Fyra metaforer hos acceptans- och åtagandeterapi

23 juli, 2019
Om patienten kämpar med att förstå ett koncept i eller hitta en lösning med terapin så kan man använda metaforer för att hjälpa honom. Acceptans- och åtagandeterapi använder metaforer som ett terapeutiskt redskap.

Acceptans- och åtagandeterapi är ett värdefullt redskap för terapeuter, men vad är det egentligen?

Inom psykoterapin är det väldigt vanligt att man använder metaforer för att hjälpa personerna att förstå sina problem bättre, samt att förstå vad terapeuten försöker säga.

Genom att berätta enkla historier förenklar man förståelsen och empatin.

Acceptans- och åtagandeterapi, eller Acceptance and Commitment Therapy (ACT), baseras på två fundamentala principer: acceptans och aktivering. Målet är därför inte att undvika lidande eller smärta, utan att acceptera dem.

Det innebär dock inte att personen måste undvika lidandet och smärtan. Det innebär istället att man åtar sig att följa sina mål trots de svårigheter som man kanske stöter på längs vägen.

Det är därför som det är speciellt viktigt med aktivering och handling.

Metaforer är därför väldigt hjälpsamma, för de hjälper till att berätta en historia som patienten kan känna igen sig i.

Det är såklart viktigt att man vet vilka metaforer som kan användas, så att man som terapeut kan erbjuda en lösning som går i linje med patientens värderingar.

Plustecken i huvud.

En effektiv metafor

Teorier inom acceptans- och åtagandeterapi kan anpassas till olika typer av problem. Det viktiga är att patienten finner dem användbara och att de underlättar de nödvändiga terapeutiska förändringarna.

Metaforen måste vara effektiv, och inte bara en historia som inte har något med patienten att göra. Den bör dessutom uppfylla följande kriterier:

  • Metaforen bör gå i linje med patientens utvecklingsnivå. Patienten måste förstå metaforen. Den bör relatera till patientens direkta upplevelse eller saker som är allmän kunskap i personens sociala grupp och ålder (McCurry och Hayes, 1992).
  • Det bör finnas en tydlig koppling mellan personens problem och berättelsen.
  • Metaforen bör vara handlingsorienterad. Den måste förklara de steg som patienten bör ta i det verkliga livet för att förändra sitt beteende.
  • Det är viktigt att metaforen erbjuder en lösning. Patienten kommer då kunna se beteenden som han inte såg förr och omtolka samt lösa problemet.

Några metaforer inom acceptans- och åtagandeterapi

Hajtanken och polygraftestet (lögndetektor)

Föreställ dig att du sitter ovanför en tank full med hajar och att du är kopplad till en väldigt känslig polygrafmaskin.

Din uppgift är att undvika att känna ångest överhuvudtaget. Om du känner ångest så kommer stolen att vältas och du kommer hamna i hajtanken. Så vad tror du kommer hända?

Som du kan föreställa dig så kommer du antagligen att uppleva ångest.

Denna metafor är perfekt för personer som lider av panikattacker. Du börjar känna dig lite ängslig, men du vill undvika ångesten.

Du står dock inte ut och tänker att, ”Det här är hemskt, jag känner mig ängslig”, och det gör dig ännu mer ängslig. När du inser vad som håller på att hända så befinner du dig redan i hajtanken.

Acceptans- och åtagandeterapi: Metaforen med den hungriga tigern

En morgon går du upp och öppnar din dörr och finner en söt liten tigerunge utanför huset. Du adopterar tigern och har den i hemmet.

Din fina tiger börjar jama och du inser att den är hungrig. Du ger den lite hamburgerkött. Varje gång den jamar så ger du den mer.

Allt eftersom dagarna går så börjar ditt husdjur att växa, och hamburgerköttet är inte längre tillräckligt. Du måste nu ge den större köttbitar.

Samma sak händer med dina tankar. Ju mer du matar dem, desto mer kommer de växa, precis som tigern. Med andra ord, ju mer du koncentrerar dig på dina tankar, desto större kommer de att bli.

Om du matar dina tankar så kommer det sluta med att de kontrollerar en stor del av ditt liv.

Acceptans- och åtagandeterapi: metaforen med tigern.

Acceptans- och åtagandeterapi: Den kinesiska fingerfällan

Om du någonsin har lekt med en kinesisk fingerfälla så vet du att denna lek innebär att du har en vävd strårulle runt ditt finger. Då du placerar ett finger varje ände och drar så kommer stråna sträckas ut och bli tunnare.

Ju hårdare du drar, desto tunnare blir tuben och det blir omöjligt för dig att få ut dina fingrar. Om du dock bara trycker ihop dina fingrar så kommer du komma loss.

Tänk nu på hur livet är som en kinesisk fingerfälla. Ju mer du kämpar emot, desto mer begränsningar kommer du att ha. Om du slutar kämpa emot så kommer du ha friheten att göra dina egna val.

Metaforen med hålet och skyffeln

Föreställ dig att du ramlar ned i ett djup hål och det enda du har till hands är en skyffel. Eftersom du inte vet vad du ska göra och du känner dig desperat, börjar du skyffla.

Sakta men säkert så gräver du ner dig i ett allt djupare hål. Då du tar bort jorden så blir hålet djupare och det blir svårare att komma upp.

Hade det inte varit bättre att använda skyffeln på något annat sätt? Hade man inte kunnat vänta och se om någon kom förbi för att hjälpa dig?

Detta är precis vad som händer med erfarenhetsundvikande. Den ångest du känner när det kommer till att komma ut ur en svår situation gör att du begraver dig ännu mer i denna situation.

Acceptansen kan dock hjälpa dig att hitta nya alternativ. Du kanske måste lida i början, men i det långa loppet kommer det bli lättare.

Stort hål i marken.

Som du kan se så kan ACT-metaforerna vara väldigt användbara för att förstå vissa aspekter av ditt liv. De kan i varje fall hjälpa dig att reflektera och ibland hjälper de dig att se situationen ur ett annat perspektiv.

Det är alltför enkelt att fastna där du är om du inte får någon hjälp eller information utifrån.

  • Steven, C, Hayes. Sal de tu mente, entra en tu vida. La nueva terapia de aceptación y compromiso. Desclée de Brouwer (2013)