inte förväntade dig att du skulle göra. Det är av samma slags anledningar som vi alla tenderar att fly från förändring.

Låt oss se varför det inte är lätt att skaffa och bibehålla sunda vanor och vad du bör göra för att lyckas.

Vad är vanor?

Vanor är beteenden som du upprepar på ett systematiskt sätt. Faktum är att många av de handlingar du utför är förstärkta, till en sådan grad att du internaliserar och anammar dem som ett sätt att leva.

När en handling väl blir en vana behöver ditt sinne inte längre anstränga sig. Det kommer alltid att fungera att automatisera allt som känns som en belöning. Till exempel att känna njutning.

Varför överger du så ofta sunda vanor?

Det finns flera anledningar till att du kanske misslyckas med att konsolidera och integrera vissa sunda vanor i din rutin. Dessa är de vanligaste:

Tänkande kvinna tittar upp
Sinnet är extremt ovilligt att förändra sig eftersom det innebär att man lämnar komfortzonen. Dessutom tillkommer ökade energikostnader.

1. För att du fokuserar på resultat

När du planerar att utföra något fokuserar du på resultaten. De mål du vill uppnå. Till exempel att gå ner i vikt, få muskler, uppnå en perfekt hy etc.

Men att inleda processen med att införliva en hälsosam vana i din rutin genom att betona vad du vill uppnå, ger vanligtvis motsatt effekt. Det beror på att även om det är möjligt att uppnå det genom olika strategier som antingen tenderar att vara restriktiva (dieter för snabb viktminskning) eller extrema (överdriven fysisk aktivitet), är det verkligen komplicerat att upprätthålla dem på lång sikt.

När du fokuserar på resultat är det mer sannolikt att du genererar en reboundeffekt. I fallet med dieter, till exempel, kommer du sannolikt att återgå till en stillasittande livsstil och gå upp de kilon som du har tappat.

I sin bok Atomic Habits säger James Clear följande: “Alternativet är att bygga identitetsbaserade vanor. Med detta tillvägagångssätt börjar vi med att fokusera på vem vi vill bli”.

2. För att din övertygelse säger dig att du inte kan klara det

Inom dig har du ett system av föreställningar som du antar är sanna. Det är antagandena som styr ditt beteende. De kan ge dig möjlighet att uppnå mål eller så kan de begränsa dig och fungera som hinder. Det du gör speglar faktiskt vem du tror att du är.

“En människa agerar och känner och presterar alltid i enlighet med vad hon föreställer sig vara sant om sig själv och sin omgivning… Vi agerar, eller misslyckas med att agera, inte på grund av “vilja” som man så ofta tror, utan på grund av fantasi.”

-Maxwell Maltz-

Personer som har ägnat hela sina liv åt att tro att de är bra på sport kommer att ha mycket lättare att träna än personer som tror att sport inte är deras grej. I båda fallen är handlingen att ta en löptur egosyntonisk med vem de tror att de är. Det finns harmoni mellan deras beteende och deras identitet. Detta har en främjande effekt på personer i den förstnämnda gruppen och en begränsande effekt på personer i den andra.

Att utföra ett grundligt inre arbete för att ifrågasätta din övertygelse och återuppbygga en positiv dialog med dig själv, är en värdefull väg till att införliva nya hälsosamma beteenden och lämna skadliga bakom dig.

Kvinna som springer utomhus
Om du tror att du inte är kapabel att göra något, kommer du att uppleva större motstånd mot att göra det.

3. Du överger sunda vanor för att du tappar motivationen

Ditt sinne gillar det enkla. Det mäter alltid kostnad-nytta-balansen. I den meningen känner man sig lätt omotiverad om man inte uppnår omedelbara resultat, även med stor ansträngning. Detta är en av de främsta ursäkterna att ge upp. Faktum är att du motiveras av att uppnå dina mål med så lite ansträngning som möjligt.

För att automatisera ett beteende krävs repetition och tid. Hur kan du göra detta enkelt och attraktivt för dig? Genom att utforma en enkel handlingsplan som specificerar hur, när och var, är det mindre troligt att du tappar motivationen inför en ogynnsam situation.

Till exempel är det mer sannolikt att du äter frukt om du har en skål med det på bordet. Eller så får du i dig mer vätska om du alltid har en vattenflaska i väskan. När du försöker etablera nya sunda vanor ska du alltså se till att du gör handlingarna enklare och mer uthärdliga för dig själv.

Detta kanske intresserar dig
En ny morgonrutin som förändrar ditt liv
Utforska Sinnet
Läs det Utforska Sinnet
En ny morgonrutin som förändrar ditt liv

De aktiviteter du börjar dagen med kan avgöra din produktivitet. I den här artikeln får du lära dig hur morgonrutin kan förändra ditt liv.



  • Cenarruzabeitia, J. J. V., Hernández, J. A. M., & Martínez-González, M. Á. (2003). Beneficios de la actividad física y riesgos del sedentarismo. Medicina clínica121(17), 665-672.