Åtta vanliga myter om mindfulness

16 juni, 2020
Även om det kan hjälpa oss i vår vardag finns det gott om myter om mindfulness. I denna artikel tar vi upp åtta av dem.

Mindfulness är ett verktyg för att bli medveten om vår rörelse, våra känslor och reaktioner. Alla dessa aspekter är avgörande i livet och de stunder som utgör vår vardag. Det är därför det är så nyttigt för oss: det hjälper oss att släppa autopiloten vi låter styra våra liv under större delen av tiden. Myter om mindfulness kan leda till att vi går miste om ett effektivt verktyg.

Med detta sagt har mindfulness på många sätt blivit den fashionabla saken att ägna sig åt och svaret på alla sorters problem du kan ha. Men dess ursprung är långt ifrån vad vissa kanske tror.

Det finns många förutfattade uppfattningar som hindrar många människor från att njuta av fördelarna med mindfulness. Vi ska nu gå igenom åtta myter om mindfulness – läs vidare och ta reda på sanningen.

Det handlar inte bara om att fokusera ditt sinne

Ordet mindfulness associeras ofta med meditation och andningsövningar. Dess syfte, säger de, är att kontrollera våra spridda tankar och hålla våra sinnen fokuserade. Emellertid döljer denna enkelhet en inte så enkel bakgrund. Om vi går lite djupare ser vi att mindfulness är mycket mer än detta.

Det kommer från det tibetanska ordet drenpa, som betyder att komma ihåg, behålla eller samla. Därför består detta inte uteslutande av att observera vårt medvetande, utan lär oss faktiskt hur vi ska vara medvetna om varje ögonblick i våra liv och därmed förbättra kvaliteten på våra tankar.

Att koncentrera sig på ett ”här och nu” är sättet att göra det. Försöker inte en tennisspelare att förbättra sin backhand genom att träna i timmar och åter timmar på tennisbanan? I så fall, varför skulle vi inte också kunna lära vårt medvetande att vara mer effektivt genom att träna det?

Kvinna som tränar mindfulness: myter om mindfulness

Mindfulness är inte psykoterapi

Varken meditation eller mindfulness är psykoterapier. Under inga omständigheter ska de ersätta psykologisk behandling eller medicinering. Så om du har diagnostiserats med ett psykiskt hälsoproblem bör du alltid ha kontakt med en läkare och följa dennas råd.

Avkopplings- och koncentrationsövningar kan komplettera behandling och medicinering, men inte vara ett substitut. Därför är det är fel att tro att de har ”terapeutiska effekter”. En bättre term skulle vara regleringseffekter, eftersom den inte tar bort behovet av annan behandling utan kompletterar den.

Myter om mindfulness säger att du måste tömma ditt sinne

En av de stora myterna om mindfulness är tanken att du måste tömma ditt sinne för att utöva det. Ingenting är längre från sanningen. I själva verket är att tömma tankarna precis vad vi inte borde göra. Vi bör istället rikta dem dit vi vill att de ska gå. Med andra ord, behärska dem. Det handlar om att styra vårt sinne och inte låta yttre stimuli göra det för oss.

Vår hjärna är utformad för att tänka. På grund av detta, så ju mer vi försöker avvärja negativa tankar, desto mer intensiva kommer de att bli. Blockering är ett verb som helt strider mot filosofin för den som utövar mindfulness. Tvärtom, vad de försöker göra är att låta allt flyta: de frigör sina tankar.

När turbulensen av distraktioner minskar och vårt sinne lugnar sig,

uppstår en djup känsla av lycka och tillfredsställelse inom oss

som hjälper oss att hantera vardagens stress.

-Ven. Gueshe Kelsang Gyatso Rimpoche-

Glädje och optimism kommer från dig

Detta är en av många myter om mindfulness. Syftet är att hjälpa dig att leva i nuet. Men mindfulness är inte synonymt med glädje eller optimism. Dessa övningar kommer inte nödvändigtvis att göra att du har ett leende i ansiktet hela tiden, eller att du ser allt genom rosafärgade glasögon. Acceptera allt som kommer till dig, vare sig det är bra eller dåligt. Det beror helt på dig.

Mindfulness kan hjälpa dig att genomleva dessa stunder mer intensivt. Både de goda och de dåliga. Det hjälper dig att bättre uppleva de saker som händer dig. Du kommer att kunna kanalisera och hantera dina känslor bättre. Det hjälper dig att minska dina fördomar och istället vara mer objektiv i ditt dagliga liv.

En person som mediterar

Ändra dina vanor

Experter säger att på 21 dagar kan vem som helst ändra eller starta en ny vana. Tyvärr är detta inte fallet med uppmärksamheten i mindfulness. En bra sak är att du inte behöver öva på det varje dag eller varje vecka, eftersom dess fördelar är omedelbara.

Om du gör det en gång om året kommer du att märka samma resultat som om du gjorde det två gånger om dagen. Du behöver bara viljestyrka. Naturligtvis måste du känna till rätt teknik för att utföra det på rätt sätt. Det handlar inte bara om att åka till en avskild plats och andas.

Myter om mindfulness säger att det tar för mycket tid

En annan av våra myter om mindfulness är lättare att argumentera mot: brist på tid. Det finns alltid tid, men det finns också många ursäkter. Det är ofta så att det tar dig längre tid att tänka på varför du inte kan göra en sak än att faktiskt bara göra det.

Du behöver bara 10 eller 15 minuter om dagen, plus önskan att fokusera. Du kanske promenerar, lagar mat, läser… men du kan fortfarande vara fokuserad på vad som händer i ditt liv vid varje givet ögonblick. Om du gör det kontinuerligt kommer du gradvis att märka att du kan meditera utan att knappt inse det.

Det är ett sätt att undgå verkligheten

Många tror att denna meditationsteknik försöker isolera dig från ditt liv och hjälpa dig att komma ifrån stressen i vardagen. Men detta är inte riktigt sant. Det du försöker göra är att reflektera och försöka hitta ursprunget till stressen.

Genom att ge den din odelade uppmärksamhet kommer du att kunna observera den och vara medveten om den. Du bör inte försöka stänga in dig i en bubbla och komma bort från verkligheten. Du bör göra tvärtom: försök att belysa ditt problem och fokusera all din uppmärksamhet på det.

En kvinna som ber

Myter om mindfulness säger att det är tråkigt

Av alla myter om mindfulness på vår lista idag är detta den vanligaste. Folk säger att det är tråkigt. Men det är det egentligen inte. Det finns väldigt många sätt att göra det på. Tycker du verkligen att självupptäckt kan kallas tråkigt?

Vi kanske borde prata om rädsla snarare än tristess. En rädsla för att upptäcka vad vi skulle se om vi bara såg inom oss själva. Det okända skrämmer oss. Men det kan vara ännu mer skrämmande om det handlar om något som har orsakat oss smärta någon gång i våra liv. Det är dags för dig att äntligen befria dig från allt detta. Det här är ditt ögonblick!