Att sätta ditt sinne på paus lindrar stress

Om du vill sätta tankarna på paus behöver du inte åka till Indien eller Kina eller isolera dig på en tyst retreat. Du behöver bara utföra några grundläggande aktiviteter som kommer att lugna och balansera dig. Ta reda på mer här.
Att sätta ditt sinne på paus lindrar stress

Skriven av Edith Sánchez

Senaste uppdateringen: 20 oktober, 2022

Att sätta ditt sinne på paus innebär att ta en paus från de ögonblick då du känner dig förvirrad eller orolig. Det är en enkel och praktisk resurs som kan hjälpa dig om du känner att du inte tänker klart. Det är också användbart när orosmoln eller en besatthet tar över ditt sinne.

Man kan också säga att det att sätta ditt sinne på paus är ett sätt att skydda din hjärna. Det beror på att hela din kropp reagerar när du är stressad, inklusive din hjärna, på liknande sätt som när du är sjuk. Dess resurser är fokuserade på försvar vilket innebär betydande slitage på din kropp.

Om den här typen av situationer inträffar ofta blir slitaget ännu större och det slutar med att det får negativa konsekvenser för din fysiska hälsa och hjärnans funktion. Att sätta ditt sinne på paus är ett enkelt och effektivt motgift för att undkomma dessa tillstånd av stress och återgå till ett tillstånd av balans.

Ju närmare en man kommer ett lugnt sinne, desto närmare styrka är han .”

-Marcus Aurelius-

Stressad kvinna
Att sätta ditt sinne på paus befriar det från stress.

Stressrelaterade skador på din hjärna

Stress är din kropps reaktion på ett hot, eller på något som du uppfattar som ett hot, oavsett om hotet är verkligt eller inte. Denna uppfattning utlöser ett fysiologiskt beredskapstillstånd som producerar förändringar i dina organ och system i kroppen. Faktum är att din kropp förbereder sig för kamp eller flykt.

Under dessa förhållanden är de kognitiva funktionerna i din hjärna fokuserade på att hantera hotet. Resten finns kvar i bakgrunden. Du kan inte riktigt tänka på att ta hand om dig själv. Dina sinnen har inte samma skärpa som de normalt har. Detta till den grad att det är möjligt att du kan sluta se eller höra några av stimulanserna i din omgivning.

Om stresstillståndet består, även om det inte är så intensivt, utvecklar du en nedsatt koncentrationsförmåga. Du blir också irriterad och nervös, får nedsatt minnesförmåga och uppvisar dålig prestation under aktiviteter som kräver intellektuell komplexitet.

Följaktligen kan stress vara roten till många misstag, ineffektivitet och dåliga beslut. Men att sätta ditt sinne på paus är ett av sätten att motverka dessa effekter.

Att sätta tankarna på paus

Att sätta ditt sinne på paus innebär att du aktivt måste ingripa i dina tankars flöde. I metaforiska termer är det precis som att trycka på pausknappen på fjärrkontrollen medan du tittar på en film. Det är en nödlösning för att återfå balansen och självkontrollen. Så hur gör man detta?

Det är faktiskt ganska enkelt. Det innebär att utföra en rutinmässig eller mekanisk aktivitet på ett riktigt elementärt sätt. Det här kan vara vad som helst, från att diska till att sortera dina papper. Det kan vara att ta en promenad, städa ett utrymme i ditt hem eller kontor, eller utföra någon aktivitet som kräver en viss mängd fysisk energi, men utan någon större mental eller känslomässig inblandning.

Nyckeln är att verkligen fokusera på aktiviteten, hur grundläggande den än må vara. Om du ägnar dig åt pappersarbete ska du vara uppmärksam på hur du gör det. Om du tar en promenad ska du notera förnimmelserna i din kropp och njuta av utsikten. Ifall du diskar ska du göra det noggrant. Det är så enkelt. Detta är allt du behöver göra för att sätta tankarna på paus.

Gående person
Promenader främjar frisättningen av serotonin, en signalsubstans som får oss att må bättre.

Fördelarna med att sätta tankarna på paus

Om du övar på tekniken att sätta ditt sinne på paus kommer du att märka fördelarna direkt. Du måste bara följa de två grundläggande principerna: att utföra en mekanisk aktivitet och fokusera på den. Du behöver inte göra något annat. Tanken bakom är att när du är stressad brukar du motstå att utföra aktiviteter på det här sättet.

Faktum är att stress får ditt sinne att initiera en försvarsdynamik, som vi nämnde tidigare, och det är inte lätt att säga till din hjärna: “Stopp! Låt detta vara för en stund.” När du är i ett tillstånd av stress, tenderar du dessutom att känna att det är för riskabelt att rikta dina tankar någon annanstans eller utföra en enkel aktivitet. Därför är en förändring av ditt sätt att tänka den främsta barriären du behöver övervinna.

Som vid så många andra situationer i livet handlar det ofta bara om att ta ett beslut och ge sig själv möjligheten att uppleva något nytt. Detta är även fallet när du väljer att sätta ditt sinne på paus. Nästa gång du känner dig stressad ska du ge dig själv tillåtelse att göra det. Vi är säkra på att du kommer att tycka att det är till hjälp.

Detta kanske intresserar dig
Olika typer av stress och hur de påverkar oss
Utforska Sinnet
Läs det Utforska Sinnet
Olika typer av stress och hur de påverkar oss

Det finns olika typer av stress, där vissa drabbas av kortare stressande episoder och andra lider av kronisk stress under långa perioder.



  • Bird, W., & Reynolds, V. (2006). Caminar para la salud: La guía completa paso a paso para ponerse en forma y sentirse bien. INDE.
  • Duval, F., González, F., & Rabia, H. (2010). Neurobiología del estrés. Revista chilena de neuro-psiquiatría48(4), 307-318.
  • Liñán, É. E. No-cosas. La sociedad sin pausa. Revista Académica “Voces y Saberes”, 4(4), 32-37.