Varför det inte alltid fungerar med positivt tänkande

22 april, 2021
Att anta ett positivt tänkande är ofta till hjälp. I vissa fall är det dock bättre att lämna utrymme för en annan typ av mental fokus.

Många har insett att det inte alltid fungerar med positivt tänkande och att en hoppfull attityd inte garanterar att bra saker kommer att hända. Vissa experter menar att det kan leda till att vi människor har en tendens att gå in i en period där vi anammar någon form av ”mild pessimism”, som hjälper oss att förstå att livet ibland inte går vår väg.

Det här är inte nödvändigtvis en dålig sak. Det mänskliga sinnet är van vid extrem polaritet, vilket förklarar varför vi känner ett behov av att kategorisera saker som ”bra” eller ”dåliga”. Men det kan vara dags att förstå att inte allt är svart eller vitt.

Under många decennier har positivt tänkande varit ett återkommande råd. När allt kommer omkring är det vad vi tenderar att hålla fast vid när vi möter svårigheter. Det är ingen hemlighet att om vi på något sätt lyckas injicera optimism i hjärnan hindrar det oss från att falla ner i hjälplöshetens avgrund.

Men nuet är fullt av osäkerhet. På ett eller annat sätt är det nödvändigt att möta den rädsla vi har, oavsett hur svårt det kan vara.

Dessutom är det dags för oss att börja se saker från ett annat perspektiv, ett där positivitet och hopp fortfarande finns, men på ett mer realistiskt sätt. Detta skulle utan tvekan göra det lättare för många att navigera utmaningar mer effektivt.

Varför positivt tänkande inte alltid fungerar

Positivt tänkande har många försvarare men också många motståndare. Man kan säga att det inte finns något kompromissalternativ när det gäller detta. Till det psykologiska tillvägagångssättet som populariserades på 90-talet av individer som bland annat Martin Seligman och Mihály Csíkszentmihályi, läggs kritiska röster till som dem från psykologen Julie K. Norem, psykologiprofessor vid Wellesley College. Tro det eller inte, hon har under en längre tid försökt varna alla för något likt det som nu blivit alltmer tydligt.

I sin bok från 2001, The Positive Power of Negative Thinking, talar hon om det barnsliga sätt genom vilket vår kultur ser på positivitet. Det har skett en signifikant förenkling av Seligmans lärdomar, till den punkt där individer ser positivitet som något ”moderiktigt”. Faktum är att många antar att allt kan fixas genom att fokusera på livets ljusa sida.

Men låt oss vara ärliga här. Ibland är det omöjligt att fokusera på livets ljusa sida. Detta är inte bara förståeligt utan naturligt. Som Viktor Frankl påpekade är det normalt att reagera på ett ovanligt sätt vid ovanliga situationer. Därför är det viktigt att förstå att det finns många olika anledningar till att positivt tänkande inte alltid fungerar. Låt oss analysera dem närmare.

En klisterlapp med en smiley på

Positivt tänkande förbereder dig inte för att möta negativa resultat

Att upprepa att ”allt kommer att bli okej” om och om igen kan vara kontraproduktivt. Det finns en risk att bara fokusera på ett framgångsrikt resultat som ignorerar andra möjligheter. På det sättet, om saker och ting inte går som du önskar, ​​kan det ta dig med överraskning, både emotionellt och psykologiskt.

Det bästa du kan göra i dessa situationer är att använda en realistisk strategi. ”Jag hoppas att saker och ting blir bra, men om de inte gör det kommer jag att ta itu med problemen direkt. Jag kommer att acceptera det och klara det på lämpligt sätt.

Det kan få dig att inta en passiv attityd

Julie K. Norem förklarar i sin bok att det är tillrådligt att anta ett något pessimistiskt perspektiv på verkligheten. Det handlar om att blanda alla möjligheter och påminna dig själv om vad du vill och hoppas ska hända, men också inse att möjligheten finns att saker går fel. Det är viktigt att du tänker på vad du skulle göra under dessa omständigheter.

Du måste göra ditt bästa och arbeta hårt för att förhindra att dessa negativa resultat uppstår. Om du helt enkelt antar att allt kommer att fungera kommer du troligen att inta en passiv attityd, vilket kan vara farligt.

Positivt tänkande fungerar inte alltid inför ångest

Det oroliga sinnet har den egenskapen att inte kunna se den goda sidan av livet. I den meningen fungerar det inte alltid att tänka positivt när du känner dig orolig, stressad och känslomässigt utmanad. Det finns situationer där, oavsett hur mycket andra än säger att du ska rycka upp dig, du fortfarande känner dig nere för att du helt enkelt inte tror på det.

I detta sammanhang är det intressant att överväga de tillvägagångssätt som acceptans- och engagemangsterapi (ACT) erbjuder. Dessa kan hjälpa dig att förstå att livet inte är lätt och att du har tillåtelse att falla, vara felbar och ibland känna dig hopplös. Detta betyder dock inte att du kommer att förlora ditt engagemang för dig själv. Det gäller att hitta en balans helt enkelt.

En man som reflekterar över att positivt tänkande inte alltid fungerar

Extremt är aldrig bra: bli av med naiv positivism tillsammans med kronisk pessimism

Positivt tänkande fungerar inte alltid eftersom livet är oförutsägbart. Men även för att dina hanteringsstrategier mot motgångar, frustration, rädsla och lidande kanske inte är tillräckliga.

Livet är ett kalejdoskop av upplevelser. Ibland är de bra, ibland dåliga och andra gånger är de bara genomsnittliga. Du måste lära dig att navigera i alla dessa hav både under lugna dagar och stormiga nätter.

Betyder det att det är bättre att vara pessimistisk? Inte alls. Det är dock inte tillrådligt att anta en naiv och orubblig positivitet. Du får inte tro att det räcker att vilja ha något för att det ska hända. De ögonblick som pågår just nu kan vara ganska komplicerade och du har nog redan insett att denna formel inte fungerar. Extremer är aldrig bra.

Du måste vara realistisk. Träna dig själv i att hantera dagliga utmaningar och lär dig att tolerera det oförutsägbara, eller till och med det smärtsamma. Tänk dock på att allt handlar om en balans, vilket innebär att du bör fortsätta att vårda hoppet. När allt kommer omkring är det en existentiell nödvändighet.

K. Norem Julie K. (2001) El poder positivo del pensamiento negativo. Paidós.