Hur man handskas med förtvivlan och depression

13 december, 2019
Djup förtvivlan är orsaken bakom många fall av depression. Hur kan du fly från det till synes oändliga mörkret? Läs vidare för att upptäcka svaret!

I dagens artikel talar vi om hur vi bör handskas med förtvivlan.

Det finns tillfällen då vi känner oss desperata eftersom vi inte kan förstå vad som händer omkring oss. Vi känner oss arga på oss själva och tar ut det på våra närmaste.

Sanningen är att bakom dessa oroande psykologiska verkligheter ser vi den andra sidan av depression. Förtvivlan är ekot som uppstår från tomrummet.

Det är känslan av att ha tappat hoppet, en oändlig sorg som människor som tror att de har förlorat allt känner, de som inte längre kan se något ljus vid horisonten eller mening i sin existens.

Få psykologiska tillstånd kan bli lika farliga som den punkten när en person inte längre vet vilken väg han eller hon ska ta eller vad han eller hon verkligen kan tro på.

Vi vet att förtvivlan är en vanlig mänsklig upplevelse. Filosofer som Søren Kierkegaard har talat mycket om det och definierat det som brist på mening och utmaning.

Jean-Paul Sartre sade å andra sidan att det är den frustrerande oförmågan att gå framåt, såväl som den fega negativismen som samhället ofta driver in i oss.

Ur psykologisk synvinkel har ingen grävt djupare i mänsklig förtvivlan så mycket som Viktor Frankl.

Han var logoterapins fader och en överlevare från flera koncentrationsläger. Han definierade detta koncept genom två mycket grundläggande idéer: lidande och förlust av mening.

Dessa upplevelser är utan tvekan några av de dystraste för en människa, men det är fortfarande möjligt att handskas med förtvivlan och komma ut starkare på andra sidan.

Vi har alla förmågan att möta livet med förnyade krafter och resurser.

”Men det vi kallar vår förtvivlan är ofta bara den smärtsamma ivern av omättat hopp.”

-George Eliot-

En man som vill lära sig att handskas med förtvivlan

Djup förtvivlan kan orsaka depression

Om varje person på denna planet saknade syfte och mening skulle det skapa fulländad förtvivlan.

Även om vi ofta definierar denna situation som en blandning av sorg och brist på hopp, bör vi inse att den är mycket djupare än så.

Det är en känsla av tomhet och ett sinnesstånd där någon inte slutar ställa frågor man inte har svaren på. Här är några exempel på sagda frågor:

  • Vad är meningen med detta liv?
  • Vilken är min plats i den här världen?
  • Vad kan jag göra i den här situationen där ingenting är verkar logiskt?

Dessa typer av frågor matar bara cykeln av förtvivlan och tar personen längre och längre in i psykologiskt mörker.

Desperation drivs av ångest

Studier som den som Dr. Martin Bürgy från universitetet i Stuttgart i Tyskland genomförde tyder på att förtvivlan är ett ämne som har försummats tills ganska nyligen i psykologivärlden.

Av någon anledning verkade vi alltid lämna den till filosofivärlden, som försöker svara på frågor om de mer existentiella problemen i livet.

  • Men kognitiv psykologi är nu mycket tydlig med att detta tillstånd är mycket kliniskt relevant. Förtvivlan kan manifesteras närsomhelst i våra liv.
  • Vi kan känna det i ögonblick när allt verkar gå emot oss och vi känner att vi inte kommer någonstans. Det kan leda till mycket allvarliga problem i våra liv.
  • Det uppkommer när vi hamnar i cykler av besatt tänkande fullt av negativitet och hjälplöshet. Dessa negativa tankar blandas med ett komplext nätverk av känslor som sorg, ångest, ilska och frustration.

Det är mycket vanligt att förtvivlan manifesteras till följd av ångest. Men om denna situation upprätthålls över tid, kommer personen nästan oundvikligen att driva mot en depressiv störning.

En man med huvudet i molnen.

Handskas med förtvivlan genom att möta dina problem

Om förtvivlan lämnas obehandlad kan det skapa en mängd extrema idéer i en persons sinne.

Självmordstankar kan manifesteras i våra sinnen som ett resultat av den totala förlusten av mening och hopp. I detta farliga tillstånd är det viktigt att söka psykologisk hjälp.

Förtvivlan är något som nästan alltid finns närvarande vid allvarliga fall av depression och till och med vid bipolär sjukdom.

Dessa är mycket känsliga situationer som ofta kräver farmakologisk behandling tillsammans med terapi. Men som vi sade i början kan dessa situationer övervinnas med specialiserad hjälp och engagemang.

Handskas med förtvivlan genom att kanalisera din ilska

Ilska är kraftfull, motiverande och förvandlande om vi kanaliserar den väl. Förtvivlan manifesteras från ilskan hos människor som inte finner någon mening i något.

De är arga på världen och på sig själva. Detta, hur överraskande det än må låta, är faktiskt bra. Det farligaste är istället apati, orörlighet, att inte känna något, tomhet och i princip att inget betyder något.

Men om vi försöker använda ilska till vår fördel och göra förändringar, kommer saker och ting gradvis att börja förbättras och hitta en ny balans.

Vi måste bara kanalisera den negativa energin och omvandla den till något positivt som smälter bort problemen vi står inför.

En man som tittar på en solnedgång.

Börja om igen genom att ställa dig öga mot öga med dig själv

Vissa säger att förtvivlan innebär att vår mörkaste sida fängslar oss. Vår mörkaste sida är den som vill att vi ska vara svaga och förlorade.

Carl Jung påpekade att syftet med psykologisk terapi är förvandling och framförallt att uppnå punkten i våra liv där vi hittar sann mening med vår existens.

Förtvivlan tvingar oss att prata med oss ​​själva, konfrontera vår mörkaste sida. Det är därför vår skyldighet att acceptera den ”mörka sidan” som Jung hänvisar till och att kunna besegra den.

Först då kan vi nå den ljusare och starkare sidan där vi kan finna hopp och trygghet igen.

  • Buergy, M. (2007). Una introducción a la desesperación como fenómeno psicopatológico. Nervenarzt , 78 (5), 521- +. https://doi.org/10.1007/s00115-006-2057-3
  • Hicks, D. (1998). Stories of Hope: a response to the ‘psychology of despair.’ Environmental Education Research4(2), 165–176. https://doi.org/10.1080/1350462980040204