Att slå depression är möjligt om du ändrar vissa vanor

· 13 mars, 2018

När det kommer till det ständigt ökande problemet som är depression är det viktigt att drabbade uppsöker terapeuter för att få hjälp att komma upp ur hålet. Varför? För att man behöver mer än bara viljestyrka och jävlar anamma för att slå depression, oavsett vad många tror – man behöver verktyg.

Terapeuter kan spela många roller här. Först och främst bekräftar de huruvida någon lider av depression. Vidare kan de rekommendera läkemedel, även om de inte kan skriva ut dem själva. Läkemedel kan spela en otroligt viktig roll, speciellt i behandlingens inledande skede.

Vidare kan de ta fram en handlingsplan eller behandlingsplan och hjälpa patienten att följa denna samtidigt som justeringar genomförs. De kan till och med följa upp efter att depressionen försvunnit.

Alla vet vi dock att denna åkomma inte direkt är ett tillstånd där man är proaktiv och exalterad över att komma in i nya vanor. Det är heller inte alltid lätt att hålla fast vid dem tills de får effekt. Viljestyrka är därför viktigt, men även intelligens och att ha en handlingsplan.

Depression försvinner när vi drar styrka från där vi inte har den, för att på så sätt ta små steg i rätt riktning, men det finns alltid så mycket motstånd.

Isolering kan vara nödvändigt, men det är inte lösningen

Personer med depression känner sig ofta lockade att anamma nya vanor som faktiskt ger bränsle åt depressionen. En av dessa är att isolera sig från andra. Vi vill inte träffa någon och är ledsna hela tiden. Gymmet, målarkursen, musik… allt vi brukade gilla och blev inspirerade av får oss bara att känna likgiltighet.

Kanske är det bra med en paus och lite avstånd i vissa fall och under korta perioder; speciellt om depressionen kommit som ett resultat av en utdragen period av stress. Men i det långa loppet är det vitalt att kapa sådana här typer av ”melankoliska” vanor för att slå depression.

Undvik utdragen ensamhet

Att slå depression är möjligt när vi börjar göra motsatsen till vad den manar oss att göra. Vill du inte gå ut? Gör något med dina vänner! Vill du inte träna? Gå upp tidigt, ta väskan utan att tänka och gå till gymmet eller ut på en löprunda i friska luften.

När vi tar det första steget kommer vi se att det i efterhand inte är lika svårt, och kanske till och med njutbart. Kanske inte på samma nivå som tidigare, visst, men det gör det bara ännu mer värt att göra det.

Det viktiga är att komma ut ur cirkeln som dessa vanor dragit oss in i. Vi har redan sett att det inte är logiskt att fortsätta så här. Vi har sett att inget förändras, att allt förblir detsamma om vi fortsätter i samma riktning.

Att lära sig att meditera, sätta problemen i perspektiv, hantera våra känslor och söka styrka är verktyg som en terapeut kan tillhandahålla om vi vill ta oss ut ur depressionen.

Etablera vanor – gamla eller nya

Så en av nycklarna för att slå depression är att börja introducera olika vanor i våra liv. Vi kan även gå tillbaka till sådana som vi en gång gillade men slutade med.

Vissa av oss brukade till exempel spela musik, men slutade njuta av det. Om du inte gillar det kanske du inte ska gå tillbaka, men det finns säkert andra saker vi kan fortsätta njuta av om vi bara kan hitta energi.

Att gå till gymmet och prata med främlingar eller bekanta, gå ut med vännerna vi alltid ställer in med, att börja äta nyttigare (utöva vad som kallas medvetet ätande) och utföra måttlig träning kommer vara viktiga steg för att säga ”farväl” till depression.

Varför? För att vi kommer skapa ögonblick där vi mår bättre.

Kvinna målar himmel

Att slå depression med en emotionell dagbok

Så vi vet redan att depression kan motverkas om vi återvänder till eller letar efter aktiviteter som får oss att må bra. Men vad kan man göra utöver det?

Tidigare sade vi att ett av karaktärsdragen för depression är att den vanligtvis manar oss till introspektion. Den säger åt oss att ”Hörru, du är i en kris!” och sätter oss i ett tillstånd där det verkar enklare att tänka.

Vi kan använda detta för att lära känna oss själva bättre och sätta våra känslor i ordning. Ja, vår inre ordning fungerar inte, så låt oss analysera hur den ser ut och leta efter en ny.

Ur denna synvinkel kan en bra metod för att ventilera emotionellt och hålla koll på humörsvängningar. På samma sätt låter det oss titta tillbaka på våra ord för att se var vi fortsätter att misslyckas, och bli mer medvetna om situationen vi befinner oss i.

Att skriva är terapeutiskt

Många experter anser att det är terapeutiskt att skriva, och med god anledning. Ibland kan eller vill vi inte berätta för andra vad som sker med oss, men vi behöver fortfarande ett sätt att uttrycka oss.

Att föra en emotionell dagbok är väldigt viktigt, och inte bara när vi lider av depression eller andra problem. Att göra det som ett sätt att leva kan vara väldigt läkande.

Att föra dagbok

Det är naturligt att det är svårt att leta efter sidor där vi uttryckt all vår smärta. Över tid kan det dock hjälpa dig att känna dig att leva, återuppliva och läka. Sedan kommer en dag när vi kan bläddra mellan sidorna som någon som läser en bok. Vi kommer minnas situationer vi upplevt som nu tillhör det förflutna.

”Seger är alltid möjligt för personen som vägrar sluta kämpa.”

-Napoleon Hill-

Vid den här punkten vet vi redan att det är möjligt att slå depression om vi ändrar vissa vanor. Men vägen kommer vara lång och svår. Ofta kommer vi sluta röra oss och till och med ta steg bakåt.

Men om vi försöker igen och igen, simmar mot strömmen och följer råden från en terapeut, kommer depressionen försvinna. Bara så där. Depressionen dör när vi kapar dessa bränsletillförsel.